2442
Sök

Köpråd förstabil 10k

227 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#1
hjälper en polare med att välja första bil då han fyller 18år i slutet av året.

Han är ca 2m lång och ganska grov och kommer åka ca 70mil enkel resa ganska ofta

Kraven han har är Manuell växellåda, Dragkrok, förbrukning max 0.8-0.9 långkörning, ej för dyr skatt och försäkring och gärna bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven men går med framhjulsdrift  smile

Han har budget på +-10k och bilarna han har kollat på är Volvo 740/940/240 BMW E36/E46/E34/E39 och Audi 100 och A6. Tips mottages gärna på andra bilar eller dessa bilar smile

5 686 Inlägg
4 maj 2016
#2
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5

Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.

Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.

Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning smile
Senast redigerat av simlar (4 maj 2016)


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 maj 2016
#3
simlar skrev:
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5

Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.

Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.

Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning smile

Just skatten gör att en sådan är en total ekonomisk katastrof... då den dricker runt 0,6 och kostar multum att skatta

kolla på något i golf klassen med en liten 4a under huven så åker du ganska billigt... tex golf IV 1,6 eller Honda Civic 1,5vei
De dricker runt 0,6-0,7 och kostar under 2000 i skatt
Senast redigerat av CHEEVA (4 maj 2016)


5 686 Inlägg
4 maj 2016
#4
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5

Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.

Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.

Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning smile

Just skatten gör att en sådan är en total ekonomisk katastrof... då den dricker runt 0,6 och kostar multum att skatta

kolla på något i golf klassen med en liten 4a under huven så åker du ganska billigt... tex golf IV 1,6 eller Honda Civic 1,5vei
De dricker runt 0,6-0,7 och kostar under 2000 i skatt

Jo men kör man runt 4000mil/år t.ex som jag gör så spelar förbrukningen avsevärt mycket större roll än skatten.
T.ex en ökning på förbrukningen från 0,6 till 0,7 landsvägskörning gör att bränslekostnaden ökar med 4932kr/år (i dagens dieselpris på 12,33kr/L).
Och skatten mellan en A4 B5 1,9tdi mot en Golf IV 1,6 skiljer 4000kr/år, sen kostar ju även bensinen mer per liter än dieseln i dagens läge.

Därför är hur många mil man kör per år av väldigt stort intresse när man kollar efter bilar.
Sen måste man ju även väga bränsleförbrukning mot komfort och storlek på bilen, vill man ha en stor bil med hög komfort så får man räkna med att den är dyrare på alla sätt jämfört med en liten bil med låg komfort.


1 510 Inlägg
4 maj 2016
#5
Jag skulle nog rekommendera en Saab 9-3 og. Turbo såklart. Hade själv en som förstabil.

+ Min drog 0.82l/mil blandad körning med en del buskörning, går att köra snålare alltså
+ Bekväm
+ Går att hitta en fin för 10k
+ Får dra hyffsat tungt (~1600kg) på b-kort

- Inte det roligaste chassit
- Rostar en del
- Känns lite gammal då grundkonstruktionen är ifrån '94

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
4 maj 2016
#6
simlar skrev:
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5

Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.

Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.

Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning smile

Just skatten gör att en sådan är en total ekonomisk katastrof... då den dricker runt 0,6 och kostar multum att skatta

kolla på något i golf klassen med en liten 4a under huven så åker du ganska billigt... tex golf IV 1,6 eller Honda Civic 1,5vei
De dricker runt 0,6-0,7 och kostar under 2000 i skatt

Jo men kör man runt 4000mil/år t.ex som jag gör så spelar förbrukningen avsevärt mycket större roll än skatten.
T.ex en ökning på förbrukningen från 0,6 till 0,7 landsvägskörning gör att bränslekostnaden ökar med 4932kr/år (i dagens dieselpris på 12,33kr/L).
Och skatten mellan en A4 B5 1,9tdi mot en Golf IV 1,6 skiljer 4000kr/år, sen kostar ju även bensinen mer per liter än dieseln i dagens läge.

Därför är hur många mil man kör per år av väldigt stort intresse när man kollar efter bilar.
Sen måste man ju även väga bränsleförbrukning mot komfort och storlek på bilen, vill man ha en stor bil med hög komfort så får man räkna med att den är dyrare på alla sätt jämfört med en liten bil med låg komfort.

