Nu är bromsvätskan bytt.
Nya Zimmermann skivor och Ferrodo DS2500 belägg monterade fram.
Jäklar vad bra det har gått att byta allting. Inget har suttit fast så man får ta i till man får ont i händerna eller banka o slå o värma. Allt har lossnat utan problem. Måste bero på att det har varit isärplockat en gång tidigare o inte setat sedan den var ny. Någon föregående ägare har ju lackat allt i orange. Seriöst gjort för det är målat även där man inte ser o det sitter bra. Den blåa färgen släpper lätt o bara målat på utsidan.
Den här lådan med bromsverktyg från Biltema 19-1255 gör jobbet mkt lättare. Lätt att trycka in kolven i främre oken och även skruva/trycka in den i bakre oken. Konstaterade att höger ok mår fint. Vänster ok mår ganska bra. Gummipackningen lite trasig o den gick lite tungt att skruva in men funkar som det ska.
Till höger ser ni en slagmejsel. Man drämmer till med hammare så vrider den sig lite. Enklaste sättet att få bort skruven som håller fast skivorna. Antingen lossnar den eller så går den av o skiva lossnar:)
Ett litet problem dök upp när slitagevarnaren inte är lös o går att flytta från gamla till nya bromsbelägg som det gjorde på R32 beläggen förra året. De nya Ferrodo beläggen har ingen slitagevarnare. På de gamla är de ingjutna i beläggen som det ofta är. Blev påmind om funktionen när jag slog på tändningen för att vrida ratten åt andra hållet när jag skulle byta på andra sidan. Det varnade på en gång när tändningen slogs på.
Kom på att det går väl att lura bilen precis som med airbags som tas bort. Mätte resistansen i slitagevarnarkontakten o konstaterade att det inte behövs någon resistor (motstånd) utan bara att löda ihop kablarna då resistansen var 0,2ohm.
Klippte av kontakten på beläggen jag tog bort och lödde ihop kablarna.
Gjorde det riktigt kort så det håller sig innanför det rejäla gummiskyddet för kabeln, som var enkelt att ta bort sedan klippte jag , skalade o tvinnade ihop kablarna, lödde och på med lite krympslang.
Så här ser det ut. Som vanligt men ingen kabel från kontakten. Funkar perfekt. Ingen varning när jag slog på tändnngen.
Jag har fått hem nya bromslangar men det blev rejält missförstånd så kommer nya igen nästa vecka.
Tillägg: Verktyg till Bromsar:
Luftnippel, Slang i ok & bromsrör i slang 11mm. (U-ring)
Bromsslang i hjulhuset 15mm. (U-ring)
Bromsok 7mm (lång) insex.
Okhållare 15mm hylsa och långt skaft.