2573
Sök

Bättre ljud med ena sidan avstängd

25 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
Hej igen, söker er med kunskap om vad jag tror är ett fel med kabeldragning eller liknande

Problemet lyder: i en V50 -05 så har jag nu kopplat in 1 ny GAS 6.5" i varje dörr , till dom så har jag även gått via delningsfiltret som var med i kittet, jag har använt mig av originalkablage till det som var premium/summum ljud

När jag har på båda sidorna samtidigt så försvinner nästan basen, det skakar fortfarande när man höjer lite men ställer jag in i stereon att köra 100% på bara höger eller vänster sida så blir basen mycket djupare och i mitt tycke bättre

Så till frågan, vad har jag gjort fel?

Tack i förväg

1 777 Inlägg
7 april 2016
De spelar ur fas, du har kopplat + och - fel.

25 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
Woohoo! Då var det som jag var rädd för, får nog prova mig fram då för det är inte riktigt utmärkt i originalkablaget

Positiva nyheter gör mig glad! Tack! Tror du att det är fel på en sida då eller kan båda vara fel?

5 725 Inlägg
7 april 2016
Som Bassiehof påpekar så är en av högtalarna fasvänd. Bara byta plats på + och - på ena sidan.

Som det är nu så spelar högtalarna tvärtemot varann och dödar ljudet, dvs när ena högtalaren trycker ut så suger högtalaren på andra sidan in.

25 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
Hm, ligger i halsfluss så har inte kunnat ta mig tid att kolla upp allt, iom att det är högtalare både fram och bak, påverkar bak/fram varann eller gör det inget om fram är "rätt vända" och bak är felvända?

1 777 Inlägg
9 april 2016
Alla högtalare ska vara rätt kopplade. Det finns de som menar att det blir bättre ljud om du fasvänder diskanten men jag håller inte med. Det blir en svacka i frekvensgången om inte annat.

Sök