Deception skrev:
Jungelbobo skrev:
Deception skrev:
Den är skitbra och torkar på under ett dygn. Den pallar även avfettning gång på gång och är fräsch riktigt länge.
Gör rent med t.ex. Bräkleen och stålborste bara. Målar man vått i vått så blir det inga penseldrag och man behöver ej heller montera av oket.
Skulle va superintressant å veta hur du gjorde? Det är inga problem att maskera och köra oket på plats alltså? Kan fråga dig också, pallade du upp bilen när du målade eller kan man måla, låta torka och montera på hjulet igen och låta de stå?
Tack på förhand!
Jag hissade upp bilen och av med ett hjul. Jag rengjorde därefter alla ytor jag skulle måla på oket. Stålborstade där det var rostigt och rikligt med rengöringsmedel (Köper du foliatec ingår både medel och borste),
Sedan målade jag oket utan att maskera något, men jag har målat en del förr, så är du ostadig på handen kan det vara bra att maskera alla gummidetaljer. Tänk också på att vissa delar av oket syns ändå inte när hjulet är på så man behöver inte vara extremt noggrann på t.ex. baksidan om man inte vill.
Därefter monterade jag försiktigt hjulet innan färgen hade torkat, och sen fortsatte jag med nästa hjul.
Det tar dock lite tid och färgen börjar härda/bli seg relativt fort, runt 30min om du blandat någorlunda rätt så jag blandade lite i taget, men har du t.ex. en glasburk med lock torkar den långsammare. Bäst blir det om du målar ett lager, väntar i kanske 15 min och sen kör på ett lager till då första lagret inte alltid täcker och du får en djupare färg med fler lager.
Jag körde i ett villagarage med en vanlig domkraft. Tvätta bilen och framförallt fälgar och hjulhus ordentligt innan, så inte grus trillar ned på den nymålade färgen.
Så har jag gjort på 4-5 bilar. Jag har målat med silver, svart och röd färg från Foliatec. Den röda har alltid blivit bäst för mig. Silver blev lite grynig och den svarta hade svårt att täcka ordentligt på fabriksnya blanka ok, men det kan ha varit jag som blandat lite tokigt också eller fått gammal färg. Bli inte förvånad om du köper och burkarna är ungefär halvfulla, så har det varit varje gång för mig men färgen räcker garanterat, även till lite större ok.
Köp några hobbypenslar i olika storlekar då de större ytorna tar lite tid att måla med en minimal pensel.
Om du målar baksidan också så akta bromsslang och luftningsnippeln (ser ut som en skruv med en hatt av plast eller gummi). Får du lite färg på skivans slityta är det ingen fara, det försvinner nästa gång du bromsar typ..
Färgen tar ca 24 timmar att genomhärda, så gör det när du vet att du inte kommer behöva bilen på ett dygn. Du kanske kan köra tidigare men risken är att det inte blir bra. Ha tålamod så blir det bäst. Vänta några dagar sedan med att avfetta fälgarna för att vara på den säkra sidan. Färgen sitter kvar men kan skifta färg om du avfettar typ dagen efter du målat.
Happy painting