Tja allihopa! I fredags började dagen med att koppla in Mac-ventilen till sprutet och koppla in EGT mätare från grenröret till sprutet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-f084472d5f7dce1e796da677ac77bddc.jpg]()
Även lägga lite värmeabsorberande material kring slangar som låg nära downpipen och montera screampipe. Smäckte dit fronten också och fick monterat dit sugrör på bilen. En böj från kompressorhuset och ner i utrymmet där gamla intercoolern satt sitter nu luftfiltret. Michael, otroligt duktig och trevlig kille, blev jävligt cleant! Samma kille som senare mappade bilen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-ae9bc3c7a0269f3cf8701e5c132078a3.jpg]()
Fredag eftermiddag var det dags för mappning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-e815a0676bebab3500ae414c3d08c900.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-a1743beb06b06ca14722979b31fda59d.jpg]()
Man får somsagt vara beredd på att verkligen allt kan hända. Så det började med ett litet läckage vid packningen till ventilkåporna och till turbons oljeretur. Som tur är var det snabbt fixat
Därefter så var det lite strul med wastegaten vi hade på. En hks kopia.. ibland kom överladd och ibland inte. Styrningen i wg hade hängt sig när vi öppnade upp den och tittade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-1ba6a48b0e7b5eb3db5fa83bfbe7e189.jpg]()
Var bara öppen någon mm.. Dumt att man lyssnade till folk runt omkrings ''billigare tips'´'Kan man väl känna då man fått höra att den skulle klara tillräckligt bra för den effekt vi vill ha ut men gick tydligen inte på en 2jz..
![wink](img/smilies/wink.png)
Tur den inte kostade flera tusen kan man väl säga
![smile](img/smilies/smile.png)
Det började bli sent och vi bestämde oss för att fortsätta på lördag. Ny dag, bort med den gamla och i med den nya, fick svetsat v-band till flänsen på grenröret då det blev en En tial 44mm wastegate. V
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-69a343627db72da1a9387a6600a65ca1.jpg]()
& ställde sedan hårdheten på fjädrarna till 1,1 bar i grundladd. Därefter fungerade bilen felfritt.. Inget annat läckage än det lilla som skedde i början vid oljeretur och packning. Så där känner man en otrolig lättnad. Det var enligt mapparen mycket lättare att mappa bilen med den nya wastegaten, då laddet kunde justeras jämnare och finare på ett lättare vis än den andra som var lite mer orolig. Blev klara sent på lördag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-ebe0a1f2b0213b2657962ee8e462f26d.jpg]()
Slutade med en effekt på 605,9 på hjulen och närmre 700 hästkrafter i motorn på 1,7 bars laddtryck. Michael sa då att det fanns mer att hämta om vi ville. Men vi kände oss riktigt nöjda där. Man kan somsagt inte säga så mycket om en 2jz förrän man själv skruvat på en. Att kunna köra så mycket effekt på original spolar, oöppnad motor är fantastiskt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-942929ed8c02fecd7b3be310c52d2176.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-1345d532284f9c99cac20567c194620a.jpg]()
Inte direkt alla motorer man kan jobba så med. Sen kan man vara glad över att motorn var frisk sedan tidigare och blivit väl omhändertagen av tidigare ägare. Hade velat lägga in videon från bänkningen här, men vet inte riktigt hur. Kanske kan länka från annan sida
![smile](img/smilies/smile.png)
Kan meddela att detta INTE är slutet på ''Jagandet efter min drömbil'', detta är bara början! Fortsättning följer. Uppfräschning efter vinterns skruvande på bilen och härnäst tänkte jag lägga in lite photoshots som kanske blir av nu till en dag på strippen i Emmaboda till helgen
![smile](img/smilies/smile.png)
Någon som ska dit?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206841/206841-ec76863f3ae32de0be06a0520aa40ed5.jpg]()