3480
Sök

Vaccumfrågor volvo 850 t5 -94

148 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen är steg 3 chippad, med öppet filter och 3", Laddade 1,1 - 1,2 bar vid köpet men laddar bara 0,6-0,7 bar nu...
Jag har bytt den främre slangen som sitter mellan insuget till "trädet", från "trädet" till laddtrycksmätarna, samt en av de slangarna som går runt på laddtrycksstyningen utan att det hänt något med laddtrycket.

Jag har 3 frågor:

1. Jag tänkte höra om nån har foton på vart alla anslutningar till vacuumet på t5 (som styr turbons laddtryck) sitter och eventuellt vart de slangar som är dolda tar vägen? Detta vore riktigt hjälpsamt för en person som aldrig tidigare haft laddproblem som jag har nu på en 850.

2. Även om nån vet vart de vanligaste slangarna/ställerna som det brukar läcka ifrån så vore detta även hjälpsamt

3. Vilken storlek har slangarna som sitter på/vid turbon för innerdiameter?

Tack på förhand!
/Ola
Senast redigerat av Calibranissen (14 maj 2016)

Calibranissen

4 822 Inlägg
14 maj 2016
#2
enda slangarna som är till laddtrycksstyrningen är dom som går till magnetventilen.
den som är röd markerad sitter på kompressordelen
den som är gul markerad sitter på wastegaten
den som är blå markerad sitter på röret som går imellan lmm och inloppet på turbon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28952/641485_x8m0dd.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
enda slangarna som är till laddtrycksstyrningen är dom som går till magnetventilen.
den som är röd markerad sitter på kompressordelen
den som är gul markerad sitter på wastegaten
den som är blå markerad sitter på röret som går imellan lmm och inloppet på turbon

http://www1.garaget.org/gallery/archive … x8m0dd.jpg

ok, men vilken av dom är nr 17 på beskrivningen och vart går den?


Mvh Ola
Senast redigerat av Calibranissen (14 maj 2016)

Calibranissen

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 maj 2016
#4
17 är ju med 2ggr i bilden så det är svårt att svara på...

men jag gissar starkt på att du menar den som försvinner ut ur bild?

den går till en av plastnipplarna ganska direkt efter luftmassemätaren (den med kabel vid luftburken)

Men oavsett vilken av dessa 3 slangar som går sönder resulterar det i att turbon laddar för mycket inte för lite...

Isåfall är det nog snarare magnetventilen (nr 16) som börjar ge upp (tror det är vanligt även på 850in) alternativt att membranet i dumpventilen har börjat spricka eller givetvis läcka på tryckrör/intercooler


148 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#5
Tack för ditt svar!

Vet du vart magnetventilen normalt sett sitter?
Har kikat lite men har inte sett den, kanske jag som missat den?
Sitter den i närheten av turbon?

Mvh: Ola

Calibranissen

2 452 Inlägg
15 maj 2016
#6
magnetventilen sitter brevid luftburken...eller som man säger du ser den under fördelarlocket om nån tagit bort den lite..o inte orkat sätta den på plats.....kan vara så att slangen vid tomgångsmotorn har en spricka o då laddar den inte som den skall

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#7
turbodeath skrev:
magnetventilen sitter brevid luftburken...eller som man säger du ser den under fördelarlocket om nån tagit bort den lite..o inte orkat sätta den på plats.....kan vara så att slangen vid tomgångsmotorn har en spricka o då laddar den inte som den skall

ok tack!

Men om slangen till tomgångsmotorn spruckit borde väl tomgången vara ganska ojämn eller? Visserligen varvar motorn upp till ca 1500 varv vid start men går sedan tillbaka till ca 700-800 varv och ligger där jämt och fint

Calibranissen

2 452 Inlägg
15 maj 2016
#8
behöver inte bli så...för oftast spricker den där o det är inte mycket som behövs

döden kommer tillbaka

4 822 Inlägg
15 maj 2016
#9
precis kan ju hålla tätt på lågt laddtryck men när det blir högre så pressas det isär.

skulle du ha spricka i slangen så har jag slang liggandes, har både för den gamla och nya dragningen av laddluftrören.
här är bild på ena av dom
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-5547d0e778bee0e0cb528c0e1ffcefa0.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
precis kan ju hålla tätt på lågt laddtryck men när det blir högre så pressas det isär.

skulle du ha spricka i slangen så har jag slang liggandes, har både för den gamla och nya dragningen av laddluftrören.
här är bild på ena av dom
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fcefa0.jpg

ok tack, skall dock testa med att byta till ny dump samt kanske även investera i en ny magnetventil först, men skall ha detta i åtanke christian.

Tämkte mig dessa från autotech:
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … umpventil/
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … netventil/
Vad skall du ha för den isåfall?
Senast redigerat av Calibranissen (15 maj 2016)

Calibranissen

4 822 Inlägg
15 maj 2016
#11
kommer inte ihåg vad dom kostar nya men vad tycker du om 150:- + frakt? har bara gått ett par hundra mil så är så gott som ny.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök