3195
Sök

Audi S3 (8L 2003) for trackdays SÅLD

Här se du vad som händer med S3an. Tanken är att det ska fixas lite med så den funkar skapligt på racerbanor runt om i mellansverige, men även till jobbet och köra sonen till skolan.

64 001 Visningar
Uppdaterades senast 20 april 2019
2 665 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#1
Köpte helt plötsligt en Audi S3 8L 2003 i April 2016.

Nästan alltid kört VW tidigare. Ägt en Audi tidigare. En A3 TSQ 03. För 5 år sedan.

Förverkligade en dröm förra året. Att prova på bankörning. Körde en Golf R32 då. Jäklar vad kul det var.

Men den är lite tung i fronten med VR6a o kunde inte förneka det efter några körningar när man börjar få lite vana.
Och väldigt understyrd. Jakten efter en lättare Golf GTI började. Köpte en fin 180hk GTi 03 i September. Han med en bantest innan vintern. Jäklar vad innerhjulet spinner med framhjulsdrift. Visste inte att problemet fanns med R32.
Första vintern på 5år utan fyrhjulsdrift var inte så roligt. Ingen rallykänsla alls.
Vw har ingen passande bil med turbo o 4wd.

Började fundera på Audi igen.
Funderade på om en A3 TSQ skulle inhandlas igen(billigare). Nej känns fel när så mkt grejer måste bytas.
Bromsarna är inte bra på TSQ, mkt rejälare på S3 (samma som på Gti jag hade)
312mm Ventilerade fram och 256mm ventilerade bak.
Andra bärarmar o spindlar fram för bättre väghållning på S3. Allt går att montera på TSQ men skönt att slippa besväret. S3 har ju större turbo så lika bra att ta en S3 på en gång.

Helt plötsligt hittade jag en 2003a som varit på annons länge. Sänkt pris med dåliga mörka bilder på blocket men den var fin när nya bilder skickades. Trodde inte det skulle gå fort att sälja Gti men på 48timmar hade jag pengar i handen(konto). Över 20 svar på annonsen första dygnet.
Efter liten test o prutning på dåligt handbroms o klen bromsverkan o klonkade framvagn köptes den i mitten av April 2016.
Helt original och endast 5ägare.

https://www1.garaget.org/archive/40/39878/392608/392608-3706007.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (16 april 2019)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#2
Konstaterade vid första tvätten att den är väldigt fin i lacken för att vara 13år gammal. Bilen var inte nytvättad vid köpet men verkade fin. Smsade förra ägaren om det. Fick svaret: Sa jag inte att förra ägaren hade lackat om den på firma. Nix det gjorde han inte. Han var inte bra på försäljarsnacket.

Redan andra veckan var den på Audiverkstad o fick ny Olja o filter i Haldexen. Och medföljande nya nyckel blev inkodad så den fungerar. Tycker det är konstigt att köpa en ny nyckel till bilen men inte betala för inkodningen. Man har ju ingen större nytta av den om bilen inte går att starta.

Frågade på Audi om de ser i historiken om stora verkstadsjobb som kan vara intressant.
Ny mätartavla 2008.
Ny koppling & svänghjul 2008.
Nya tändspolar 2011.

Det var ju trevligt att höra. Koppling är dyrt o krångligt på Quattromodeller hörde jag. Nya tändpolar byttes även på TSQ jag hade tidigare. Så det är väl en garantigrej kan man säga.

Har köpt kupefilter (kol såklart) luftfilter, oljefilter, Castrol Edge 10w60 Olja, Castrol växellådsolja, NGK tändstift och PFC665 bromsvätska (som tål mera värme än standardvätska) så snart blir det stor service.
Men först måste min beställning med stålomspunna HEL bromsslangar komma hem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-b76b0453d7641dcedda20737a7eefb43.jpg

På bilden ser ni även justerbara fjäderbenslagringar som köptes till GTIn men funkar lika bra på denna tror jag.
Senast redigerat av Rickard-v (27 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#3
Skruvade dit mina OZ fälgar för några dagar sedan.
Kände att jag var tvungen att fixa nya centrumkåpor nu, eftersom de lossnar då o då. Har bara 2st kvar.
Kollade Ebay men stod slut överallt. Gamla grejer.
Åkte till Däckkompaniet här i stan, som kunde ta hem dem på några veckor direkt från Italien.

