3123
Sök

Volvo v70N-00/01 gasspjäll?

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#1
tjennare, det är så att jag har lite problem med min v70 som jag tror beror på gasspjället då jag har felkod p0121..

men det lustiga är att den är bytt för inte alls länge sen.. har max gått 2-3tusen mil, bilen går men går lite ojämt på tomgång och vid jämn gas rycker lite osv? kan dö nån enstaka gång..

vad ska jag testa för att se vad det kan vara? vill helst inte lägga ut runt 5tkr på en ny sådan då den är ganska nydligen bytt....

Mvh

Trucker
1 411 Inlägg
20 maj 2016
#3
om du verkligen måste byta igen så atech2, där får du ett nyrenoverat spjäll plug n play i din bil för under 4k...

skruva ner spjället och kolla hur det ser ut, skulle det ha kommit olja från turbon via intercoolern, så spjället är rejält nersölat så sliter det ut spjällhusmotorn i förtid och vips har man problem med spjället...

annars kan du även ha strul med tändspolarna, då misständer bilen och den rycker, inga andra felkoder?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#4
tobzter skrev:
Bytes de till ett nytt spjäll?

inte jag som bytt förra ägarn men har skruvat bort lite saker får att komma åt den allt ser bra mycket nyare ut än resterande grejer runt om. hela huset är blankt allt plast och sånt ser inte alls gammalt ut. skulle säga att det är helt nytt för inte allt för länge sedan.

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#5
zleepy skrev:
om du verkligen måste byta igen så atech2, där får du ett nyrenoverat spjäll plug n play i din bil för under 4k...

skruva ner spjället och kolla hur det ser ut, skulle det ha kommit olja från turbon via intercoolern, så spjället är rejält nersölat så sliter det ut spjällhusmotorn i förtid och vips har man problem med spjället...

annars kan du även ha strul med tändspolarna, då misständer bilen och den rycker, inga andra felkoder?

känns som den skulle kunna misstända ibland gå lite ryckigt imellanåt, har rykt svart någon enstaka gång. får man felkoder på tändspolar? hur kontrollerar jag dom?

men en fråga, får man felkod på huset om det bara är ner sölat? känns som man borde få felkod när det är något fel på givarn osv?

Trucker
1 411 Inlägg
20 maj 2016
#6
tvedberg skrev:
tobzter skrev:
Bytes de till ett nytt spjäll?

inte jag som bytt förra ägarn men har skruvat bort lite saker får att komma åt den allt ser bra mycket nyare ut än resterande grejer runt om. hela huset är blankt allt plast och sånt ser inte alls gammalt ut. skulle säga att det är helt nytt för inte allt för länge sedan.

Dock säger det ingenting, tidigare ägaren kan ha tagit loss det, rengjort det utvändigt/invändigt så det ser "fräscht" ut medans mekaniken (motorn som slits ut pga skit på spjäll locket) är utsliten och spjället inte funkar korrekt.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#7
zleepy skrev:
tvedberg skrev:
tobzter skrev:
Bytes de till ett nytt spjäll?

inte jag som bytt förra ägarn men har skruvat bort lite saker får att komma åt den allt ser bra mycket nyare ut än resterande grejer runt om. hela huset är blankt allt plast och sånt ser inte alls gammalt ut. skulle säga att det är helt nytt för inte allt för länge sedan.

Dock säger det ingenting, tidigare ägaren kan ha tagit loss det, rengjort det utvändigt/invändigt så det ser "fräscht" ut medans mekaniken (motorn som slits ut pga skit på spjäll locket) är utsliten och spjället inte funkar korrekt.. smile

okej okej smile men har läst att man kan göra en programmering och se om det hjälper och testa rengöra det är det värt ett försök eller är det onödiga pengar att lägga ut?

Trucker
1 411 Inlägg
20 maj 2016
#8
tvedberg skrev:
känns som den skulle kunna misstända ibland gå lite ryckigt imellanåt, har rykt svart någon enstaka gång. får man felkoder på tändspolar? hur kontrollerar jag dom?

men en fråga, får man felkod på huset om det bara är ner sölat? känns som man borde få felkod när det är något fel på givarn osv?

Om den rycker lite så kan det även vara när AC:n slår igång/av då "suger" det lätt i bilen..

Ja felkod får man på tändspolarna när dom misständer ordentligt, hade det på cylinder 5 på min 2.4t, men ENBART när jag gjorde ordentlig kickdown, annars funkade det, det blinkade då orange triangel och felkod med elm327 och torque programvara sa misständning cylinder 5...
Du kan kontrollera dom genom att dra ur kontakten till varje spole när den står på tomgång, förändras bilens gång så funkar spolen, märker du ingen skillnad så är den kaputt...

Det vet jag inte, men om spjället har svårt att öppna/stänga så påverkar det bilens gasspådrag...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Trucker
1 411 Inlägg
20 maj 2016
#9
tvedberg skrev:
zleepy skrev:
tvedberg skrev:

inte jag som bytt förra ägarn men har skruvat bort lite saker får att komma åt den allt ser bra mycket nyare ut än resterande grejer runt om. hela huset är blankt allt plast och sånt ser inte alls gammalt ut. skulle säga att det är helt nytt för inte allt för länge sedan.

