Ja det vettefan. Jag är trött pa det. Bilen som jag räddade i höstas är nu sänkt, har gula ljus, raka rör och en dekal över hela vindrutan samt nagon ful gardin och wunderbäume i vindrutan..
Typiskt ungdomsstuk
volvo245kompisen skrev:
Ny dag imorgon och ny energi Ha det bra!
Du behöver rostkydda hela bilen mens det finns någon plåt kvar, köp en 5 litare med dinitrol ML, dränk in hela underedet och spruta i hålrummen sedan tjockflytande rostskydd /underedsmassa
Ja det vettefan. Jag är trött pa det. Bilen som jag räddade i höstas är nu sänkt, har gula ljus, raka rör och en dekal över hela vindrutan samt nagon ful gardin och wunderbäume i vindrutan..
Typiskt ungdomsstuk
volvo245kompisen skrev:
Ny dag imorgon och ny energi Ha det bra!
Du behöver rostkydda hela bilen mens det finns någon plåt kvar, köp en 5 litare med dinitrol ML, dränk in hela underedet och spruta i hålrummen sedan tjockflytande rostskydd /underedsmassa
Lite mer succé idag trots att jag upptäckte ännu ett rosthal Det var snabbt fixat. Sedan följde rostskydd i hjulhuset och underredsmassa pa tröskeln. Imorgon lagas det stora halet och börjas pa vänster sida kanske
Jag har jobbat med 2 saker pa bilen. Första var bussningarna i bakvagnen samt nya stötdämpare och länkarmar. Sa tillsammans med dem nya bussningarna i framvagnen och allt annat jag gjorde för 1500 mil sedan sa är HELA tekniken undertill / allt som har med hjulen att göra NYTT! Och det är förbannat gött att köra bilen nu!! Bort med denna Polyurethan skit!
Fortsättningen följer när rostskyddsfärgen har torkat
Hej! Du bör ta bort ALL rost innan du penslar på rostskydd,annars kommer rosten tillbaka direkt. Blästra är nästan det enda sättet att få bort rost. Den blå "roststopper" du penslat på tar inte bort rosten eller förhindrar att rosten fortsätter. Det finns kemisk rostborttagare att köpa men den fungerar bara på ytrost och det krävs att man penslar på rostborttagaren i många omgångar och man måste också slipa med stålbortste i vinkelslip för att få bort alla rost som sitter i porerna. Sen när du lackar bör du använda 2-komponents färger, både grundfärg, sprutspackel och färg/lack.Först då får du en bra yta som motsvarar originalet. -Bara några tips i all välmening.
Att få bort all rost är ett enormt jobb särkilt i slutna hålrum, ett tunnflytande rostskydd som tex. dinitrol ML ska tränga in i ytligt rostiga ytor, i vissa fal kan man använda citronsyra för att få bort den värsta rosten
Jag har jobbat med 2 saker pa bilen. Första var bussningarna i bakvagnen samt nya stötdämpare och länkarmar. Sa tillsammans med dem nya bussningarna i framvagnen och allt annat jag gjorde för 1500 mil sedan sa är HELA tekniken undertill / allt som har med hjulen att göra NYTT! Och det är förbannat gött att köra bilen nu!! Bort med denna Polyurethan skit!
Fortsättningen följer när rostskyddsfärgen har torkat
Jag kan inte alls rekommendera sana tyvärr men det kan ju bero pa bilmodellen ocksa. En Golf är ju nagot helt annat än en 240. Pa min bil var de tysta i ca 3-4 veckor, sedan började det klonka och smälla fran bakaxeln värre än aldrig förr. Dessutom var de inte alls robusta som det sägs. Mina höll i ett ar innan de var sa slitna att de satte sig snett vilket gjorde "komforten" ännu värre. Det värsta är egentligen att du maste byta ALLA bussningar pa bilen om du ska ha PU. För annars slitar de resterande vanliga bussningar extremt fort eftersom de far alla smällen som de nya PU bussningar ger vidare.
Hej! Du bör ta bort ALL rost innan du penslar på rostskydd,annars kommer rosten tillbaka direkt. Blästra är nästan det enda sättet att få bort rost. Den blå "roststopper" du penslat på tar inte bort rosten eller förhindrar att rosten fortsätter. Det finns kemisk rostborttagare att köpa men den fungerar bara på ytrost och det krävs att man penslar på rostborttagaren i många omgångar och man måste också slipa med stålbortste i vinkelslip för att få bort alla rost som sitter i porerna. Sen när du lackar bör du använda 2-komponents färger, både grundfärg, sprutspackel och färg/lack.Först då får du en bra yta som motsvarar originalet. -Bara några tips i all välmening.