Ledsen om jag är lite negativ mot just Passaten, men tycker inte den är något bra alternativ alls... den är plastig och skranglig inuti och speciellt mycket komfort finns där inte heller (högst subjektivt) och för brukningen är som sagt inte mycket lägre än motsvarande bensinbil, på motorvägen dricker den mer ibland ( den dricker ungefär som min förra a8 i 130km/h) och med släp bakom är det en ren katastrof (även olastat). A4an är ju i princip samma bil, dock vågar jag påstå att inredningen håller lite högre kvalité i Audin.

Tittar man på dieselbil i passatens storleksklass så vill jag påstå att en bmw 320d är ett mycket bättre alternativ. Där får du mer kraft, bättre komfort, likvärdig driftsäkerhet, den upplevda kvalitén är enormt mycket högre osv
Du får även ungefär samma driftskostnader.

Men till TS rekommenderar jag som sagt något med bensinmotor i, är han ute efter en bra total ekonomi så är det nog någon japan han får titta efter, man kan man tumma lite på ekonomin till förmån för en trevligare vagn så hade jag rekommenderat en bmw med fyrcylindrig maskin, vill han tumma ytterligare på ekonomin så hade jag valt en bmw med 6a i... men då kostar det som sagt lite extra. smile

Men detta är bara mina högst personliga åsikter smile


227 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#7
Tänk på att hans budget är på 10 000kr +-

5 686 Inlägg
4 maj 2016
#8
Alkis skrev:
Tänk på att hans budget är på 10 000kr +-

Därav jag rekommenderar en B5a diesel om han kör mycket. Såna från före -00 (dvs med bästa motorn) får man för runt 10k.

Annars om han inte kör mer än 2000mil/år finns det ju andra lämpliga bilar som t.ex:
Saab 900/9-3
Saab 9000
BMW E36
BMW E34
BMW E39

De flesta bilar man hittar på blocket för runt 10k klarar av kravet på max 0,8-0,9L/mil långkörning, vet inte av en enda svensson-bil med insprutning som inte klarar av det.


245 Inlägg
4 maj 2016
#9
Köpte mig en Volvo 940 LTT -97 här om veckan som så småningom ska bli busbil, men just nu är orginal.
41k+ mil och den känns riktigt bra, piggare än min Passat -02 och på något sätt gillar jag den mer än Passaten faktiskt.

Svampig, ja. Men den är robust som en 150 år gammal EK och man åker riktigt skönt i den!

Fick min för 8000;- skattad och besiktad året ut och ägd av en gubbe sedan 2002, mycket bil för pengarna IMO.

Sen får man tycka vad man vill om gamla volvos, men skulle jag åka långt för 10k i budget och vara säker på att komma fram så...


227 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#10
Han säger att det lutar mot Volvo 240/740 Eller en BMW,Audi eller Merca
Senast redigerat av Alkis (5 maj 2016)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 maj 2016
#11
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5

Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.

Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.

Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning smile

Just skatten gör att en sådan är en total ekonomisk katastrof... då den dricker runt 0,6 och kostar multum att skatta

kolla på något i golf klassen med en liten 4a under huven så åker du ganska billigt... tex golf IV 1,6 eller Honda Civic 1,5vei
De dricker runt 0,6-0,7 och kostar under 2000 i skatt

Tänk på att snubben är ca 2 meter och ganska grov.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 192 Inlägg
5 maj 2016
#12
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3


Avstängd
10 388 Inlägg
5 maj 2016
#13
Cracksoup skrev:
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3

Om du nu ska rekommendera en SAAB...får man fråga varför du rekommenderar en 9000 för 13.000:-?

Spontant är det inga problem att hitta en nyare 9-5 för samma pengar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 686 Inlägg
5 maj 2016
#14
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3

Om du nu ska rekommendera en SAAB...får man fråga varför du rekommenderar en 9000 för 13.000:-?

Spontant är det inga problem att hitta en nyare 9-5 för samma pengar.

Saab 9000 är nog bland de bästa Saabarna man kan köpa, däremot som sagt en 9-5 som är en bra mycket modernare bil från man för runt 10k.

Ploppar upp fräscha 9000 för runt 4-5k på blocket ibland, marknaden för Saabar är så pass kall att man får nästan skänka bort dom.


Avstängd
10 388 Inlägg
5 maj 2016
#15
simlar skrev:
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3

Om du nu ska rekommendera en SAAB...får man fråga varför du rekommenderar en 9000 för 13.000:-?

Spontant är det inga problem att hitta en nyare 9-5 för samma pengar.

