2916
Sök

Ford Kuga (Focus Mondeo) och AC problem

29 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej
Upptäckte ( som många andra så gör års ) att vi hade dåligt med kyla på AC´n i kupen.
Var borta hos en kylfirma som kollade på detta. ( inte någon bilkylfirma)

1. Tydligen slår inte kompressorn igång.
2. Vi får ingen ström till den solinuid ( eller vad det heter) som skall göra att Kompressorn börjar jobba
3. Systemet verkar tätt och har rätt mängd kylmedel i sig enl firman.
4. På den säkring vi ser har med AC´n att göra ( var det 27 el 29 ) så har vi spänning.
5. Det relä som är markerat att styra AC med, klickar ej när vi slår på och av AC´n med panelen i bilen.
6. Vi såg att det är samma modell på relä som tutan, så vi skiftade relä för att testa, men ingen skillnad.

Dvs tätt system, en säkring är ok, ett relä är ok, trycket i systemet är rätt så tryckvakterna borde inte vara problemet, displayen i bilen säger att utetemperaturen är 24 grader idag så den indikatorn är också rätt.

Vad finns det kvar som kan vara fel ?
Finns det fler säkringar och relän , än bara 1 ?
Kabelbrott mellan relä och kompressor ?

Vänligen
Peter

6 632 Inlägg
11 juni 2016
#2
peterwalle skrev:
Hej
Upptäckte ( som många andra så gör års ) att vi hade dåligt med kyla på AC´n i kupen.
Var borta hos en kylfirma som kollade på detta. ( inte någon bilkylfirma)

1. Tydligen slår inte kompressorn igång.
2. Vi får ingen ström till den solinuid ( eller vad det heter) som skall göra att Kompressorn börjar jobba
3. Systemet verkar tätt och har rätt mängd kylmedel i sig enl firman.
4. På den säkring vi ser har med AC´n att göra ( var det 27 el 29 ) så har vi spänning.
5. Det relä som är markerat att styra AC med, klickar ej när vi slår på och av AC´n med panelen i bilen.
6. Vi såg att det är samma modell på relä som tutan, så vi skiftade relä för att testa, men ingen skillnad.

Dvs tätt system, en säkring är ok, ett relä är ok, trycket i systemet är rätt så tryckvakterna borde inte vara problemet, displayen i bilen säger att utetemperaturen är 24 grader idag så den indikatorn är också rätt.

Vad finns det kvar som kan vara fel ?
Finns det fler säkringar och relän , än bara 1 ?
Kabelbrott mellan relä och kompressor ?

Vänligen
Peter

Är det då 600 gram (± 15) i systemet då?
Om det verkligen är det så har nog tryckgivaren gått sönder.

Ps. Kuga är en biffig Focus, ingen Mondeo. wink

De/Dem

29 Inlägg
14 juni 2016
Trådstartare
#3
Kan vara så. Skall lyssna med Ford om det är något man kan se på en diagnos.
Eller är det något man enkelt kan byta själv ?

Någonstans läste jag att det förekommer kabelbrott vid kompressorn på vissa Ford bilar.
Nån som har drabbats av det ?

6 632 Inlägg
14 juni 2016
#4
Är systemet tömt kan du byta själv, de är rätt mycke tryck i systemet.. Varit med om en AC-slang som explodera smile)

De/Dem

29 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#5
Bad Volvo kolla felkoder och felsöka.
Dom vill byta Kompressorn.
Den slår tydligen av och på och då har jag läst att det troligen kan vara magnetkopplingen som har för stort spel.
Har letat runt och hittar en del info om detta.
Någon har tagit bort yttersta kopplingen utan att bryta trycket och tar bort 2 brickor för att korta avståndet på kopplingen.
En annan film beskriver hur man najjar in en ståltråd (känns olustigt)
Några refererar till "Biltema" metoden, men jag hittar inte vad det är. (kanske nån av ovan?)

Men tyvärr ingen beskrivning/film på att man justerat kopplingen på en Focus eller Kuga. (-2008)
Nån som har gjort det eller har någon länk på detta ?

6 632 Inlägg
15 juni 2016
#6
Det går att plocka isär magnetkopplingen (Kan även köpas löst om den felar) och justera/schimsa spelet smile

http://etis.dealerconnection.com/graphic.do?id=E92144
http://etis.dealerconnection.com/graphic.do?id=E68470
Ska ha ett spel på 0.35-0.75 mm
Senast redigerat av Malheus (15 juni 2016)

De/Dem


Sök