Tanken är att bygga en Audi ur-quattro sedan, med äkta urq skärmar fram och bak i plåt, urq stötfångare, urq 8x15" fälgar och en 5 cyl 20v turbomotor och växellåda samt hjulupphängning inkl bromsar från Audi s2 cupé
Det är framljusen som satt på 1982:orna som jag tänkte ha
Sen finns det olika modeller om man på sikt vill uppgradera ljuset med nya lyktor i samm astorlek
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Det är framljusen som satt på 1982:orna som jag tänkte ha
Sen finns det olika modeller om man på sikt vill uppgradera ljuset med nya lyktor i samm astorlek
Hej, Har följt din andra projekttråd i flera år utan att kommentera, men någon ska bli den första. Först - det kommer bli riktigt bra med de framstrålkastarna och så pre-facelift från 80an bak!
Personligen skulle jag nog ändå undvika att montera moderna strålkastaralternativ fram (och bak) utan snarare montera så bra halogenlampor som möjligt i de tidstypiska istället så att det blir så mycket OEM+ som möjligt. Det är svårt att få led att matcha gamla bilar.
Går det att få tag på urisliknande fälgar (eller original) och bara få ut dem för att matcha skärmarnas bredd så tror jag faktiskt det skulle bli väldigt bra också (eller dina vita femekrade du har på 80 quattron).
Det är framljusen som satt på 1982:orna som jag tänkte ha
Sen finns det olika modeller om man på sikt vill uppgradera ljuset med nya lyktor i samm astorlek
Hej, Har följt din andra projekttråd i flera år utan att kommentera, men någon ska bli den första. Först - det kommer bli riktigt bra med de framstrålkastarna och så pre-facelift från 80an bak!
Personligen skulle jag nog ändå undvika att montera moderna strålkastaralternativ fram (och bak) utan snarare montera så bra halogenlampor som möjligt i de tidstypiska istället så att det blir så mycket OEM+ som möjligt. Det är svårt att få led att matcha gamla bilar.
Går det att få tag på urisliknande fälgar (eller original) och bara få ut dem för att matcha skärmarnas bredd så tror jag faktiskt det skulle bli väldigt bra också (eller dina vita femekrade du har på 80 quattron).
Vad ska det bli för färg f ö?
Kul att du skriver. Jag hade dessa strålkastare på mina tidigare audi 200 5T och de levererar belysning som 2 stearinljus ungefär ;-) men de är snygga. idag finns det ,mycket bättre lampor att montera i så vi får se hur det slutar. Den kommer ju mest troligt rulla sommartid ändå :-) Jag har sett en som har monterat yttre lyktorna med lins i Sitter på modernare bussar så de finns att få tag i, men jag håller med dig det kanske inte passar in.
Jag har en uppsättning urquattro original 8x15" fälgar men jag måste testa om de funkar med porschebromsarna. Annars så är Azev A alltid rätt på en 80 tals Audi ( de som jag har på den svarta 6 den tidigare röda GTE samt den senaste blå 200 5T :-)
Jag funderar på en blåmetallic. Men det finns så många nyanser att välja på ;-) antingen så väljer jag en tidsenlig originalfärg Eller en från urq som tex oceanic blue
Eller en lite mörkare
Men även denna från en ny Renault Megane är snygg
Och den har jag sett en ny Peugeot 508 som har en mörk blå metallic som nästan ser svart ut, men när ljuset ligger på så blir den blå. Kan bli riktigt bra om ljuset träffar så man ser breddarna
Men jag tror att den blir för mörk
Senast redigerat av KSI-Garage (8 juli )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Dom yttre med lins såg ju inte dumt ut tycker ja, måste ju kunna uppgradera lite i alla fall. Angående färgen så röstar jag på den första och den tredje.
Ja, minns fortfarande med fasa när jag hade sålt A6an som hade led matrix och sedan en mörk novemberkväll i snöblandat regn skulle köra hem den nyköpta 159an - jag trodde på riktigt att jag bara hade positionsljusen igång. Från led ljus till ledljus. ?
Eftersom 159an nu är renodlad entusiast/sommarbil så har jag bytt till 3000K-lampor och så ska det på gul film (jag är svag för gula strålkastarglas). Någonstans i mitten av augusti kommer jag då inte längre kunna köra mörkerkörning utanför motorväg, men det är ok.
Med det sagt, kan du få i typ Night Breakers eller liknande i strålkastarna borde det fungera.
Det finns nog en fördelar med att gå efter en tidstypisk originalkulör, en för modern färg kommer få bilen att kännas som "showbil" istället för OEM+.
Nu är det mesta helsvetsat på högersidan Här ser man panelen som han gjort på fri hand, som kommer sitta bakom stötfångaren Breddningen av dörren klar Nya golvet och nederkanterna av skärmarna ? Den ?nya? bakstammen och kanten för urq stötfångaren ? Den lilla kanten under bakljuset och nya undreplåten på vänster sida Den breddade urqskärmen. Den är breddad 10mm Bakre delen av hjulhuset klar ? Och dörröppningen Samt vänsterdörrens breddning Planen fram över
Senast redigerat av KSI-Garage (15 juli )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Framskärmarna blev 6mm bredare för att harmonisera bättre mot de breddade bakskärmarna Bakskärmens nya breddning Och framskärmens nya breddning med samma mall Vänster fram klar
Här har han även anpassat skärmen och dörren så springan mellan de blir jämn. Vänstersidans breddning klar Påbörjat på höger framskärm. Den var lite dålig i plåten. Här håller han på att byta den dåliga plåten, sen ska gallret dit igen ?
Senast redigerat av KSI-Garage (18 juli )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Nu är båda framskärmarna i princip klara Här är arbetet med att ta bort rosten på höger framskärm, samt lägga tillbaka gallret jag hade svetsat dit tidigare Dålig plåt borttagen Ny plåt formas Nya plåten på plats Och så svetsade han dit gallret från en T4 transporter diesel igen Sen var det vänster framskärms främre hörn som skulle fixas De har tidigare bytts det främre hörnet på denna skärm Jag har tidigare själv byggt den nedre böjen, ?spetsen? som ska vara under lyktan Skarven var inte riktigt i linje Här är nedre biten bortkapad Den nya är formad och ditpunktad Samma operation med den övre biten av sidan Och översta biten Det färdiga resultatet
Sen har han anpassat skärmarnas springa mot Audi 80 dörrarnas, det skiljer en del i formen på de båda. Men nu är det snyggt och en jämn springa över hela. Här är bilder på högerskärmen, men han har självklart gjort samma jobb på den vänstra. Helhetsbild ? Näst på tur är trösklarna som ska byggas Här är ett lite prov monterat för att se formen
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Heelt obegripligt duktig Henrik är :-) Detta blir så fint så man ser fram emot varje ny bild du lägger in.Lite frågor: Hur länge fick du vänta på att plåttrollaren hade tid för din Audi?Hur lång tid beräknar ni att jobbet ska ta?Måste vara svårt att räkna på ett så pass stort jobb med tanke på alla överraskningar som kommer fram när det slipas plåtrent? Blir det ett motorbyte i framtiden tro?
Heelt obegripligt duktig Henrik är :-) Detta blir så fint så man ser fram emot varje ny bild du lägger in.Lite frågor: Hur länge fick du vänta på att plåttrollaren hade tid för din Audi?Hur lång tid beräknar ni att jobbet ska ta?Måste vara svårt att räkna på ett så pass stort jobb med tanke på alla överraskningar som kommer fram när det slipas plåtrent? Blir det ett motorbyte i framtiden tro?
Kör hårt,detta blir fränt :-)
Han är en riktig plåtkonstnär :-) Bilen har stått på "kö" i över 1 år. Men det passade mig perfekt då jag blev av med garageplatsen och den kunde stå hos han medan han gjorde sin handoperation. Sen strulade den och han fick göra om den operationen, så rehab tog längre tid. Jag har inget måstedatum då den måste vara klar, men nu matar han på mycket med den när han har väntetider med några av de andra försäkringsjobben. så den kanske blir klar i år. Han som ska lacka den bor i närheten, så han kan ta hem den till sig och göra vissa förberedelse när Henke inte jobbar på den, och sen köra tillbaka den igen.
Det som står på tur nu är att bygga trösklar, byta plåtarna och montera 90 tals dörrhandtagen. sen få vi se vilka fler dumma idéer jag kommer på ;-)
Hela drivlinan kommer att bli från Audi S2 cupé. Nu sitter fram och bakvagnsbryggorna på plats med nybyggda S2 fjäderben från Sellholm. Sen blir det den 5växlade lådan och den 5 cyl turbomotorn med motorkod 3B från tidiga S2 cupé. och den ska trimmas lite så jag kanske kommer hamna på 350-400 Hk är tanken.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Det låter som att det är värd väntan.Med tanke på slutresultatet så kommer detta bli kalasfint,fränt,grymt och helt underbart. Ser fram emot fler bilder och uppdateringar :-)
Då var det nya trösklar som var på tur. Henke har knäckt till ett par nya som kommer bra mot skärmarna
Provmonterade
Vänster sida är nu främre delen klar ? När han skulle fästa den högra tröskeln så var det inte så mycket att fästa i. Det var en större bit av golvet och en av tröskeln som tidigare varit lagat som behövde bytas ut.
Det blev ett hål ?
Renslipat
Den nya plåten som han gjort
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Nya bilder igen. vänster tröskel är färdig. här kommer massor av bilder. Ny bakre tröskel tillverkad
Här ser man delar av det som tidigare ägaren lagat.
Och på plats
Det är många vinklar och veck på tröskelformen
Undersidan på bakdörren breddad och klar
Helhetsbild
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Jäklar vad vinklar det blir på trösklarna! Fasen vad bra det blir då. Du har inte funderat på något typ av luftintag med tunnel för bromsarna genom tröskeln med? Något mera för att sticka ut.
Såg den här på facebook idag, samma bakände som du ska ha va? Påminner en del om BMW E28 tycker jag.
Jäklar vad vinklar det blir på trösklarna! Fasen vad bra det blir då. Du har inte funderat på något typ av luftintag med tunnel för bromsarna genom tröskeln med? Något mera för att sticka ut.
Såg den här på facebook idag, samma bakände som du ska ha va? Påminner en del om BMW E28 tycker jag.
nej har inte tänkt ha något luft intag till bromskylningen där. det är samma bakände och urq stötfångare på den röda bilen som jag har på min, men det år en ovanlig 2 dörrars quattro som de byggt om.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Va kul att larssoncustomizing får bygga på en Audi. Men en undran vart är det han lägger upp bilderna på din bil som du skärmdumpat? För jag hittar dom varken på Instagram eller Facebook ?
Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.