2515
Sök

Bilfirmor, försäljare, vilka är att lita på..

98 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
Tja!
Ni som har erfarenhet av köp på bilfirma, hur vet man att det är en seriös firma så man inte blir blåst på något sätt?
Är det någon som har gjort någon affär eller vet något om Tullinge bil botkyrka i Stockholm, om dem är seriösa osv?

Cupra_
7 maj 2016
Helst ska de vara MRF - anslutna. (Motormännens riksförbund). Då finns det någon form av kontroll i alla fall. Aktiebolag är en förutsättning anser jag, handelsbolag brukar ofta vara nystartade eller småfifflare.

De ska kunna lämna en skriftlig varudeklaration på bilen där allt väsentligt om bilens skick framgår samt ha samarbete med kända finansbolag (inte typ wasa kredit)

Så brukar jag kolla i alla fall. 

Alternativt köper du hos märkeshandlaren så slipper man oroa sig allt för mycket.

1 573 Inlägg
7 maj 2016

4 261 Inlägg
7 maj 2016
Allt börjar med när man kommer in i deras hall/butik och hälsar och går runt och kollar på deras bilar. Vad får du för intryck av deras säljare/personal. Har varit i någon bilhall och kolla på en bmw där tex det stog i annonsen att sommardäck ingår men jag ser att det är dubbfritt vinterdäck som sitter på bilen och att han säger fortfarande att det är sommardäck på.... skulle inte köpa en banan från den firman..

Sen åkte jag till en annan firma där Personalen bjöd mig på kaffe så fort jag steg in samt gav en godis till mitt barn. Sen hade dom servicebok, carfax och alla papper på vindrutan av alla bilar så man kunde gå runt och kolla/kontrollera allt i lugn och ro..Fett bra service och bra personal. Där skulle jag kunna köpa 2 bilar direkt.

True story som har hänt mig på riktigt.

Där ser du ungefär vad det finns för firmor och vem man kan lita på. Om du kommer in i bil hallen och dom har allt på papper samt svart på vitt utan konstigheter och bort förklaringar då vet du att du har kommit rätt.

bästa hälsningar

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 maj 2016
Generellt så är dem galet ointresserade. Förstår inte varför inte alla gör som i exempel två här ovan. De verkar som om de mest vill sitta av tiden på ett stängt kontor och sluppit kunder alls.

VW i X-stad lånade glatt ut sin E-golf över natten, men de har inte återkommit med pris trots tre påstötningar varav två personligen i hallen.   Sanslöst.

Sen om det beskriver om man kan lita på det vet jag inte, men intrycket blir ju inget vidare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 261 Inlägg
7 maj 2016
torpis skrev:
Generellt så är dem galet ointresserade. Förstår inte varför inte alla gör som i exempel två här ovan. De verkar som om de mest vill sitta av tiden på ett stängt kontor och sluppit kunder alls.

VW i X-stad lånade glatt ut sin E-golf över natten, men de har inte återkommit med pris trots tre påstötningar varav två personligen i hallen.   Sanslöst.

Sen om det beskriver om man kan lita på det vet jag inte, men intrycket blir ju inget vidare

yes vissa är helt kalla när man kommer in. Var inne hos michel o company när dom var vid biltema vid alby hållet? stockholm då.  Jag och min fabror fick nästan stryk från en säljare därifrån för att vi inte ville köpa en e39 m5 efter en kort provkörning.^^^^^^^

sen nr2 som du påpekade var i  BilExpo Norrort om jag minns rätt. Helt sjukt bra service och personal.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 maj 2016
Äckligt skönt att läsa om köpare  som kan skilja på folk och fä..lol
Senast redigerat av tommen1 (7 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

98 Inlägg
7 maj 2016
Trådstartare
Deception skrev:
Helst ska de vara MRF - anslutna. (Motormännens riksförbund). Då finns det någon form av kontroll i alla fall. Aktiebolag är en förutsättning anser jag, handelsbolag brukar ofta vara nystartade eller småfifflare.

De ska kunna lämna en skriftlig varudeklaration på bilen där allt väsentligt om bilens skick framgår samt ha samarbete med kända finansbolag (inte typ wasa kredit)

Alternativt köper du hos märkeshandlaren så slipper man oroa sig allt för mycket.

Okej, MRF - anslutna tror jag dem inte är, inte vad jag ser iaf..
Sen har dem samarbete med wasa credit, svea ekonomi, carfax, blocket, folksam, ab svensk bilgaranti.
Är ju så nojig att man ska bli blåst när man ska köpa en lite dyrare bil..

1 587 Inlägg
7 maj 2016
Är själv ute efter ny bil och har läst på flera andra forum att Örebro ska man hålla sig borta från, Varför vet jag dock inte och vissa i sthlm också.

Cupra_
7 maj 2016
Kennyrc skrev:
Deception skrev:

Sen har dem samarbete med wasa credit, svea ekonomi, carfax, blocket, folksam, ab svensk bilgaranti.

Svensk bilgaranti råder jag dig att läsa på om, det finns hel del negativt om dem på nätet..

Blåst vet jag inte, men är du riktigt nojjig så handla av en stor, välkänd handlare med goda omdömen, alternativt märkeshandlaren. Det beror lite på vilken bil och hur dyr du ska ha tycker jag.

En bil där alla delar m.m. är billiga att köpa och bilen kostar säg under 100.000 så gör det nog ingen större skillnad. Du bör ju självklart undersöka och provköra bilen ordentligt, testa alla funktioner m.m. men då handlar det trots allt om en relativt billig bil som kanske gått en bit, och då får man räkna med att vissa saker kanske inte är perfekta.

