3594
Sök

Förfining utav Tirpitz.

En 9000 CDE som ska fixas till efter mina tankar och planer. =)

11 652 Visningar
Projektet avslutat 8 februari 2018
1 945 Inlägg
17 juni 2016
Trådstartare
#1
Skaffade mig en Saab 9000 CDE i färgen Willow grön.

Ska agera som daily drive och för att kunna köras på Saab Turbo Club of Sweden klubb banträffar.

Den är inte fager i lacken, chassit ja det är sen 1997 och har över 32.xxx mil på nacken. Fälgarna är inte de sexigaste.

Men allt detta ska fixas till. Har fått börja med att byta turbon på bilen. Visade sig vara lite trött och tog pension.

Chassit kommer att förbättras utav några bilstein B6sport och H&R 40mm fjädrar. Byte av bussningar mm.

Sitter idag ett BSR trim i bilen. Men det kommer att ryka och ersättas utav ett Maptun st1 och längre fram utav ett SQR st3.

Avgas så är den första biten standard och sen sitter de något sport system på.

Lite bilder på bilen och det som har blivit bytt på bilen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-366bb64d8f6d4c2aa730a4ed58c09c14.jpg
Påväg hem vid köpet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e241991cdf230ba8b7340af2724a363f.jpg
Obligatorisk tvätt vid nyköp. Tog som sagt även motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f0260baae1f3482971c29eb4606af0be.jpg
Lite skillnad.

Utav dessa bilder så konstaterades det sen att turbon var slut. Hade inte någon blårök eller Lûtzen dimma..

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ee149ec0e009a02d8c259aed6fce95ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-aa9cda9139ce05c13a5a35e313c4c1a1.jpg
Ny törbo på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-710401e63bdced4e1e0a6ccbd62ec474.jpg
Åmålsventil som sitter med buntband ser inte så proffsigt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-da1cae923d03937fcf628491b11ddc6c.jpg
Klart man har så man kan fixa så den sitter med skruv istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2f0adaeed98aa9fa21991ec772378467.jpg
Hade lite misständningar.. Tror jag fann problemet. Var även fel märke på stiften. BOSCH.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7e7c087f252d6f1d975ec9a0d0359677.jpg
Dessa installerades istället. smile No more missfire.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-02a9487147e9d0cd67846852f106037b.jpg
Blev ju nästan rätt olja i den också. hehe


De var allt för denna gången. Kommer säker mer saker som jag glömt att säga vad som ska förbättras på bilen.
Senast redigerat av Mr_Lööf (19 juni 2016)

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

2 227 Inlägg
19 juni 2016
#2
Gött jobbat! Gillar ditt sinne för detaljer! smile

Kör också med NGK sjuor i min 945 turbo och är riktigt nöjd! smile


1 945 Inlägg
19 juni 2016
Trådstartare
#3
InTheWhite skrev:
Gött jobbat! Gillar ditt sinne för detaljer! smile

Kör också med NGK sjuor i min 945 turbo och är riktigt nöjd! smile

Hehe tackar! Det är detaljerna som gör det. wink Saab 9000 med turbo 1994-98 har NGK Bcpr7es11 som standard. Kör med utan 11 för att de har ett mindre elektrodavstånd. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

405 Inlägg
20 juni 2016
#4
Satan vilken porrig lack! Och sjukt kul med en Sedan för omväxlingens skull smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

1 945 Inlägg
20 juni 2016
Trådstartare
#5
wBes skrev:
Satan vilken porrig lack! Och sjukt kul med en Sedan för omväxlingens skull smile

Ja jag föll för den lacken när jag fick se annonsen ute på blocket. Kommer att förfinas dvs fixa den rost som finns och lackbättre så de se bra ut. smile

Sen så fick jag höra utav en kompis att jag har en CDE fetish. tongue Men jag är ute efter en styv kaross och gillar 9000. Då blir alternativet väldigt litet, då CD karossen har en plåthatthylla så blir ju bakpartiet styvare än hos en CS. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
20 juni 2016
Trådstartare
#6
Halloj!

Har fått gjort lite saker idag.

Började med att lägga in ett Maptun st1 i bilen. Så när jag sen åkte ut och skulle göra adaptionen. Så vid första gaspådradet så började lamellen givetvis slira. Vilket är konstigt då jag ska få mindre vrid enligt specarna.. humm

BSR ska ju leverera 401Nm och Maptun 380Nm.. Får inte ihop det. tongue

Men planen var ju en värre koppling när jag byter växellåda.

Sen när jag kom hem igen så flyttade jag över de orangea blinkersen från min röda CDE till Tirpitz. Blev bra tycker jag. smile Får snart åka ut och ta lite riktiga kort med min systemkamera än mobilen..

