Äntligen är den klar. (i stort sett)
Monterade nya stötdämpare i början av veckan. Lite knepigt att komma åt övre fästet men efter att ha lossat innerskärmen gick det fint, när jag använde en led på förlängaren.
(kanske funkar utan led om du har en modern förlängare där hylsan kan vinklas lite)
Sen var det dags för stagen. Kallas camberstag eller controlarm på engelska.
Först måste man ju få loss de gamla. De är över 50cm långa så de inre fästena sitter långt in. Tur man har långa armar.
Ganska enkelt att komma åt. Synd bara att en skruvskalle sitter i vägen för den inre övre skruven. Den skruven håller fast bakaxelupphängningen i karossen och måste demonteras.
Den sitter så in i helvete. Här är det viktigt att använda en hylsa (18mm) med 6kanter på insidan inte 12 som lätt drar skallen rund. Och såklart Round corner som Biltema kallar det. Då är det nästan omöjligt att dra en skalle rund. Jag har inte lyckats. Jag använder ett ledhandtag (Biltema 10986) som är längre än mitt vanliga spärrskaft. Det är 46cm långt o ända får man ta i som fan. Det känns som man kommer vrida förlängaren.
Finns många olika varianter o fabrikat på dessa. Säkert 8-10 olika. Dessa kommer från
www.silverproject.eu i Polen.
Kostade precis under 1800kr för 4st inkl frakt. O det är lite upptäcker ni när ni börjar undersöka. VAG tar runt 1500kr st.
Det övre staget går bra att byta utan större problem. Om vi bortser från när man ska trycka in skruven i inre hålet. Bärarmen måste vara exakt på plats. Jag använde en tandläkarspegel för att kolla när jag bankat in den i position. Smorde ytor med kopparpasta så de glider in lättare.
Det undre staget är lite knepigare. Det sitter i "spänn" när spindeln vill svänga ut nertill.
Placera då en domkraft under bärarmen precis under fjädern på insidan som på bilden så kan du justera vinkel o ta bort spänning. (Bilden blev lite tokig då det ser ut som domkraften sitter under stag till krängningshämmaren)
Även nivågivararmen för xenon måste demonteras från det undre staget. Ni ser den upptill höger i bild.
Klart.
Skulle ha bytt skivor o belägg också. Men en skruv på vänster bromsok fick jag inte loss. Ska köpa en nya hylsa på Biltema med 13mm 3/8 fattning som är 6kantig med roundcorner. Då kommer jag få loss den hoppas jag.
Sen när allt är bytt måste en hjulinställning göras. Jag ställde in längden på stagen efter de gamla men det är omöjligt att få till bra utan en hjulinställning. Kändes bra när jag provkörde samma kväll.
Men vilken skillnad efter hjulinställning. Känns så jäkla bra, stabilt o exakt.
Ska bli grymt kul o intressant att köra på Sviestad 12/9.