Pratar vi däremot om en speciell bil eller en som kostar betydligt mer blir det såklart viktigare. Även om det finns varudeklaration m.m. kollar man/jag alltid igenom bilen äckligt noga innan jag köper just för att jag inte litar på garantier m.m. Hur skulle de blåsa dig? Har du eller en kunnig polare kollat igenom bilen, du köper den och ägarbyte m.m. genomförs som det ska så är ju affären klar. Dolda fel kan såklart finnas, men det kan det göra var du än köper bilen.. Det kommer alltid vara lite nojjigt så länge man inte köper en helt ny bil tongue

Men som någon annan sa, åk dit och känn av läget. Jämför med en stor seriös handlare och försök känna av skillnaden. Jag har ingen erfarenhet av just handlaren du nämnde, men jag har köpt bilar förr av mindre oberoende handlare i förorter och det gör jag inte längre av en anledning.
Senast redigerat av Deception (7 maj 2016)

98 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Deception skrev:
Kennyrc skrev:
Deception skrev:

Svensk bilgaranti råder jag dig att läsa på om, det finns hel del negativt om dem på nätet..

Blåst vet jag inte, men är du riktigt nojjig så handla av en stor, välkänd handlare med goda omdömen, alternativt märkeshandlaren. Det beror lite på vilken bil och hur dyr du ska ha tycker jag.

En bil där alla delar m.m. är billiga att köpa och bilen kostar säg under 100.000 så gör det nog ingen större skillnad. Du bör ju självklart undersöka och provköra bilen ordentligt, testa alla funktioner m.m. men då handlar det trots allt om en relativt billig bil som kanske gått en bit, och då får man räkna med att vissa saker kanske inte är perfekta.

Pratar vi däremot om en speciell bil eller en som kostar betydligt mer blir det såklart viktigare. Även om det finns varudeklaration m.m. kollar man/jag alltid igenom bilen äckligt noga innan jag köper just för att jag inte litar på garantier m.m. Hur skulle de blåsa dig? Har du eller en kunnig polare kollat igenom bilen, du köper den och ägarbyte m.m. genomförs som det ska så är ju affären klar. Dolda fel kan såklart finnas, men det kan det göra var du än köper bilen.. Det kommer alltid vara lite nojjigt så länge man inte köper en helt ny bil tongue

Men som någon annan sa, åk dit och känn av läget. Jämför med en stor seriös handlare och försök känna av skillnaden. Jag har ingen erfarenhet av just handlaren du nämnde, men jag har köpt bilar förr av mindre oberoende handlare i förorter och det gör jag inte längre av en anledning.

Okej grejen är ju den att jag har inte sett någon annan bilfirma som har just den bil jag vill ha.. annars hade jag ju åkt att kolla på en sån bil om den fanns på en större bilfirma smile men ska dit imorgon så får väl se hur det känns och hur dem är först och främst. Intrycket jag har fått hittills av dem är blandat, många skriver bra saker men ganska många skriver dåliga saker om dem med haha..

Evildan
8 maj 2016
Severin skrev:
Är själv ute efter ny bil och har läst på flera andra forum att Örebro ska man hålla sig borta från, Varför vet jag dock inte och vissa i sthlm också.

Lund är också en sådan stad, likaså Västerås samt Skara och Luleå.

1 587 Inlägg
8 maj 2016
Evildan skrev:
Severin skrev:

Där ser man ! Undra varför det blivit så?!

Cupra_
8 maj 2016
Jag har en teori men det skriver jag inte här tongue Men en annan teori är att det är relativt lätt att starta en bil"firma" så en hel del som vill fixa lätta pengar väljer den branschen. Köp in lite bilar, polera upp och sälj dem. Erbjud finansiering så blir det mer lättsålt och du kan ta mer än en privatperson.

Evildan
8 maj 2016
Severin skrev:
Evildan skrev:
Severin skrev:

Självklart är det inte ortsberoende utan oseriösa aktörer finns överallt inom alla områden.

Finns även stora väletablerade märkesfirmor som beter sig oseriöst oavsett vilket märke som säljs även det är vanligare hos vissa men det skriver jag inte här.
Det är mao omöjligt att generalisera eller utröna genom handskakningar tillika kaffedrickande avgöra hur bemötandet blir efter köp.
Vissa varningsklockor är redan nämnda i tråden fast det kan bli ett bra bemötande ändå efter köp och något fel uppstår på bilen.

1 587 Inlägg
8 maj 2016
Evildan skrev:
Severin skrev:
Evildan skrev:

Självklart är det inte ortsberoende utan oseriösa aktörer finns överallt inom alla områden.

Finns även stora väletablerade märkesfirmor som beter sig oseriöst oavsett vilket märke som säljs även det är vanligare hos vissa men det skriver jag inte här.
Det är mao omöjligt att generalisera eller utröna genom handskakningar tillika kaffedrickande avgöra hur bemötandet blir efter köp.
Vissa varningsklockor är redan nämnda i tråden fast det kan bli ett bra bemötande ändå efter köp och något fel uppstår på bilen.

Varför vill du inte nämna nåt här ? Jag letar bil nämligen och skulle faktiskt vilja ha in tips om vilka man kanske
ska undvika.

Evildan
8 maj 2016
Severin skrev:
Evildan skrev:
Severin skrev:

Varför vill du inte nämna nåt här ? Jag letar bil nämligen och skulle faktiskt vilja ha in tips om vilka man kanske
ska undvika.

Hänger inte ut företag som inte har någon chans att försvara sig.
Sedan kanske samma företag och du gör en bra affär medans du och ett företag jag har bra erfarenheter av gör en dålig dito.

Sök