3392
Sök

Dumt att köpa bmw 7 serie ?

27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#1
Hej smile

Jag blev sugen på köpa en BMW nu när man skrapat ihop lite pengar.

Exempel
BMW 745 2002

Önskar få veta vad ni tycker om ett sånt köp.

Framförallt undrar jag hur stor risken är att växellådan börjar krångla /motorn  efter 20k mil.

Jag har kollat tex mekonomen och det finns ju en del vanliga slit delar som en dödlig har råd att köpa.

Elektroniken hur bra håller den  ?
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 april 2016
#2
Var nu smart och ring upp förre ägaren..
Ett bättre tips kan du INTE få..
F Ö ser den ju OTROLIGT fin ut, MEN å andra sidan sett så har bilkrängarna en rent ut sagt otrolig förmåga att gnida  på bilar som är till salu, för att se ut som nya..
Senast redigerat av tommen1 (13 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
Var nu smart och ring upp förre ägaren..
Ett bättre tips kan du INTE få..
F Ö ser den ju OTROLIGT fin ut, MEN å andra sidan sett så har bilkrängarna en rent ut sagt otrolig förmåga att gnida  på bilar som är till salu, för att se ut som nya..

jadu tack för tipset.
dom e luriga de vet ja redan.

man ska ha lite tur att man får en hel bil för de kan man ju aldrig veta endå.
Men i det stora hela, om motorn känns bra och växellådan inte låter eller har sig
borde det va tillräckligt bra ? fast skulle den bli nåt fel på senare är man nog körd.
Men de gäller väl alla moderna automatare? ska nån reparera så blir de inte billigt.
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

Egenföretagare
999 Inlägg
13 april 2016
#4
Det finns några svaga punkter på dessa:
- Läckande kylvattenrör, sitter innuti motorn och det är mycket arbete att byta (dyrt)
- Slitna ventiltätningar, ger hög oljeförbrukning och blårök. Kräver specialverktyg och inte heller billigt att åtgärda
- Elektronik m.m. Mycket som kan gå sönder. Finns mycket beg. delar att hitta utomlands på eBay dock

Har man tillgång till rätt diagnosutrustning kan det vara mycket bra att göra en felkodsavläsning. Då kan man även kolla mätarställningen i bilens olika moduler.

Tillägg: Min absoluta favoritbil hittills är en BMW 7-serie E38 som jag köpte till vrakpris när den var tio år gammal. Visst hade den lite skavanker, men jag älskade bilen ändå. Så kolla bilen så gott du kan och känns det bra så köp den och njut, 7-serie ger otroligt mycket bil för pengarna.
Senast redigerat av FredrikRangert (13 april 2016)


27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#5
FredrikRangert skrev:
Det finns några svaga punkter på dessa:
- Läckande kylvattenrör, sitter innuti motorn och det är mycket arbete att byta (dyrt)
- Slitna ventiltätningar, ger hög oljeförbrukning och blårök. Kräver specialverktyg och inte heller billigt att åtgärda
- Elektronik m.m. Mycket som kan gå sönder. Finns mycket beg. delar att hitta utomlands på eBay dock

Har man tillgång till rätt diagnosutrustning kan det vara mycket bra att göra en felkodsavläsning. Då kan man även kolla mätarställningen i bilens olika moduler.

Tillägg: Min absoluta favoritbil hittills är en BMW 7-serie E38 som jag köpte till vrakpris när den var tio år gammal. Visst hade den lite skavanker, men jag älskade bilen ändå. Så kolla bilen så gott du kan och känns det bra så köp den och njut, 7-serie ger otroligt mycket bil för pengarna.

tack för svar, Man blir lite skraj när man hör de . Vad e din rekomendation ?
Om jag provar bilen tex och tycker den fungerar felfritt är det ett bra köp då ?
eller ska ja oroa mig hela tiden för att nåt kan paja
Dom svaga punkterna när kan man räkna med att dom kanske uppstår?
efter ett visst miltal eller så ?
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

201 Inlägg
13 april 2016
#6
Problembilar är vad det är... Vågar inte ta i dom med tång. Hade en 545, det var grejer hela tiden, mycket el-bekymmer/lysande lampor och konstigheter. Vågade knappt köra den till slut. Hade den i typ 4 månader, hann lägga 25.000:- i rep. Köp en välskött E38 istället (Y)

Kan tillägga att detta var en väldigt fin och välskött 545 med låga mil.
Senast redigerat av JBeam (13 april 2016)

27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#7
JBeam skrev:
Problembilar är vad det är... Vågar inte ta i dom med tång. Hade en 545, det var grejer hela tiden, mycket el-bekymmer/lysande lampor och konstigheter. Vågade knappt köra den till slut. Hade den i typ 4 månader, hann lägga 25.000:- i rep. Köp en välskött E38 istället (Y)

Kan tillägga att detta var en väldigt fin och välskött 545 med låga mil.

ok drygt , djungel dedär asså du kanske bara hade otur ? menar du dom äldre bilarna e38 ?
jag trodde bmw var bättre än så.
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

201 Inlägg
13 april 2016
#8
sammy91 skrev:
JBeam skrev:
Problembilar är vad det är... Vågar inte ta i dom med tång. Hade en 545, det var grejer hela tiden, mycket el-bekymmer/lysande lampor och konstigheter. Vågade knappt köra den till slut. Hade den i typ 4 månader, hann lägga 25.000:- i rep. Köp en välskött E38 istället (Y)

Kan tillägga att detta var en väldigt fin och välskött 545 med låga mil.

ok drygt , djungel dedär asså du kanske bara hade otur ? menar du dom äldre bilarna e38 ?
Så kvalitet kommer inte alltid med dyra prislappar

Mjaa men vet folk som haft samma bekymmer. Sätt dig och googla runt lite på 545/745 problem, så får du läsning en hel vecka. En gång var det något med batteriet så min växellåda la sig i limpmode. Kunde aldrig slappna av i den bilen tongue Ska man åka bmw ska det vara antingen från 2008 eller E39/E38 och bakåt.

Vill du ha en 7-serie under 100.000:- hade jag utan tvekan köpt en välskött E38 740 facelift.

27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#9
JBeam skrev:
sammy91 skrev:
JBeam skrev:
Problembilar är vad det är... Vågar inte ta i dom med tång. Hade en 545, det var grejer hela tiden, mycket el-bekymmer/lysande lampor och konstigheter. Vågade knappt köra den till slut. Hade den i typ 4 månader, hann lägga 25.000:- i rep. Köp en välskött E38 istället (Y)

Kan tillägga att detta var en väldigt fin och välskött 545 med låga mil.

ok drygt , djungel dedär asså du kanske bara hade otur ? menar du dom äldre bilarna e38 ?
Så kvalitet kommer inte alltid med dyra prislappar

Mjaa men vet folk som haft samma bekymmer. Sätt dig och googla runt lite på 545/745 problem, så får du läsning en hel vecka. En gång var det något med batteriet så min växellåda la sig i limpmode. Kunde aldrig slappna av i den bilen tongue Ska man åka bmw ska det vara antingen från 2008 eller E39/E38 och bakåt.

Vill du ha en 7-serie under 100.000:- hade jag utan tvekan köpt en välskött E38 740 facelift.

hehe okej nja jag tror dig.. skulle jag läsa om alla problem som kan uppstå med alla bilar ja tittar på skulle
ja inte våga köpa nån. Mest rädd är jag för just automatare om den failar som det antagligen gör förr eller senare blir de dyrt.
med manuell slipper man ju oftast krångel och den håller bilen ut. Nu är jag ju pedantisk av mig och
kör mest kortare turer under sommartid. SÅ grejjerna borde hålla längre då.
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

2 310 Inlägg
13 april 2016
#10
Alpinorna är så pass eftertraktade att de brukar vara välskötta, men givetvis finns undantag även där. Åk och syna den noggrannt, kolla gärna upp nån e38/e39 begagnatguide först. smile

Och skulle du köpa den, ta väl hand om den. wink


Meldem
117 Inlägg
13 april 2016
#11
Jag brukar ha som tumregel att ha 40k liggandes första året för reparationer och arbeten som en nyinköpt 7-serie behöver. Strulande elektronik och drivlina kostar en del.

Ett bra tips är att kolla serviceboken, en servicebok som är fullstämplad från BMW är ett bra tecken. De bilar som regelbundet servats hos BMW eller liknande brukar vara i mycket bra skick. Samma sak med ägarhistoriken. Om det är färre tidigare ägare på bilen brukar den vara i bättre skick. Det är inte alltid så, men jag har haft en 7-serie med 11 tidigare ägare, och min nuvarande med 1 tidigare ägare. Det märks.

Kolla gärna lite längre ner i motorrummet för att hitta kladd efter oljeläckage som de inte lyckats putsa bort. Samma sak under bilen, om bromsok och avgassystem ser fräscha ut så brukar bilen må bra också. Se på bilen som en människa, det är mer än ytan som avgör hur den faktiskt mår xD

27 Inlägg
13 april 2016
Trådstartare
#12
Mew skrev:
Alpinorna är så pass eftertraktade att de brukar vara välskötta, men givetvis finns undantag även där. Åk och syna den noggrannt, kolla gärna upp nån e38/e39 begagnatguide först. smile

Och skulle du köpa den, ta väl hand om den. wink

okej ! smile

Så dumt bara man bor så långt ifrån när man letar bilar..
sen kanske det är skit när man kommer fram o glor.
mö.
Senast redigerat av sammy91 (13 april 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 april 2016
#13
Ja , dom e som fruntimmer ,välspacklade och  på håll så dom ser fräscha ut..
Men kommer man närmare o synar så ser man verkligheten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Byggare Behm
562 Inlägg
13 april 2016
#14
Skulle aldrig köpa en nyare 7-serie , dom är sämre kvalitetsmässigt än E38 och E39.. 
Skatt och försäkring är heller inte gratis på en 745i, dom är "för" nya och ska klara hårdare avgasregler och bor du i en stad så kostar försäkringen lika mycket som bilen.

Har själv haft 2st E38´or, båda manuella och med V8.  Dom har sina fel men det går att meka själv med framvagn utan en bunt med specialverktyg. Men kostade på bilarna ca 15k var i reservdelar på några år.
E38 7 -serie beskriver jag som Snabba kassaskåp ,  dom är stora, tunga (relativt) , kraftigt byggda och när man väl fått fart på dom så är det inget som stoppar dom.
Ingenting slår känslan av att susa fram i 200 på motorvägen med en E38, nästan majestätiskt.
Och när man stannar framför krogen på kvällen har man det där sköna maffia-stuket..
Men ska du ha en 7-serie så leta noggrant , en dålig 7-serie kan kosta hur mycket som helst.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

414 Inlägg
15 april 2016
#15
Det är en äldre och billig bil, så självklart finns det mycket skit där ute.

Skulle inte vara så rädd för mil och årsmodell, mer kolla in skicket samt hur länge ägaren har haft bilen.

En ägare som har haft en bil i 5 år kostar oftast på bilen den servicen bilen behöver och ger den löpande underhåll medans en bil som haft 15 ägare senaste 3 åren antagligen inte är lika välskött.

Skatt är rätt billig då den är äldre, nyare bilar går efter strängare regler och har högre skatt för samma vikt&förbrukning.

Försäkring = billig, trafik såklart på en äldre lyxbil. Allt annat är vansinne skulle jag säga.

Delar inte så blodigt dyrt, ingen kamrem heller.

Leta efter rätt bil och köp.

Vår 545a har vi haft sedan vikingatiden och kört typ 20000 mil av 27 eller vad den nu gått.
Motormässigt har vi bytt vattenpump en gång samt haft något mindre oljeläckage.

Elektronikmässigt så har Navigatorn säckat ihop en gång. Köpt enhet från ebay i tyskland.

Annars riktigt driftsäker bil som nu är pensionerad som extrabil/renoveringspulka/soppbil eller vad man nu vill kalla den. smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2016
#16
Tycker det är lockande. 25-40k bara för att laga de första 4-12 månaderna är ju ganska överkomligt för att äga tysk premiumsläde.

Frågan är om du inte kan hinka upp en gammal Ferrari eller Maserati för pengarna och hålla liv i den till samma löpandekostnad? Jag vet inte hur det är hemma hos dig, men här skulle en muggig Ferrari se ballare ut än en halvgammal BMW. Den lär ju ändå bara stå parkerad på uppfarten. Äsch, nu var jag sån där igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#17
Okej nä jag struntar nog i dom nyare då!.

jag har aldrig kört automatare dock.
Hur bra funkar såna på en bmw 740 från 2000 ?
vilken i allmänhet gör bäst lådor av bmw och mercedes?
Hur är responsen i allmänhet , måste den komma upp i ett visst varvtal innan den kopplar i växel?
eller slirar den bara igång direkt?
När man kör i 90 tex kopplas den ur när man släpper gasen? eller ligger den på hela tiden tills man bromsar?
försöker få mig en uppfattning
Senast redigerat av sammy91 (18 april 2016)

Forummoderator
18 038 Inlägg
19 april 2016
#18
sammy91 skrev:
Okej nä jag struntar nog i dom nyare då!.

jag har aldrig kört automatare dock.
Hur bra funkar såna på en bmw 740 från 2000 ?
vilken i allmänhet gör bäst lådor av bmw och mercedes?
Hur är responsen i allmänhet , måste den komma upp i ett visst varvtal innan den kopplar i växel?
eller slirar den bara igång direkt?
När man kör i 90 tex kopplas den ur när man släpper gasen? eller ligger den på hela tiden tills man bromsar?
försöker få mig en uppfattning

Klart du ska ha en automatlåda! Bilen gör sig bra med det. Vanligtvis så ligger bilen "kvar på växeln" i farter över 90 km/h. Gasar du försiktigt så ökar den givetvis farten. Trycker du på ordentligt så växlar den ner med tydligt ryck och drar iväg. Jag har kört Automat i princip sedan 1994. Gillar det. Men du måste prova! Du kanske tycker det suger?