Passade på att smörja upp handbromsarmen på båda oken när hjulen byttes. På vänster sida var det inga problem, men smorde lite ändå för att slippa problem. På höger sida var det problem med återfjädringen. Men efter lite wd40 bakom gummitätningen o lite motion av armen funkar det bra. Behöver inte byta ok pga det. Vi får se hur det går med luftningsnipplarna när bromsvätskan ska bytas.

Men det dök upp ett nytt problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-aab593836c5a0d24b7482a78a53afa92.jpg

Ska inte oljan vara på insidan av stötdämparen?

Inköp av bra stötdämpare måste prioriteras. Tänker Bilstein......
Senast redigerat av Rickard-v (27 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
17 maj 2016
Trådstartare
#4
Fick hem mina HEL bromsslangar igår och lite andra delar trillade in för några dagar sedan.
Regskyltarna har hängt med sedan 2003 så de ser ganska gräsliga ut. Ser skitiga ut trots nytvättade.
Så nu är det dags för nya och hållare.

Köpte ett nytt batteri på batterilagret.se butik här i stan förra veckan.
Första gången jag var där. Trevligt ställe fick 15% rabatt.

Ett Energizer AGM batteri. Alltså ett slutet batteri. Typ som optima som de flesta känner till.
Det gamla verkade lite segt o eftersom detta är slutet så är det inga problem att ha i kupén.
Tänkte flytta det för bättre viktfördelning någon gång i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-edb3839c29f61dd78eee695368213636.jpg

Börjar med bromsslangs byte på lördag tänkte jag.
Senast redigerat av Rickard-v (27 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

168 Inlägg
18 maj 2016
#5
Följer smile

You've got to live it!

2 665 Inlägg
27 maj 2016
Trådstartare
#6
Händer inte så mkt här.

Håller på att renovera köket också. Därför har S3a inte fått så mkt omvårdnad eftersom allt med köket tar längre tid än beräknat, Det var ju inte oväntat. Fick helt plötsligt ont i ryggen vid köksjobb så några dagar har gått åt att vila sig i form.

Tanken från början var att jag skulle kört första bantesten med S3an igår på Gröndal motorstadion,
Som nu har bytt namn till Eskilstuna Motorsportcenter såg jag.

Får glädjas åt det lilla, Jag har varit o hämtat mina nya centrumkåpor till fälgarna idag. smile
Tillverkade i år så inget som låg på hyllan sedan länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-3c55702e991e8175ed107a0cba88ba6c.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (27 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
31 maj 2016
Trådstartare
#7
Sådär jag. Beställt ett paket med Bilstein Sprint dämpare o Eibach Prokit fjädrar.

http://www.bilstein.de/products/sport-a … 2-pro-kit/
Senast redigerat av Rickard-v (31 maj 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
3 juni 2016
Trådstartare
#8
När jag kom hem från jobbet låg det ett paket utanför. Hmm kanske därför jag hade ett missat samtal på fm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-cf78ce1d2fa1009cf4aee4e859e89f56.jpg

Innan jag öppnade paketet var jag ut o städade lite i garaget. Så man kan börja skruva.
Bytte tanklocket jag hade köpt tidigare. Gummiremmen går såklart inte att köpa lös eftersom den sitter ihopgjuten med locket. Hela tanklocket kostar 770kr på Audi. Känns lite väl mkt för tanklocket.

Jag hittade massor att välja på hos Returbilen.se Samma lock sitter på Audi VW Skoda Seat.
Valde ett från en Skoda 2004 som såg frächt ut.
Betalde 30kr Det var hel ok pris.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-bda7b4ff2aef554d2109c1062e592336.jpg

Sen blev det paketöppning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-c5c5b54c1f369d524b2f5630c8ea0eaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-c44ba85a02cc8c40438244a61d3d28de.jpg

Testad på Nordslingan. Låter ju bra då funkar det säkert för mig med.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
5 juni 2016
Trådstartare
#9
Jag har fixat lite.
Tog bort det öppna filtret som satt där. Det har suttit några månader, vet ej exakt. Hoppas LMM klarar sig.
LMM är bytt tidigare. Det var en klisterlapp på den som talade om det.