Lägger upp lite bilder på blinkers bytet men även 2 bilder på mig när jag kör på Kinnekulle ring. Där man på ett kort ser att chassit inte är så bra för bankörning. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d6946983cca2cd386f954b1b41f7b0d6.jpg
Ser ut som vilken bil som helst här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-feffd0cfffe8b842aa164df6192cf0b0.jpg
Men här har vi slagsida. haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-17d63134a5b82ae95a8025faf49b2bee.jpg
Före bytet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-85c9d06d9f85dd1440f1e40dc87b061f.jpg
Efter bytet.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

405 Inlägg
21 juni 2016
#7
Mr_Lööf skrev:
wBes skrev:
Satan vilken porrig lack! Och sjukt kul med en Sedan för omväxlingens skull smile

Ja jag föll för den lacken när jag fick se annonsen ute på blocket. Kommer att förfinas dvs fixa den rost som finns och lackbättre så de se bra ut. smile

Sen så fick jag höra utav en kompis att jag har en CDE fetish. tongue Men jag är ute efter en styv kaross och gillar 9000. Då blir alternativet väldigt litet, då CD karossen har en plåthatthylla så blir ju bakpartiet styvare än hos en CS. smile

Inte bara styvare, bilen blir avsevärt mycket lättare när man slipper den extremt tunga CSE bakluckan smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

1 945 Inlägg
21 juni 2016
Trådstartare
#8
wBes skrev:
Inte bara styvare, bilen blir avsevärt mycket lättare när man slipper den extremt tunga CSE bakluckan smile

Sant. Men var mest ute efter styvheten i karossen. wink Men du har ju rätt i att man slipper en stor ruta av glas som väger lite. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#9
På måndag så blir de att åka till KLracing i Falköping och köpa koppling till bilen. Blir Sachs Performance tryckplatta och Aero lamell. Ska klara 550Nm vad jag har läst mig te.

Kommer inte att inom de närmaste 2års perioden att vara i närheten utav det vridet. Som värst kommer jag att hamna på 492Nm. hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

2 227 Inlägg
1 945 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#11
InTheWhite skrev:
Lika bra att satsa på ordentliga doningar ändå, så är man liksom rustad sedan! smile

Hehe ja precis. smile Standard 9000 Aero koppling håller för 450Nm vilket inte är helt dåligt men inte tillräckligt bra för min del. hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#12
Idag så beställdes nya inre och yttre styrleder från Tyskland. Blev även nya bälgar till de inre styrlederna. Samt när jag ändå höll på så beställde jag yttre drivknutsdamask också.

Håller på att renovera 2 st drivaxlar på jobbet. De satt på en annan 9000 jag hade, som gick te skroten. Dock så får jag byta lite saker för att de ska passa på denna bilen sen. Är de stora inre drivknutarna. Men medbringaren på växellådan som ska monteras i bilen är redan den stora. Så ska bara byta lagerbocken så jag får rätt medbringare på höger sida också. smile

Men först så blir de att fixa styrningen så jag får bort glappet i ratten. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#13
Update!

Idag så köpte jag en koppling som jag räknar med ska hålla för lite effekt. smile

Blev en Sachs Performance 240mm tyckplatta och Aero lamell. Enligt KL racing så ska tryckplattan med organisklamell klara 550Nm. Så de bådar gött för framtida effekt ökning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37d709612f6e1dc7cdbb3e21643a35c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37b4acf2216d367697927d4b1746a7ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fb1c97ac083920dbb6e9ed5f9574d1d3.jpg

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
9 juli 2016
Trådstartare
#14
Hallå i lingonskogen!

Har hänt lite saker med bilen nu. Och då menar jag lite. Idag så byttes både inre och yttre styrleder samt damasker på bilen. I tron på att glappet i ratten skulle försvinna. Försvann delvis. I låga hastigheter finns inget glapp dock så är ett litet glapp kvar i högre hastigheter. Men ska pröva att byta ut servooljan för att se om de blir något bättre. smile Iom bytet av styrlederna så har jag nu toe out på framhjulen så ska bli te att fixa en tid för hjulinställning så man får så neutral toe som möjligt. smile Och för att de ska bli smidigt att ställa in toe:en i framtiden, så la jag på lite Chesterton 725 på gängorna på de inre styrlederna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-d73eced40edc7a4178177ced6d1b1a51.jpg
Gammal vs Ny

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9f00de31c20e75f1cab5eaee06a03af5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9ef3fc442d5a3e859899500bfca7ed27.jpg


Byte även ut hjulskruven på framaxeln så jag vill slippa att ena sidan har 17mm och andra sidan har 19mm skalle. Hade några nya till 9000 liggandes. Visste dock att de inte hade en liten fin detalj på dem. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1cca41c12205adcf0de63a2bcc7f3aa3.jpg

Har sen börjat fixa min 3tum downpipe som jag köpte begagnad. Är utav märket JT. Ska byta flexröret på det och sen fixa en ny racekisse. Satt en sportkisse på den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cb165073cb4b52bd697136267a3f926c.jpg
Före blästring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bd06dc53a9848d51923f24e8df03ee36.jpg
Efter blästring.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Mr TX
976 Inlägg
10 juli 2016
#15
Mr_Lööf skrev:
Update!

