Kamrater!
Jag känner mig lite hjälplös eftersom jag har svårt att förstå mig på det självrengörande partikelfiltret.
- Jag är tämligen okunnig om motorer
- Jag är dock fullkomligt medveten om att partikelfiltret behöver "köras ur" genom att man kör en lite längre sträcka då och då med lite högre motorvarv så att det blir något högre temperatur i motorn än vid vanlig körning. Är även medveten om att alltför mycket kortkörningar medför att filtret inte hinner regenererar ordentligt. (Allt detta var inget vi fick förklarat för oss vid bilköpet utan först på verkstan efter att bilen signalerat motorfel pga igensatt filter...)
- Förra veckan signalerade bilen återigen Motorfel! Vi körde till sidan och stängde av bilen, väntade ett slag och startade bilen igen. Utan problem. Bilen kördes sedan på motorväg i ca 40 mil. Sedan tändes motorlampan. Igår lämnade jag in bilen på verkstan och efter en felsökning visade datorn felkod på igensatt partikelfilter.
- Min fråga är då hur katten vi ska göra för att se till så att partikelfiltret regenerar ordentligt? Det börjar bli kostsamt att lämna in bilen på verkstad för regerering två ggr om året. Vi försöker att varva de kortkörningar som faktiskt uppstår med lite längre sträckor då och då, samt att försöka undvika för många kortkörningar.