Tycker det är enklare att byta filter varje år istället för att tvätta det. (hur många tvättar sina öppnafilter varje år?)
Reningen blir bättre med orginalfilter.
Det var ett stort runt filter som satt där. 200mm långt.
Efter lite mätande o räknande kom jag fram till att det har en area på ca 1555cm2.
Orginalfilter har en area på ca 13213cm2.
Alltså mer än 8gånger så stort. Vilket betyder att det öppna filtret måste ha hål som är 8gånger så stora som pappersfiltret för att ge samma flöde. Nästan så humlor kan flyga rakt in big_smile .
Turbon är det första som får ta emot dammet.

Modifierade luftfilterboxen så arean in blev större. Nu är det ca 85cm2
Ni ser även det nya Energiser AGM batteriet som monterades idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-a7fc95c487c0e8344e44dda258145160.jpg

Så här ser det ut original. Denna kanal sitter där jag tagit upp hålet och ut i skärmen för att suga luft där.
Ca 15cm lång. Men arean är inget vidare. Arean är ca 22cm2 i början o det räcker för 225hk. Det känns nästan som en restriktor som ofta förekommer i motorsport. (en förutbestämd area eller diameter som all luft till motorn ska in igenom)
Då borde 85cm2 ta bort den strypningen o bättra på flödet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-0b20d17a6de4f5433daf8154a3e2ef8e.jpg

Bytte kupefilter också, när huven ändå var öppnad:)
Väljer alltid den varianten med aktivtkol som tar bort lukt. Kostar lite extra men det är det värt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-7df5063cfd71ba4dce25c62536de2293.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (5 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#10
Monterat nya regskyltar idag.

Plockat loss en slang för att se om det är kletigt i vevhusventilationen. Som jag läst en hel del om.
Ja lite kletigt var det. Ett tunt lager. Så dags att köpa lite nya slangar & ventilen "pucken".

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
#11
Idag var jag ute med min kompis Nikon o tog några bilder.

Så ser den ut idag. Med OZ Ultraleggera fälgar (8x18) med Michelin Pilot SuperSport (225/40) 18,5kg st.
https://www1.garaget.org/archive/40/39878/392608/392608-3724911.jpg

Tog en bild på stolarna också. Ljusgrått skinn. Ser lite slitet ut efter 13år.
https://www1.garaget.org/archive/40/39878/392608/392608-3724910.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (11 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
#12
Nu är det dags igen att börja med bromsarna.

312mm Zimmerman Coat Z skivor köpta från PEAN Sweden. Ferrodo DS2500 köptes hos Sellholm tuning. Var där förra veckan o handlade. Trevligt ställe. Fick 15% rabatt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-7079e4d29e8efa1db2b6fe6a2fa9c71a.jpg

Till min hjälp har jag en Luftman. En slang att trycksätta systemet med. Men 1kg räcker. Läste någonstans att man kan skada något med 2kg.
http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for … g-pa1267sv

Börjar med att byta främre slangar. Sedan vätska runt om. Sedan skivor o belägg.
Senast redigerat av Rickard-v (10 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
12 juni 2016
Trådstartare
#13
Helgen är slut. O garagejobbet gick inte så bra.

HEL slangarna passade INTE. mad
Funderade länge på det om jag missade hur de ska fästas. Läste på nätet innan jag beställde om någon som hade problem att det inte passar.
Ändå köpte jag HEL. Som jag nu kallar för FEL. Kollar man Goodridge slangar så har de 2olika modeller för olika årsmodeller av S3 8L.
Det är 2 fel på främre slangarna. En fästpunkt saknas och banjobulten har fel gängstigning så det går inte att skruva in den i oket fram. Nu får vi se hur leverantören sköter detta.

Men började byta bromsvätska utan nya slangar. Har inte tid att vänta flera dagar på nya slangar. Torsdag 23Juli ska den köras på bana tänkte jag. Bakhjulen blev klara idag. Fixar framhjulen i veckan.

