3024
Sök

Köpråd Audi A4 2.0TFSI Quattro -11

15 Inlägg
14 juli 2016
Trådstartare
#1
Tja.

Har hittat en A4(topic) som jag är intresserad av.
Problemet är att man blir livrädd när man läser om folks erfarenheter av TFSI motorerna. Tänkte åka och provköra i veckan och undrar om det är något speciellt man ska hålla utkik efter. Hur vill man att den ska vara servad? Var 1500 eller var 3000e mil?

Tack.

Trucker
1 413 Inlägg
14 juli 2016
#2
Servade var 3000mil med oljebyte var 1500mil imellan, bara 3000mil så hade jag aldrig köpt...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 271 Inlägg
14 juli 2016
#3
Är det 200hk modellen detta? I så fall är inget problem med den vad jag känner till. Det är väl 160 eller 180hk man ska akta sig för, men den kanske går som 1.8?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
14 juli 2016
#4
Jag har den maskinen i min bil nästan (min är samma som S3ans men den bygger på "din") 

Som sagts ovan. Har bilen gått en bra bit och den bara har servats med 3000 mils intervall så är det inte så bra. Har den bara gått 3-4000 mil skulle jag inte vara allt för orolig förutsatt att du själv sedan byter olja var 1500 mil. Så var fallet med min och jag har aldrig haft några direkta problem med min motor. Inte som går att härleda till service i alla fall.

Däremot ska du kolla om de bytt kamföljaren till högtrycksbränslepumpen någon gång. Den är extremt viktig att byta i tid och det ingår inte i en service vad jag vet. Går den sönder rasar många dyra saker. Du kan googla på camfollower om du är intresserad. Speciellt om bilen gått 7-8000 mil, då är det minst sagt på tiden om man vill vara säker. Ingen dyr del men ack så viktig.

Personligen skulle jag mest vara orolig för växellådan om du tänker köpa en automat..
Senast redigerat av Deception (14 juli 2016)

4 137 Inlägg
15 juli 2016
#5
Denna motor finns i 2 olika versioner

en äldre med kamrem  som har den känsliga kamföljare

samt en nyare med kamkedja, denna motor har en kamföljare med rulle som då inte är lika känslig
evt. kan det vara problem men kamkedjespännarens returspärr

sen bör man kanske undvika dom tunnaste motoroljorna  som tex. 0W-30, 5W-30
använd hellre 5W-40 eller 10W-40 delsyntet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

15 Inlägg
15 juli 2016
Trådstartare
#6
Soulman skrev:
Är det 200hk modellen detta? I så fall är inget problem med den vad jag känner till. Det är väl 160 eller 180hk man ska akta sig för, men den kanske går som 1.8?

Det är 211hk i bilen.

Deception skrev:
Jag har den maskinen i min bil nästan (min är samma som S3ans men den bygger på "din") 

Som sagts ovan. Har bilen gått en bra bit och den bara har servats med 3000 mils intervall så är det inte så bra. Har den bara gått 3-4000 mil skulle jag inte vara allt för orolig förutsatt att du själv sedan byter olja var 1500 mil. Så var fallet med min och jag har aldrig haft några direkta problem med min motor. Inte som går att härleda till service i alla fall.

Däremot ska du kolla om de bytt kamföljaren till högtrycksbränslepumpen någon gång. Den är extremt viktig att byta i tid och det ingår inte i en service vad jag vet. Går den sönder rasar många dyra saker. Du kan googla på camfollower om du är intresserad. Speciellt om bilen gått 7-8000 mil, då är det minst sagt på tiden om man vill vara säker. Ingen dyr del men ack så viktig.

Personligen skulle jag mest vara orolig för växellådan om du tänker köpa en automat..

Okej! Den har rullat snart 10k mil så jag får väl vara extra noggrann när jag kollar den.
Yes, det är en automat.. hmm
spillolja skrev:
Denna motor finns i 2 olika versioner

en äldre med kamrem  som har den känsliga kamföljare

samt en nyare med kamkedja, denna motor har en kamföljare med rulle som då inte är lika känslig
evt. kan det vara problem men kamkedjespännarens returspärr

sen bör man kanske undvika dom tunnaste motoroljorna  som tex. 0W-30, 5W-30
använd hellre 5W-40 eller 10W-40 delsyntet

Okej!

Cupra_
15 juli 2016
#7
Eftersom du tittat på en automat så får du ta del av VAGs fantastiska DSG-låda (Ironi).

Med största sannolikhet är det en 6-växlad som sitter i bilen du tittat på. De brukar ändå fungera hyggligt. Tänk på att oljan i lådan bör bytas var 6000mil minst.

4 137 Inlägg
15 juli 2016
#8
maharadjan skrev:
Det är 211hk i bilen.

Då är det troligen den nyare spisen med kamkedja

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

15 Inlägg
15 juli 2016
Trådstartare
#9
Deception skrev:
Eftersom du tittat på en automat så får du ta del av VAGs fantastiska DSG-låda (Ironi).

Med största sannolikhet är det en 6-växlad som sitter i bilen du tittat på. De brukar ändå fungera hyggligt. Tänk på att oljan i lådan bör bytas var 6000mil minst.

Okej! Tack för hjälpen.
spillolja skrev:
maharadjan skrev:
Det är 211hk i bilen.

Då är det troligen den nyare spisen med kamkedja

smile

Okej! cool

Får se om jag åker och kikar på bilen, en del saker som gav mig dåliga vibbar.. får försöka leta vidare på Audi marknaden sad


Sök