Tänkte börja med att berätta att jag köpte bilen med ett antal tvåor
Något som visade sig vara lite mer jobb än räknat...Bilprovningen i Umeå är hård...
Jag åkte först på Dekra för att släcka 2:orna efter att ha bytt fixat följande saker:
-Köpt nytt/bytt 3:e bromsljus till vinge.
-Köpt nytt/bytt däck runt om.
-Köpt nytt/bytt till nytt bromsok höger bak.
Åkte därifrån med uppmaningen att se över min bil då ingen airbaglampa tändes och släktes på instrumenteringen.
Detta visade sig bli en lite utdragen historia då tidigare ägare inte brytt sig om att sätta motstånd för att lura airbag-systemet.
Jag satte dit 2 motstånd(ett för ratt och ett för stolen)..
Fick fortfarande ingen indikering på instrumenteringen så jag lånade farsan VCDS och allt funkade prima enligt den..
Det visade sig att efter lite demontering av instrumentering att svart sikaflex har flera användningsområden.
Tidigare ägare hade alltså fyllt/täkt över instrumenteringens lampa för airbag.
Drog återigen på besiktning för att släcka 2:or, det visar sig dock att låga bilar inte är så omtyckt..
Besiktningsmännen gormade nått om att det aldrig var några problem med Porschar och Ferarris utan det var bara sänkta originalbilar som inte gick upp på lyft och ner i bromsprovare...
Så efter att ha bytt fjädringsdetaljer på bilen till oroginal drog jag än en gång på besiktningen.
Saknade en hjulskruv som jag litegrann hoppades att dom skulle missa...och sportratt är tydligen inget som går igenom bilprovning här i Umeå om man äger nyare bil.
Bytte till en ful originalratt, och satt dit en skruv och ÄNTLIGEN!!! som Gert Fylking skulle sagt, bilen bessad ett år framåt!!
To be continued...
Sköt om er/Bazz