Hittade det perfekta hjälpmedlet för att suga ut bromsvätska ur behållaren. Jag letade förra sommaren efter någon form av spruta men hittade inget bra. Köpte något form av sugpump. Som är en stor spruta, men bromsvätska är så tunn att det bara rinner ur de grova slangarna på ca 6-8mm
Nu hittade jag "Oljenivåmätare för gaffelben" på Biltema. Artnr 82399. Helt perfekt. smile
Det är en spruta med tunn slang på och ett rör längst ut. Jag använde även den till att fylla på ny bromsvätska. Eftersom det är så trångt runt omkring bromsvätskebehållaren så det kommer vätska lite överallt om man häller. Nu kom det inte en droppe på fel ställe.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve … 000021495/
Senast redigerat av Rickard-v (12 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#14
Efter lite påtryckningar (mail och fb) på leverantören har jag fått svar från dem och utredning om de icke passande bromslangarna har startat. Tycker 3 dagar är lite mkt men i alla fall fått svar.

Roade mig med att dra på lite extra färg på Zimmermann skivorna så de håller sig fina många år. Skivorna är ju behandlade från fabrik så lätt att spraya på lite mera. Använder Biltemas sprayfärg för motor som ska tåla 600grader. Den tål i alla fall 3-400grader det testade jag förra sommaren med Golf R32an jag körde då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-5180b90853400d616229792aec42dc02.jpg

Ikväll åkte S3an upp på pallbockar fram så byte av bromsvätska kan fortsätta imorgon och montering av skivor o belägg kan påbörjas.

Funderar lite på slitagevarnaren. Den var lös o kunde flyttas till nya belägg på R32an. Frågan är hur det ser ut på på denna bil.
På Ferrodo finns i alla fall ingen slitagevarnare ingjuten. Får forska lite på nätet. Brukar kolla upp saker på de stora biltillberhörsaffärernas webshoppar.

Kan någon Audi kunnig berätta om mina bromsok hade någon speciell färg när bilen var ny?
Nu är de blåa ungefär som på R32. Men orange under. Någon tidigare ägare som målat antar jag.
Senast redigerat av Rickard-v (15 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

300 Inlägg
16 juni 2016
#15
Blir fint smile
Tråkigt med bromsarna när man köper nya grejer..

2 665 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
#16
Ja men det ordnar sig nog snart. Nya slangar är på väg.
Byter dem senare i sommar. Vill bara ha den i skick att testa lite bana på Gröndal 23Juli.

Idag blev bromsvätskebytet klart. Byter skivor o belägg närmaste dagarna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
18 juni 2016
Trådstartare
#17
Nu är bromsvätskan bytt.
Nya Zimmermann skivor och Ferrodo DS2500 belägg monterade fram.
Jäklar vad bra det har gått att byta allting. Inget har suttit fast så man får ta i till man får ont i händerna eller banka o slå o värma. Allt har lossnat utan problem. Måste bero på att det har varit isärplockat en gång tidigare o inte setat sedan den var ny. Någon föregående ägare har ju lackat allt i orange. Seriöst gjort för det är målat även där man inte ser o det sitter bra. Den blåa färgen släpper lätt o bara målat på utsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-a7c35911d44683965caa81838685eaa8.jpg


Den här lådan med bromsverktyg från Biltema 19-1255 gör jobbet mkt lättare. Lätt att trycka in kolven i främre oken och även skruva/trycka in den i bakre oken. Konstaterade att höger ok mår fint. Vänster ok mår ganska bra. Gummipackningen lite trasig o den gick lite tungt att skruva in men funkar som det ska.
Till höger ser ni en slagmejsel. Man drämmer till med hammare så vrider den sig lite. Enklaste sättet att få bort skruven som håller fast skivorna. Antingen lossnar den eller så går den av o skiva lossnar:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-30b78fbcbce7939fd8a4448105ccc595.jpg


Ett litet problem dök upp när slitagevarnaren inte är lös o går att flytta från gamla till nya bromsbelägg som det gjorde på R32 beläggen förra året. De nya Ferrodo beläggen har ingen slitagevarnare. På de gamla är de ingjutna i beläggen som det ofta är. Blev påmind om funktionen när jag slog på tändningen för att vrida ratten åt andra hållet när jag skulle byta på andra sidan. Det varnade på en gång när tändningen slogs på.