Det är skillnad på automatlådor. Vissa växlar mjukt och vissa växlar hårt. Det behöver inte betyda fel.

Som tillägg kan nämnas att jag och tjejen var och tittade på just en BMW 740d -01 för några år sedan. När jag startade bilen och varvade lite försiktigt upp den för att lyssna på maskinen så såg vi bägge två att säljaren höll på att gå i smådelar... Han blev riktigt orolig. Den kälken var nog inte frisk. Blev inget köp.

När du provkör så ska säljaren följa med och när bilen blivit varm så ska du stå på utav helvete en stund. Sitter säljaren nöjd så är nog bilen ok..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

27 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#19
Hybridsmurfen skrev:
sammy91 skrev:
Okej nä jag struntar nog i dom nyare då!.

jag har aldrig kört automatare dock.
Hur bra funkar såna på en bmw 740 från 2000 ?
vilken i allmänhet gör bäst lådor av bmw och mercedes?
Hur är responsen i allmänhet , måste den komma upp i ett visst varvtal innan den kopplar i växel?
eller slirar den bara igång direkt?
När man kör i 90 tex kopplas den ur när man släpper gasen? eller ligger den på hela tiden tills man bromsar?
försöker få mig en uppfattning

Klart du ska ha en automatlåda! Bilen gör sig bra med det. Vanligtvis så ligger bilen "kvar på växeln" i farter över 90 km/h. Gasar du försiktigt så ökar den givetvis farten. Trycker du på ordentligt så växlar den ner med tydligt ryck och drar iväg. Jag har kört Automat i princip sedan 1994. Gillar det. Men du måste prova! Du kanske tycker det suger?

Det är skillnad på automatlådor. Vissa växlar mjukt och vissa växlar hårt. Det behöver inte betyda fel.

Som tillägg kan nämnas att jag och tjejen var och tittade på just en BMW 740d -01 för några år sedan. När jag startade bilen och varvade lite försiktigt upp den för att lyssna på maskinen så såg vi bägge två att säljaren höll på att gå i smådelar... Han blev riktigt orolig. Den kälken var nog inte frisk. Blev inget köp.

När du provkör så ska säljaren följa med och när bilen blivit varm så ska du stå på utav helvete en stund. Sitter säljaren nöjd så är nog bilen ok..?

hehe okej! fick du testa den i skidbacken också lr? xP
lite off topic nu men just v8 drar ju mycket i stadskörning. runt 1.7 typ stod det på en sida för 740i .
tycker ni det stämmer som kör såna själva?
Är det sant att bensin priset kommer bli 27kr 2020 som man läser om? ..förfärliga tider.
Då skulle det ju i princip vara tack och adjö med alla gamla bilar!
istället för sabba livsglädjen/vardagen för arbetsmyran Svensson. kan dom ju ge sig på Kina/indiens alla kata lösa mopeder och deras smoggia städer. eventuellt rubba på dubais soppa priser som stannat i tiden.
eko hysterin har ju helt spårat ur med dess dårskap.
Bara för några år sen tryckte dom ju inte precis upp utsläpps faktan i fejjan när man skulle köpa bil.
som om en droppe i havet skulle spela nån roll och att allt hängde på ens beslut.
Senast redigerat av sammy91 (20 april 2016)

Byggare Behm
562 Inlägg
20 april 2016
#20
1.7 är i överkant ,Bmw ´s V8 ´or har bra bränsleekonomi , jämförelsevis..  runt 1,5 brukade min visa när man kört runt i stan några varv.
Från och med i år kommer Staten ( oförståndiga politiker helveten ) höja bränslet med ett index på 3.5 %  vid varje nyår fram till 2025 , vilket innebär att Vi kommer att ha Världens dyraste bränsle per liter år 2020-2022 ungefär.
Det dom inte tänkt på är att hela konsumtionen kommer att stanna av då allt blir dyrare pga dyra transporter.
Vilket kommer att bli ett sjuhelvetes problem.. men inte i Stockholm där dom sitter.

Vill Du ha tuffa bilar så är det läge nu ,  nästa generation unga bilköpare kan bara drömma om det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök