3415
Sök

Knakande ljud när jag svänger

24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#1
Någonting framtill knakar när jag vrider på ratten, både åt vänder och åt höger. Märker det stillastående och i låga hastigheter, men det är svårt att höra om det låter i högre hastighet. Ljudet uppkom efter att jag bytt till sommardäck, men det skulle kunna vara ett sammanträffande bara. Vad skulle detta kunna vara, och vad brukar det gå på? Är bilen körbar tills dess att jag lämnar in den på verkstad?

Bil: Audi A3, 2005

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 april 2016
#2
Knarrar eller knackar det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#3
Skulle nog säga knackar

24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#4
Det är liksom inget ihållande ljud som låter hela vägen utan det knakar, blir tyst, knakar samtidigt som jag vrider

1 777 Inlägg
7 april 2016
#5
Du upplever ingen trög styrning?

24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#6
Om bilen står still och jag vrider långsamt på ratten blir det trögt innan det knakar. Kör jag som vanligt så upplever jag den inte trög

1 777 Inlägg
7 april 2016
#7
Inget glapp i styrningen heller? Det kan vara alltifrån dålig styrled, spindelled eller fjäderbenslagring, servopump, rattaxelknut eller styrväxel. Om du inte kan meka själv är det bäst att lämna bilen till nån som kan.

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 april 2016
#8
Bassiehof skrev:
Inget glapp i styrningen heller? Det kan vara alltifrån dålig styrled, spindelled eller fjäderbenslagring, servopump, rattaxelknut eller styrväxel. Om du inte kan meka själv är det bäst att lämna bilen till nån som kan.

Du satte det mesta där. Det är iallafall INTE en drivaxel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
7 april 2016
#9
Är detta motorteknik?

6 119 Inlägg
7 april 2016
#10
Hej !
Skräm henne inte nu med en massa felkäller för den vanligaste orsaken till att det knakar/knarrar när man svänger är en sliten drivknut.
Ganska enkelt att fixa själv men har man inte tillgång till domkraft och verktyg mm så är det väl lämpligast att lämna in bilen till en verkstad.
Senast redigerat av jaka54 (7 april 2016)


24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#11
Tack Jaka54, Sliten drivknut är det vanligaste jag fått fram genom att googla. Vad kan det kosta om man lämnar in den på ett ungefär? Och är det katastrof att köra med?

2 250 Inlägg
7 april 2016
#12
En sliten drivknut brukar knaka när man svänger åt ett av hållen och gasar på. Brukar då höras hela tiden då man kör med sväng.
För att bli tyst när man kör rakt fram.

Eller hur, kära experter?

Är drivknutarnas damasker hela?


Nåväl.
Jag tror att det är en torr styr- eller spindelled. Har själv råkat ut för detta flera gånger.

Testa att lätta lite på dessa leders lilla gummidamask med en liten skruvmejsel. Men bara så mycket att Du kan spruta in lite 556 eller hellre fett på sprayburk m h a det lilla röret som brukar följa med.

Garanterat värt att testa detta först. Innan du river hela rasket.

24 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#13
Jag kan tyvärr ingenting om bilar och har inte heller någon i min närhet som kan hjälpa mig - därav att jag skrev här. Jag kan därför inte pilla på den själv.. Tänkte att det kunde underlätta om jag visste vad den skulle lämnas in för och ungefär vad det skulle gå på men lär inte bli klokare verkar det som
Senast redigerat av nathalie123 (7 april 2016)

österbybruk
267 Inlägg
7 april 2016
#14
Jag tror att en topplagring har gått då ljudet kom efter dackbyte, alltså har hjulet hängt i topplagringen av fjäderbenet, detta råkade jag ut för få en 95ans golf som är väldigt lik a3.
Lätt att byta, en verkstad gör båda sidorna på en timme eller två.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

2 250 Inlägg
7 april 2016
#15
Visst kan det även vara så...
Detta fel brukar märkas som så att bilen då och då drar i ratten, efter sväng på ratten, med klonk-klonk-klonk ljud, så att du måste hålla emot, för att bilen ska gå rakt.
Men så helt plötsligt efter ett eller flera "klonk" så kan bilen gå rakt eller t o m dra åt andra hållet.
Sliter inte däcken. Men är akut farligt! Därför att det vrider fjädern, som då sprätter av.
Fjädern gick rakt in i däcket för min son i 80 km/h.
Den gången gick det bra..... stannade i diket, på andra sidan vägen...
Senast redigerat av Meaganeowner (7 april 2016)

6 119 Inlägg
7 april 2016
#16
Hej!
Kan ju vara fjäderbens lagringen, i så fall kansle det inte blir så dyrt men fjäderbenet måste ju lossas vilket innebär att man bör göra en framvagnsinställning (kostar ca 800-1000kr). Men att ljudet skulle uppkomma i samband med hjulbyte låter konstigt... Det är inte så att hjulen/däcken tar i innerskärmarna eller fjäderbenet??


1 777 Inlägg
7 april 2016
#17
Om bilen hade dubbdäck så hördes det kanske inte lika bra som med sommarsulor som ju brukar vara tystare. Jag har också svårt att tro att en drivaxel kan knaka så när bilen står still, och att det tar emot strax innan.
Senast redigerat av Bassiehof (7 april 2016)

Evildan
7 april 2016
#18
Posta i rätt forumsdel. Jag flyttar tråden denna gång.
Läs igenom forumsreglerna.

2 250 Inlägg
7 april 2016
#19
Bär man sig rätt åt behövs ingen hjulinställning...

24 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#20
http://youtu.be/MbKT8y5v9Z0
Hittade detta klipp. Så låter den! Det kanske gör saken lättare.

Ljudet är för övrigt när man vrider åt både vänster och höger. Och vad jag kan höra så kommer det från båda sidor.
Senast redigerat av nathalie123 (8 april 2016)


Sök