Jag hjälper en polare med hans vinter räser projekt . Det vi har gjort med motorn är vässad topp, fs280h kammar, extraktor grenrör samt 2,5tums system, backat tändningen 3 grader renoverad botten och balansaxlarna är borta. Motorn från början var en 155hk b234f med 016 LMM och det mindre spjällhusen. Men vi använder insug, LMM och bränslebox från 159hk motorn för eventuell effekt ökning. Så vi fick tag på ett insug med det större spjällhuset samt 3tums 010 LMM och bränslebox. vi hinkade i motorn och gjorde första uppstarten igår dock utan kyl och tomgångsmotor då den var iväg lämnad på moddning så man kan höja tomgången inför bess. Den Starta men gick lite blandat, dom första 15 sekunderna gick den någolunda fint sen började den smälla i grenrör, insug och hela faderullan så vi gick hem för dagen och fortsatte idag. Vi börja med att sätta dit kylet, samt tomgångsmotorn från min bil (volvo 940). och då starta den inte alls så vi kollade runt lite och upptäckte att vi hade lyckats sätta kontakten till tomgångsmotorn på tempgivaren som ger signal till boxarna och vice versa så vi switchade dom kontaktakterna. Men det hjälpte inte.. Så då började vi läsa blink koder och fick fram på bränsleboxen att tempgivarn gav fel signal och samma sak på tändboxen. så vi fick snabbt tag i en ny och testa.. men inget hände. så vi läste blink koder igen och fick endast fram en kod på tändsystem att tempgivar signalen var fel, det är ju konstigt givarn är ju ny. Så nu står vi här och det ända vi kan komma på som är fel är att vi behöver tändboxen ifrån 159hk motorn med för boxarna som sitter nu verkar inte lira ihop :s. skulle upskatta lite hjälp tack!
Problem löst . Den startade endast på startgas så då tog vi bort fuelrailen och kollade om spridarna gav soppa men det gjorde dom ej. vi gick igenom spridar relä och det funkade. Vi kollade om vi fick pulser fram till spridare och det fick vi, vi kollade om spridarna klickade med matning via externt batteri och det gjorde dom, så vi kollade om bränslepumparna gick igång och dom surrar, men vafan är det då tänkte vi. Tank mätaren visar ju halvtank ? Ta mig fan på att motorn sög i sig dom sissta droppar bensin som fanns kvar när vi gjorde första uppstarten. det förklarar varför den gick så dåligt, så tankmätaren hade fastnat på halvtank. Vi fyllde bilen med 15l bensin sen återställde sig mätaren och bilen hoppade igång direkt. (Volvo 740 tankmätare, uppfinning av djävulen han själv....)