Idag så köpte jag en koppling som jag räknar med ska hålla för lite effekt. smile

Blev en Sachs Performance 240mm tyckplatta och Aero lamell. Enligt KL racing så ska tryckplattan med organisklamell klara 550Nm. Så de bådar gött för framtida effekt ökning. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37d709612f6e1dc7cdbb3e21643a35c3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37b4acf2216d367697927d4b1746a7ba.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fb1c97ac083920dbb6e9ed5f9574d1d3.jpg

Spännande att den kopplingen klarar 550Nm...kanske borde ha köpt den istället. Jag köpte ju Specs sinterhybrid från Maptun som ska klara samma, den är dock inte fullt lika snäll som en organisk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f5b766d23af19a602cf2fba3b4f3e05b.jpg
Lär ju vara bättre körbarhet i din Sachs smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

1 945 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#16
Turbo-X skrev:
Spännande att den kopplingen klarar 550Nm...kanske borde ha köpt den istället. Jag köpte ju Specs sinterhybrid från Maptun som ska klara samma, den är dock inte fullt lika snäll som en organisk.
http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f5b766d23af19a602cf2fba3b4f3e05b.jpg
Lär ju vara bättre körbarhet i din Sachs smile

Hehe ja jag kommer nog ha lite bättre körbarhet vid "normal" körning. smile Får se vad min koppling pallar sen. Är ju bara 100Nm mer än vad en standard Aero koppling klarar. tongue

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

2 227 Inlägg
10 juli 2016
#17
Fint med nya styrleder! smile Det kan inte vara själva styrväxeln som glappar?

Blir det lack på DP med sedan?


1 945 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#18
InTheWhite skrev:
Fint med nya styrleder! smile Det kan inte vara själva styrväxeln som glappar?

Blir det lack på DP med sedan?

Kan vara bussningarna i styrleden som är slut som du säger. Men får leva med det lilla glapp jag har nu ett tag. hehe

Japp det blir lack på downpipen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
15 juli 2016
Trådstartare
#19
Har inte hänt något stort med bilen. Körs dagligen.

Men har fått monterat på 2 nya däck på 17tummarna. De gamla var inte direkt lagliga. tongue

Även fått bokat en tid för hjulinställning för bilen. Så jag slipper onödigt slitage på de nya hjulen. wink

Sen har de jag fått inse att Åmåls ventiler till 9000 kan ge skumma fel. tongue

Bytte ventil igår då jag kände att bilen laddtrycks tvekade och inte kunde hålla stabilt laddtryck. Efter bytet så går bilen bättre och ligger stabilt på 1bar i laddtryck nu. Helt plötsligt igår så slirade inte kopplingen heller. Vilket är skumt. Ska se om det är likadant idag. smile

Annars så händer det inte så mycket med bilen. Ska börja plocka ner växellådan från min Aero så jag kan påbörja bytet i denna under semestern. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 945 Inlägg
28 juli 2016
Trådstartare
#20
Update! big_smile


Har fått ur växellådan från min Aero som ska monteras i Tirpitz. Tog lite tid att få loss själva lådan. Men var för att en styrhylsa satt som satan. Men lossade med ett högt kling när polaren slog ner brytjärnet vid den.
Passade på att tvätta subframen på Aeron. Lite synd att batterisyran från läckande batterier har förstört galvningen. Men får fixa till det med lite kallgalv.

Men nu så kommer det iaf bli rätt utväxling i Aeron och fel i Tirpitz. När jag valde att bygga om Aeron till manuell från automat så var siktet inställt på bankörning så valde en låda med låg utväxling så man får lite styrka. Så då blev det en FM54 låda från en 2.0t 9000.
Den lådan lämnade jag iväg till en växellådsmekaniker som uppgraderade till nyare synkringar mm. Samt monterade i Quaife diffbromsen. smile

När jag sen river ner lådan på Tirpitz så kommer även kopplingen bytas som jag tidigare har köpt. Och även byta till de större medbringarna på drivaxlarna. Så kommer att få lite att göra nästa vecka.

Bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a3e66a18841b5913b7d909cdb3c87b0e.jpg
Börjat att riva på Aeron.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-80fd90822c7391cab0d0a4adc23eafad.jpg
Ett styck växellåda ur bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-dc98d5d921e9cb2ca43f167836b637fa.jpg
Subframe som är tvättat och frätskadad..

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-46768bf2661e17a3f6038c39d5c87203.jpg
Lådan som satt i Aeron.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-73269a7a42f034ce1f49e7dc56e8534c.jpg
Lådan som ska monteras i Aeron

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY


Sök