Dock säger det ingenting, tidigare ägaren kan ha tagit loss det, rengjort det utvändigt/invändigt så det ser "fräscht" ut medans mekaniken (motorn som slits ut pga skit på spjäll locket) är utsliten och spjället inte funkar korrekt.. smile

okej okej smile men har läst att man kan göra en programmering och se om det hjälper och testa rengöra det är det värt ett försök eller är det onödiga pengar att lägga ut?

Ja, volvo kan lägga in programvara med högre feltoleranser samt rengör spjället, men det fixet håller 1-100mil sa dom när min gamla v70 -00 (gamla karossen) fick fel på spjället, dock så höll det ca 4000mil till, dock inte helt felfritt sista 2000milen, bilen kunde starta sen dö, dog ibland i korsningar osv, pga spjället, tillslut när det helt dog, så blev det ett med exakt samma nummer, nyrenoverat från atech2, var bara lossa gamla, dit med nya och ansluta, bilen funkade utmärkt efter det, behövdes inget volvobesök smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#10
zleepy skrev:
tvedberg skrev:
känns som den skulle kunna misstända ibland gå lite ryckigt imellanåt, har rykt svart någon enstaka gång. får man felkoder på tändspolar? hur kontrollerar jag dom?

men en fråga, får man felkod på huset om det bara är ner sölat? känns som man borde få felkod när det är något fel på givarn osv?

Om den rycker lite så kan det även vara när AC:n slår igång/av då "suger" det lätt i bilen..

Ja felkod får man på tändspolarna när dom misständer ordentligt, hade det på cylinder 5 på min 2.4t, men ENBART när jag gjorde ordentlig kickdown, annars funkade det, det blinkade då orange triangel och felkod med elm327 och torque programvara sa misständning cylinder 5...
Du kan kontrollera dom genom att dra ur kontakten till varje spole när den står på tomgång, förändras bilens gång så funkar spolen, märker du ingen skillnad så är den kaputt...

Det vet jag inte, men om spjället har svårt att öppna/stänga så påverkar det bilens gasspådrag...

tror inte det är acn då det är samma med den på/av. får testa med tändspolarna men låter inte som det då den ändast går bra när man gasar.. får åka till volvo så får de kolla på spjällhuset.. smile

773 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
#11
zleepy skrev:
tvedberg skrev:
zleepy skrev:

Dock säger det ingenting, tidigare ägaren kan ha tagit loss det, rengjort det utvändigt/invändigt så det ser "fräscht" ut medans mekaniken (motorn som slits ut pga skit på spjäll locket) är utsliten och spjället inte funkar korrekt.. smile

okej okej smile men har läst att man kan göra en programmering och se om det hjälper och testa rengöra det är det värt ett försök eller är det onödiga pengar att lägga ut?

Ja, volvo kan lägga in programvara med högre feltoleranser samt rengör spjället, men det fixet håller 1-100mil sa dom när min gamla v70 -00 (gamla karossen) fick fel på spjället, dock så höll det ca 4000mil till, dock inte helt felfritt sista 2000milen, bilen kunde starta sen dö, dog ibland i korsningar osv, pga spjället, tillslut när det helt dog, så blev det ett med exakt samma nummer, nyrenoverat från atech2, var bara lossa gamla, dit med nya och ansluta, bilen funkade utmärkt efter det, behövdes inget volvobesök smile

ja okej får plocka bort det och kolla sen be volvo programera in mjukvaran. min är just nu så att den går inte att varva över 4000varv på tomgång men när man kör går det, går ryckigt/ojämt vid jämngas, kan svaja till nångång på tomgång.

773 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#12
tjennare, har plockat bort spjällhuset och alla tryckrör, spjällhuset ser inte förjävligt ut då det ser ut att vara bytt för inte alls längesedan, men det är ganska mycket olja i tryckrör spjällhus osv..

så vad jag tror har hänt är att turbon har tryckt ur sig olja och förstört spjällhuset igen? vad tror ni?

Trucker
1 411 Inlägg
22 maj 2016
#13
Har turbon blivit bytt på sistone efter turboras så kanske intercoolern glömdes att tömmas?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

773 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#14
zleepy skrev:
Har turbon blivit bytt på sistone efter turboras så kanske intercoolern glömdes att tömmas?

det kan jag inte svara på, då jag köpt den för inte så längesedan.. men kan man testa spjällhuset på något sätt och se om det är dåligt? borde ju inte gå sönder på ett par tusen mil tycker man...

773 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#15
tvedberg skrev:
zleepy skrev:
Har turbon blivit bytt på sistone efter turboras så kanske intercoolern glömdes att tömmas?

det kan jag inte svara på, då jag köpt bilen för inte så längesedan.. men kan man testa spjällhuset på något sätt och se om det är dåligt? borde ju inte gå sönder på ett par tusen mil tycker man...


Sök