Kom på att det går väl att lura bilen precis som med airbags som tas bort. Mätte resistansen i slitagevarnarkontakten o konstaterade att det inte behövs någon resistor (motstånd) utan bara att löda ihop kablarna då resistansen var 0,2ohm.

Klippte av kontakten på beläggen jag tog bort och lödde ihop kablarna.
Gjorde det riktigt kort så det håller sig innanför det rejäla gummiskyddet för kabeln, som var enkelt att ta bort sedan klippte jag , skalade o tvinnade ihop kablarna, lödde och på med lite krympslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-6c1fea6a30a625555afabaa1a9730601.jpg

Så här ser det ut. Som vanligt men ingen kabel från kontakten. Funkar perfekt. Ingen varning när jag slog på tändnngen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-9da91583139b882e1803d8829b6c07c5.jpg

Jag har fått hem nya bromslangar men det blev rejält missförstånd så kommer nya igen nästa vecka.

Tillägg: Verktyg till Bromsar:
Luftnippel, Slang i ok & bromsrör i slang 11mm. (U-ring)
Bromsslang i hjulhuset 15mm. (U-ring)
Bromsok 7mm (lång) insex.
Okhållare 15mm hylsa och långt skaft.
Senast redigerat av Rickard-v (19 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
23 juni 2016
Trådstartare
#18
Testade S3an på bana tidigare ikväll.

Den kändes bra. Bättre balans än R32an. Inte alls lika understyrd. Det kan delvis bero på att jag justerade ner däcktrycket på en gång så det höll sig på lagom nivå. Trycket ökar när det blir varmt.
Min däckleverantör sa att jag kan åka på lägre tryck för mera grepp än vad jag gjorde förra sommaren. Sänkte från 2,4 till 2,2 när jag åkte dit.

Efter några varv var det 2,4-2,5bar. Fälgarna var så varma att de inte går att ta på. Det betyder att man bromsat mer än 1 gång big_smile
Vilade en stund med korv o dricka. Justerade ner trycket igen till 2,15 o ut o gasa lite.
Blev bara några varv då det började klonka mer än tidigare. Åkte in i depå o kände på hjulbultarna. Japp ett framhjul behövde dras åt. Slarvigt. Sånt ska man kolla innan.

På andra stinten startade jag Racechrono appen för att se hur det går. Det blev ju bara några varv men 1sekund sämre än bästa tiden med R32 förra sommaren. Det var liksom inga problem. Bara en första test med bilen o känna hur den känns på bana. Det kan bli intressant detta!

Denna bantest var ju också första gången Ferrodo DS2500 beläggen fick hårdtestas o de funkar fint. Nyper bra o vi får se hur de pallar med alla värme vid en längre körning. Extra bromskylning är alltid bra när man kör banträffar så det finns planer på det med. Men de är knäpptysta. Bara något lite gnissel när man kryper fram o nuddar bromspedalen.

Därför jag valde Ferrodo DS2500 rejsbelägg eftersom de ska vara tysta, inte gnissla fruktansvärt som värre rejsbelägg gör.

Fick äntligen hem rätt bromsslangar igår. Men montering dröjer nog ett tag. Så mkt annat som ska dit.
Dessa har spåret för klämman som används för att hålla fast slangarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39878/39878-bc8bade19605ea3763242461e90b6ddf.jpg
Senast redigerat av Rickard-v (23 juni 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#19
Sådär nu har jag beställt lite delar från Reservdelar24.se Hoppas det blir bra. Billigt blir det i alla fall, verkar det som.

Blir nya camberstag från Polen också. O kanske siliconslangar från...... Inte bestämt än.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
7 juli 2016
Trådstartare
#20
Mera beställningar på G.

Bussningar till bärarmar och hundbenet beställt.
Avgassystem, Camberstag till bakvagn och Stoptechbelägg till bakaxel är på väg att beställas.

Paketet från Tyskland är på väg. Just nu är det i Danmark.
Senast redigerat av Rickard-v (7 juli 2016)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök