Målet är att bygga en riktig cool Amazon med godtyckliga köregenskaper och kraft. Eftersom att denna blev ombyggd på 80-talet är det ingen idé att bygga original. Det ska även förhoppningsvis bli en turbo kärra med... Visa mer
Har köpt en gammal Amazon som jag hade tänkt renovera och bygga i två års tid lagom till körkortet. Den har även varit med i bilsport 1981 nummer 6.
Har även lite speciellt regbevis då den är reggad med: Jaguarbakaxel Störtbåge. Ändrar spårvid bak. Utbytt motor. (Har förmodligen suttit en b21)
Lite grejor som är ändrade: Breddad fram och baK Inga yttre handtag och ny låsanordning. Ombyggd instrumentpanel. Ombyggd kardantunnel för annan växellåda. Omsvetsad bagageutrymme så att man kan placera bakmonterad tank och batteri. Ombyggt motorrum och motorfästen.
Lite rost och 140 baklampor tror jag
Framtidsplaner: Laga rost Skaffa sportstolar och säkerhetsbälten Köpa motor och växellåda. Förslagsvis en B230 då det har suttit en B21 vilket leder till att det blir relativt lätt? Omlackera hela bilen. Lite skönhetsdetaliejer såsom främre spoiler. Bygga sidepipe Se över Jasguarbakaxeln Fixa bromsar OSV
En lite dålig bild på instrumentpanelen.
Bagageutrymmet innan det var utstädat
Projektet kommer förmodligen dra igång på riktigt under sommarlovet då den står 2 timmar från hemmet.
Vet dock inte om jag kommer försöka att återskapa den som den var helt ock hållet eftersom att jag tycker att vissa delar har gått ur tiden såsom huvdelen med olika färger. Annars tycker jag att den har hållt sig ganska bra genom tiden för att vara en "Vallåkra" Volvo.
Har nu tagit bort all rost i princip och tagit ner jaguar bakaxeln för att bytta bromsbelägg och spraya om den osv. Ska börja dra nya bromsrör här i veckan är idén.
Här är en bild av Jaguar bakaxeln där bromsarna är renoverade med nya kolvar och renoverad handbroms. Är även näst intill lackad.
Så ny är nästan bromsarna klara. Har beställt en renoveringssats till fram bromsoken. Ska även byta nipplar och slangar osv så att det blir snyggt och bra.
Har även införskaffat en fuelcell som senare ska placeras i skuffen. Frågan är om man ska tanka i skuffen eller om man ska tanka utanför? Tänker både från ett besiktnings perspektiv och vad som blir snyggast.
Har byggt om handbromsen så att den har hamnat i mitten. Använde 240 delar. För att fästa handbromsvajer höljet så användes ett vinkeljärn som byggdes om. Så nu har man en handbroms också. Så nästa steg blir att fixa bagageluckan så att man kan öppna den.
Hej, har varit lite dålig på att uppdatera men det har hänt lite grejor iallafall.
Original handbromsen är borttagen och istället har en 240 handbroms mitt installerats. Här kan man även se att störtbågen är färdigbyggd och att dörrsidorna har blivit byggda av durkplåt.
Innan
Efter
En b21 motor ficks och skruvades isär med en polare för att kolla att allt såg fräscht ut. I samma veva så blev den penselrenoverad.
Här är B21 provmonterad. Oljetråget behövdes byggas om och då passades det även på att bygga en oljeretur i tråget för framtida turbo byggen.
Stolar monterade. Byggde om originalfästet för stolarna för att få de nya stolarna att passa.
Fick byta Volvo 240 huvudbromscylinder till en Volvo 850 huvudbromscylinder eftersom 240 huvudbromscylindern var för lång och tog i förgasaren. I samma veva byggdes kopplingspedalen om så att den ska fungera med den m47a jag har.