3711
Sök

Volvo V40 1,8i GDI - tomgång pendlar

22 Inlägg
21 maj 2016
Trådstartare
#1
Jag letade i forum men hittade inget svar eller lösning på samma problem som många har haft.
Motor är en GDI 1.8i med mekanisk gasspjäll. När motor är kall då är tomgång OK. När motor gått i arbetstemp då börjar den svaja upp och ner varje sekund mer och mer och sen dör den.  sad
Jag kollade den mesta men hittar ingen läckage. Nya Irid. stift, bränslefilter, allt runt om. Ren insug. Det måste vara "standardproblem" på en sån motor.
Kanske någon som känner igen ett sånt problem.?!
Senast redigerat av cont (21 maj 2016)


2 021 Inlägg
21 maj 2016
#2
kolla bränsletryck, högtryckssidan dvs. göres med lämpligt diag instrument


22 Inlägg
23 maj 2016
Trådstartare
#3
Nästan allt pekar mot den.


22 Inlägg
29 maj 2016
Trådstartare
#4
Nu börjar jag tänka lite extra.
Motor har gått 44000 mil.
Den förbrukar olja.
Ventiler tickar.
Ett förslag att högtrycksbränslepump ger kanske lite dålig tryck (priset beg. ca 2000kr).
Koppling tar högt.
Dags att byta kamrem.
Kanske sota insugskanaler.
Även om jag lämnar in bilen hos bilmekaniker för att fixa problemet då kan det kosta en del.
LÖSNING - jag köper en motor som gått lite, ca 10000 mil för ca 2000-2500kr. Så innan jag får den då förbereder jag ren insug, kamrem, koppling finns redan på motorer, kanske spolar. Mycket lättare att byta grejer när motor är ute. Att plugga EGR-ventil har jag tänkt, då slipper jag sotning i framtiden.


22 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
#5
Jag köpte en motor som gått 10000mil. Innan jag fick den plockade jag min gamla ur bilen. Demonterade insuget och rengjorde den och monterade på nya motor. Motor monterad, startad, inga knackningar - problemet löst.
Det kom andra problem- lammelkoppling vill inte släppa fast urtrampningslager trycker mot plattan. Undrar om det finns enklare sätt att göra lös den. Jag vet inte hur länge har motor legat hos dem.


22 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#6
Alla problem lösta. Tomgång pendlade pga högtrycksbränslepump. Den gav lite lägre tryck på 750v/min när den blev varm, spridarna vill kompensera det med öppningstid, varvtalen gick upp mer, styrbox sänker varvtalet till 750v/min, bränsletrycket faller och ondcirkel är stängd och så varje sekund.
Kopplingslammel limmades fast på anliggningsyta. Jag fick plocka ner växellåda och lossa den med kniv.
Nu fungerar bilen som ny.


2 021 Inlägg
11 juni 2016
#7
det brukar gå att justera upp bränsletrycket så vissa gdi högtryckspumpar


22 Inlägg
12 juni 2016
#8
Hade samma problem på min gamla bil. Jag koppla bort tomgåmgsmotorn och sen va det problemet löst! och du bör kolla alla packningar vad gäller oljan, för de låter inte bra!

the closer you get, the slower i go

22 Inlägg
12 juni 2016
Trådstartare
#9
turbosvenn skrev:
Hade samma problem på min gamla bil. Jag koppla bort tomgåmgsmotorn och sen va det problemet löst! och du bör kolla alla packningar vad gäller oljan, för de låter inte bra!

Jag har flyttat spjällhuset med givare och tomgångsmotor från gammal motor till nya motor och det var inte fel på den fast jag provade som du sa innan jag byt motor. Nu funkar allt som det ska.


22 Inlägg
12 juni 2016
Trådstartare
#10
Rille0 skrev:
det brukar gå att justera upp bränsletrycket så vissa gdi högtryckspumpar

Jag ser en plomberad justeringsskruv men ville inte skruva nåt utan manometer, vet ej hur känslig är. i alla fall den nya motor fungerar utmärkt och har gått lite och inga ventiler hörs.


22 Inlägg
12 juni 2016
#11
cont skrev:
turbosvenn skrev:
Hade samma problem på min gamla bil. Jag koppla bort tomgåmgsmotorn och sen va det problemet löst! och du bör kolla alla packningar vad gäller oljan, för de låter inte bra!

Jag har flyttat spjällhuset med givare och tomgångsmotor från gammal motor till nya motor och det var inte fel på den fast jag provade som du sa innan jag byt motor. Nu funkar allt som det ska.

okej fan vad bra! men du flytta med tomgångsmotor från gamla motor? men allt funkar som det ska nu?

the closer you get, the slower i go


Sök