Ajdå, det kunde ha slutat illa. Det hade tydligen brunnit i en av stickkontakterna i natt. Turligt nog självsläcktes den. Hade varit hyfsat deprimerande att komma upp till ett garage som var en hög med aska.
Först ville vi reda ut passformen gällande nya Mk1-grillen kontra min Mk3-huv. Skit också. Blir att skaffa en ny huv som passar den nya grillen. Dels för att slippa den stora glipan och för att slippa svetsa fast den sönderrostade krysskonstruktionen på huvens undersida. Sen fick vi förstås svetsa igen skruvhålen där man tidgare fäste Mk3-grillen.
Eftersom jag tänkt ha dubbla ändrör (ett på varje sida) fick jag skära ut en bit för det.
Dzus-fästena är nu klara. Vi fick dock svetsa dit en liten rektangulär bit strax ovanför då vi misstänkte att det skulle bli en för stor glipa i hörnet mellan flipfronten och A-panelen (triangulära delen framför dörren).
Sen byggde farsan en konstruktion med svängbara hjul så att vi lätt kan manövrera bilen när den står utan framvagn. Och för att underlätta för lackeraren. Måste erkänna att bilen ser ut som ett riktigt miffo med dessa hjul på. Men praktiskt är det.
Bakljusena rostskyddssprayades på koffertens insida.
Eftersom vi sänkt bilen till botten baktill så trilskas fjäderbenen/fjädrarna. De hoppar ur sina spår när man hissar upp bilen för att byta däck. Och vid snabba kurvtagningar när bilen eventuellt reser sig på ena sidan så är risken stor att de hoppar ur sitt fästen/spår även då. Därför har vi konstruerat ett svingarmsstopp för att eliminera den risken. De är förstås avtagbara den dag man ska renovera/utföra service på bakvagnen.
Just nu står bilen där i väntan på lackering. Några småsaker ska dock ordnas innan det är dags. Bl a de fyra plåtlisterna som går från tak till skärmkant ska monteras och interiören spraylackas. En efterlängtad dag närmar sig!
Nu blir det ett uppehåll några veckor. Troligtvis tillbaka vecka 5.
Må bäst tills dess!
• • • TRANSLATION • • •Oh no, that could have ended badly. Apparently, there was a fire in one of the power outlets last night. Fortunately, it extinguished itself. It would have been quite depressing to come to a garage that was a pile of ashes.
First, we wanted to figure out the fit regarding the new Mk1 grille versus my Mk3 hood. Darn it. I have to get a new hood that fits the new grille. Partly to avoid the large gap and to avoid welding the rusted cross structure on the underside of the hood. We also had to weld shut the screw holes where the Mk3 grille was previously attached.
Since I plan to have dual tailpipes (one on each side), I had to cut out a piece for that.
The Dzus fasteners are now ready. However, we had to weld a small rectangular piece just above them since we suspected there would be too large a gap in the corner between the flip-front and the A-panel (the triangular part in front of the door).
Then dad built a structure with swiveling wheels so that we can easily maneuver the car when it's without the front suspension. And to facilitate for the painter. I must admit the car looks like a real beater with these wheels on. But it's practical.
The taillights were rust-protected on the inside of the trunk.
Since we lowered the car to the bottom at the back, the struts/springs are causing trouble. They jump out of their tracks when you lift the car to change tires. And during fast cornering, when the car might rise on one side, there is a great risk that they jump out of their brackets/tracks then as well. Therefore, we have constructed a swing arm stop to eliminate that risk. Of course, they are removable on the day you need to renovate/service the rear suspension.
Right now, the car is standing there waiting for painting. However, a few small things need to be arranged before it's time. For example, the four metal strips going from the roof to the fender edge need to be mounted, and the interior needs to be spray-painted. A long-awaited day is approaching!
Now there will be a break for a few weeks. Probably back in week 5.
Take care until then!