M123 skrev:
Som jag tidigare har beskrivit så är landet långt, all bebyggelse och vägar upphör inte ovan Svealand och därmed är det ett vägnät som det berör procentuellt sett är större i markområde än nedre vad man kallar nedrehalvan som har det motsatta men större vägnät, så många platser blir det svar ja, dock inte merparten som du verkar tolka det jag skriver om.
Tack för den trevliga tonen i diskussionen.
Fast, igen, uppskattningsvis 99% av landet, utifrån div. kartor, har en dygnsmedeltemperatur över 0c redan i april, och än högre i maj. Detta i kombination med att du får köra med dubbdäck i Juli under förutsättning att väglaget är av ett slag som kräver detta, så är det verkligen något jag måste se som ett ickeproblem.
Du -får- köra med vinterdäck om det befaras bli vinterväglag, det behöver alltså inte vara det, det räcker med att det finns en större sannolikhet att det blir det (än inte). Om det nu, där du bor, finns en sannolikhet att det den 20/4 blir 2cm snö; kör med dubbdäck, det får du lov.
Medelvärde är ju fullt riktigt att använda för att få en överblick. Det blir inte riktigt statistiskt försvarbart att titta på varje enskild timme på dygnet. Det ger i sig ingen överskådlig statistik, problemet med det i sin tur är då att det inte går att använda till något beslutsfattande.
Vad gör man då? Precis det man har gjort; "Detta gäller generellt, men vi tillåter undantag under förutsättning att..."
- - - Nedan är i sin tur inte vidare (inte alls) relevant för vår diskussion - - -
Gällande snö på midsommar har detta även inträffat i Skåne.
Om det, som du själv skriver, inte berör större delen av bilisterna i landet lagom, är ju i sin tur även en omröstningen som länkas menlös. Säger resultatet "Jo det är skit att det är så", så är det i sin tur inte representativt för befolkningen. Majoriteten ser alltså inget problem med det (antagande, då det inte är något problem). Vill man se det rent krasst saknar då undersökningen (som det länkas till, eller om man så vill;omröstningen) validitet, men det är att peka på småsaker (samma med rubriken, för ämnets skull hade "nu inom 2 veckor" varit mer rätt). Det är, igen, för diskussionen i sig inte intressant. Och då inte riktat till dig