Kennyrc skrev:
Deception skrev:
Helst ska de vara MRF - anslutna. (Motormännens riksförbund). Då finns det någon form av kontroll i alla fall. Aktiebolag är en förutsättning anser jag, handelsbolag brukar ofta vara nystartade eller småfifflare.
De ska kunna lämna en skriftlig varudeklaration på bilen där allt väsentligt om bilens skick framgår samt ha samarbete med kända finansbolag (inte typ wasa kredit)
Så brukar jag kolla i alla fall.
Alternativt köper du hos märkeshandlaren så slipper man oroa sig allt för mycket.
Okej, MRF - anslutna tror jag dem inte är, inte vad jag ser iaf..
Sen har dem samarbete med wasa credit, svea ekonomi, carfax, blocket, folksam, ab svensk bilgaranti.
Är ju så nojig att man ska bli blåst när man ska köpa en lite dyrare bil..
Svensk bilgaranti råder jag dig att läsa på om, det finns hel del negativt om dem på nätet..
Blåst vet jag inte, men är du riktigt nojjig så handla av en stor, välkänd handlare med goda omdömen, alternativt märkeshandlaren. Det beror lite på vilken bil och hur dyr du ska ha tycker jag.
En bil där alla delar m.m. är billiga att köpa och bilen kostar säg under 100.000 så gör det nog ingen större skillnad. Du bör ju självklart undersöka och provköra bilen ordentligt, testa alla funktioner m.m. men då handlar det trots allt om en relativt billig bil som kanske gått en bit, och då får man räkna med att vissa saker kanske inte är perfekta.
Pratar vi däremot om en speciell bil eller en som kostar betydligt mer blir det såklart viktigare. Även om det finns varudeklaration m.m. kollar man/jag alltid igenom bilen äckligt noga innan jag köper just för att jag inte litar på garantier m.m. Hur skulle de blåsa dig? Har du eller en kunnig polare kollat igenom bilen, du köper den och ägarbyte m.m. genomförs som det ska så är ju affären klar. Dolda fel kan såklart finnas, men det kan det göra var du än köper bilen.. Det kommer alltid vara lite nojjigt så länge man inte köper en helt ny bil
Men som någon annan sa, åk dit och känn av läget. Jämför med en stor seriös handlare och försök känna av skillnaden. Jag har ingen erfarenhet av just handlaren du nämnde, men jag har köpt bilar förr av mindre oberoende handlare i förorter och det gör jag inte längre av en anledning.