Av egen erfarenhet från ca18det så vet jag att luft är ett stort problem om man inte gör rätt när man fykker på vatten. Det jag brukar göra är att lossa slangen bakom termostaten på termostathuset, och när jag fyller på så ser jag när det kommer vatten ur den anslutningen, då är det bra. Den metoden har alltid fungerat för mig.
Förutsatt att allt annat är i bra skick och rätt kopplat. kör man sen med full värme i kupén så ska det komma varmluft rätt snart efter motorn startas om termostaten är monterad.
Jag läste inte så noga, har du original expansionskärl? eller volvo typ? original är ju trycklöst och ska bara evakuera från kylsystemet när trycket blir för högt där, eller tillföra vatten när det är för lite i systemet.
Och man ska inte öppna något trycksatt kylsystem när det är varmt, det kommer ut vatten då pga. trycket. det är naturligt.
Någon har säkert skrivit det redan, men är det luft i systemet så beter det sig som du skriver, att poff så går värmen upp. Nissans original vattentempmätare är inte att lita på heller. När den rör sig över hälften så kokar det nästan redan, av egen erfarenhet tycker jag det är så iaf.