Jag har tagit bort rosten sa gott det gick innan rostskyddet. Det är helt omögjligt att fa bort all rost; det märker du när du ska använda vinkelslipen eller vilket verktyg som helst där nere i alla tranga hörn. Och tar jag bort all rost sa är det ingen plat kvar. Klart ska all rost bort för att det ska inte rosta igen men da maste jag kapa isär hela bilen. Det gar helt enkelt inte eftersom bilen är sa rutten efter 39000mil. Om all rost skulle bort där bak hade jag fatt kapa ur hela bagagegolv, bakskärmar och reservhjulsbaljorna och det är ju kontraproduktivt. Jag gör hellre en seriös och robust lagning som haller i 10 ar med tanke pa att det här är en bruksbil och besiktningen star framför dörren. Problemet är just nu att vinna racet mot tiden som har gjort att rosten har blivit okontrollerbar. Och det är pga förra ägarna som har antingen bara slarvat med rostskyddet eller värre: fuskat ihop allt sa att det duger för en besiktning till Tack för kommentaren! Den blaa Hammerite rostomvandlaren har jag väldigt bra erfarenheter med sa den fortsätter jag med. Även Owatrol rostskyddet är väldigt bra, dock inte som grund innan lackering som jag har märkt nu Owatrol suger sig in i porerna och stoppar rostbildningen i grunden. Det är bra i mitt fall eftersom jag kan inte slipa ner till porerna överallt som redan skrivet... Lack-proceduren ska jag förbättra nästa gangen. Just nu är jag inte alls nöjd men det är ju mitt fel till stor del. Dock matschar färgen av den nya sprayburken sa j*vla daligt att det är värdelöst att försöka vidare nu. Framtidsplanen är snarare att byta fram- och bakkskärmen och lata det lackas pa firma
Man måste rostkyddsbehandla bilen när den är ca 3-6 år gammal, när den är ca 8-12 år gammal är det måånga roskydshallar som anser det är försent då rosten har tagit alltförstor fäste, Golfen jag har fick sin behandning 2013 kort efter inköp
Man måste rostkyddsbehandla bilen när den är ca 3-6 år gammal, när den är ca 8-12 år gammal är det måånga roskydshallar som anser det är försent då rosten har tagit alltförstor fäste, Golfen jag har fick sin behandning 2013 kort efter inköp
Man måste rostkyddsbehandla bilen när den är ca 3-6 år gammal, när den är ca 8-12 år gammal är det måånga roskydshallar som anser det är försent då rosten har tagit alltförstor fäste, Golfen jag har fick sin behandning 2013 kort efter inköp
Sedan har jag även gjort lite pa 940n eftersom jag maste lana ut den till en kompis som akut behöver en bil ett tag eftersom hans V70 skar precis. Sa 940n fick en ny fläktmotor, torkarmotor bak, ny kylarvätska, invändig tvätt och en fungerande hastighetsmätare idag för att bli klar för en lang Sverigeresa som kompisen ska göra
Idag och igar tog vi oss an platen under bakluckan. Vilken katastrof av spackel och glasfiber. Men det brukar ju vara sa pa 245or Tillslut blev det väldigt bra med seriös underkonstruktion och Volvo Original ekonomiplat Imorgon blir det lack, sedan kommer det se ut som ny
Även det sista rosthalet blev igenlagd. Sa nu kan jag till besiktningen under veckan
Lagningarna närmar sig slutet Lacken, stötfangaren och listerna är pa nu, även tröskellistorna. Bara att montera lite stänkskydd och rostdöljarlistor samt en omfattande tvätt, sedan är den grova pysseln över
Maste säga att jag är riktigt nöjd med bakkanten Och det är skönt att köra 240 igen. Har saknat det även om det bara var nagra dagar
Har även köpt en till Volvo men vad precis det är far ni se nästa gangen
Da har jag köpt mig ännu en 940 Ltt M90 1 ägare och 44800 välservade mil. Bara under dem sista 6 aren lades 62000kr ner pa bilen Bl.a. nyrenoverad topp. Den gar verkligen som ny. Kan även köras pa LPG/motorgas eller vad det heter pa svenska...
Sedan kom den stora servicen av Diesel 245an. Kamrems- och pumpremsbyte inkl ny vattenpump, rullar och dieselpumpsinställning. Även den puttrar fint nu Men satan vilket jobb jämfört med b230
Tur att motorn fortfarande lever; ägaren körde pa ren vatten utan glykol i. Genast sprängdes termostathuset säklart
Motorn har faktiskt klarat sig bra. Som ny under ventilkapan. De bytte tillomed oljan efter serviceboken (var 750. mil)
En tvätt var välbehövlig
Och till sist sa gick 245an genom besiktningen. Fick först 2or pa ljusviddsregleringen och handbroms men de blev atgärdade sa idag fick jag blanka papper Gammal: Osliten begagnad:
Hade dessutom ett litet annat problem förra veckan i och med att jag inte fick ur den löstagbara dragkroken längre Problemet visade vara större än jag trodde när jag gjorde kroken fast med en rep pa ett träd Sparerna syns tydligt och jag letade en halv timme efter kroken som slungades 30m bort när den hoppade ur vid det 10e försöket Slipat och ordentligt med fett. Nu ska inget rosta fast därinne längre. Även Bertil fick sig en tvätt