Saab 9000 är nog bland de bästa Saabarna man kan köpa, däremot som sagt en 9-5 som är en bra mycket modernare bil från man för runt 10k.

Ploppar upp fräscha 9000 för runt 4-5k på blocket ibland, marknaden för Saabar är så pass kall att man får nästan skänka bort dom.

Har förstått att 9000 är en bra bil, men jag väl då just inne på att 9-5:an känns betydligt modernare (sen om det är en sämre/dålig bil har jag inte en blekaste om).


Saabmarknaden är väl väldigt dålig nu, åtminstone om man ska sälja. Har exempelvis en bekant som ska göra av med sin Griffin...går sådär.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 192 Inlägg
5 maj 2016
#16
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3

Om du nu ska rekommendera en SAAB...får man fråga varför du rekommenderar en 9000 för 13.000:-?

Spontant är det inga problem att hitta en nyare 9-5 för samma pengar.

Precis som föregående talare nämnde, Saab 9000 är bland de bästa Saabarna som går att köpa. Det var innan de började bli plastiga och tråkiga och känns rejäla och har en väldigt hållbar motor. Till det priset hade jag hellre valt en fräsch 9000 än en 9-5. Tack vare att Saab ligger så lågt i värde, är det nog inga större problem att pruta ner denna till 10 000 eller lägre.

att Saabmarknaden går dåligt kan man ju använda till sin fördel. Man blir tvungen att i stort sätt "skänka" bort bilen och det är ju perfekt för den som letar efter en bra bil till kaffepengar.
Senast redigerat av Cracksoup (5 maj 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
5 maj 2016
#17
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Den absolut klockrenaste bilen du kan välja till den budgeten skulle jag vilja påstå är Saab 9000. Där pratar vi prisvärda bilar. Hitta en med så lite rost som möjligt och sköt om den väl så rullar de hur långt som helst
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 21&w=3

Om du nu ska rekommendera en SAAB...får man fråga varför du rekommenderar en 9000 för 13.000:-?

Spontant är det inga problem att hitta en nyare 9-5 för samma pengar.

Precis som föregående talare nämnde, Saab 9000 är bland de bästa Saabarna som går att köpa. Det var innan de började bli plastiga och tråkiga och känns rejäla och har en väldigt hållbar motor. Till det priset hade jag hellre valt en fräsch 9000 än en 9-5. Tack vare att Saab ligger så lågt i värde, är det nog inga större problem att pruta ner denna till 10 000 eller lägre.

att Saabmarknaden går dåligt kan man ju använda till sin fördel. Man blir tvungen att i stort sätt "skänka" bort bilen och det är ju perfekt för den som letar efter en bra bil till kaffepengar.

Inget större saab-fan, men jag är av precis motsatt åsikt. Stod valet mellan en 9000 och en 9-5 är valet skitenkelt för mig. Enligt mig syns det att bilen har anor i 80-talet.

MEN å andra sidan, nu är det inte jag som ska ha bilen. Prisläget är ju iofs även till en fördel även på ex.vis 9-5. Är dock fullkomligt övertygad om att saab är mycket, och om man vill, "ny" bil för de pengar som de står i just nu.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Dieselgypsy
538 Inlägg
5 maj 2016
#18
I 10000kr-klassen skulle jag kanske leta efter gamla godingar i form av:

-Volvo 85x70 TDI eller bilen med systermotorn: Audi A6 2,5TDIS.
-MB S/W124 med valfri dieselmotor.

Med tanke på långpendlingen så är en diesel att föredra trots skatten.
Som tur är finns det reservdelar i överflöd till dessa bilar och är det i princip gratis att äga dom ifall man kan skruva.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (6 maj 2016)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Evildan
5 maj 2016
#19
I klassen 0-20000kr och en tvåmeters lekamen anser jag att en E-Klasse w210 200e kan vara ett vettigt köp.
Saab 9-5 likaså om personen med en beskriven stor kroppshydda står ut med en smal stol.

2 401 Inlägg
6 maj 2016
#20
Passat eller audi 1.9 tdi utan fyrhjulsdrift är ett klart val!  Drar under 0,5 vid normal körning och skatten (utslagen per månad)  skiljer ca 300kr....

Räkna skillnaden på en bil med 0,75 eller 0,45  i förbrukning så skiljer det bra mkt mer än 300kr per månad....

Hade en golf 4 1,9 tdi och den drog 0,42-0,47 beroende på körning.



Sök