9-5Finns med 2 bensinmotorer, alla med turbo, 2.0t och 2.3t. Dessa i sig finns i flera versioner med olika effektuttag och lite olika bitar. Slöaste varianten är 2.0t vilken har 150hk så det är ju inte så illa, duger gott för vardagsbruk. De första årsmodellerna hade problem med
oilsludge, alltså att oljekanaler blir igensatta och motorerna skär, vanligast på bilar som främst går kortare sträckor. Detta felet blev åtgärdat ifrån fabrik runt 04-05 tror jag det var. Tidigare modeller har inte sällan blivit uppgraderade i efterhand för att avhjälpa felet. Turboaggregatet är en annan akilleshäl, håller inte högsta kvalitet direkt, gäller dock bara de mindre motorerna då Aero har ett annat turboaggregat. Dock inget jag tycker man ska gå och oroa sig för när man letar SAAB, enligt vissa behöver man byta turbo 2 gånger om året typ, men jag själv+ bekanta har haft massor med Saabar som gått 20-30k mil+ utan några som helst problem med turboaggregaten. Aero har de starkaste motorerna, 230-260hk beroende på årsmodell. Fanns under några år i början på produktionscykeln en modell "Griffin" med en 3-liters v6:a med turbo, låter kanske häftigt men är en ganska törstig och förhållandevis slö och gammalmodig motor.
Om
Biopower är inkluderat i modellnamnet så innebär det att motorn går att köra på etanol/bensin. Huruvida dessa motorer är bra eller inte vet jag inte så det kan jag tyvärr inte svara på.
Finns även med dieselmotorer, dessa saknar jag dessvärre kunskaper om, men dem är säkert bra (
). Undvik 3.0tid dock, har den inte rasat än så kommer den rasa snart. Dock är dessa ganska ovanliga, om det är för att de sålde dåligt eller om alla står på skroten kan jag inte svara på.
Alla bensinmotorer har kamkedja.
Finns med 5-växlad manuell låda och 4-växlad automat, 5 växlar from modellår 2002. Har aldrig kört en SAAB med automatlåda så jag kan inte svara på huruvida det är nått att ha eller inte.
Bensinmotorerna brukar dra ungefär 0.8/milen blandad körning. +- 1dl
Minsta hjulspinn så kommer lådan att rasa och du har kugghjul och olja överallt brukar det låta, dock precis som med turboaggregaten så har felet blivit oproportionerligt förstorat på diverse forum genom åren, inget att oroa sig för skulle jag vilja påstå. Varken jag eller någon jag känner har lyckats paja en växellåda trots trimmade motorer och burnouter lite här och där
Tyvärr är 9-5orna ganska bra på att rosta. Kolla skärmkanter, baklucka, "hundbenen"(framför bakhjul, bakom bakdörrar) och tanklock.
Annars finns det inte så mycket att klaga på, SID-displayen(läs färddatorn) är mer regeln än undantag att hälften av pixlarna är döda. Går att fixa medelst strykjärn alternativt disktrasor sålänge man har lite tålamod och inte är allt för darrhänt.
--------------------
9-3Finns i två generationer 1998-2002 och 2003-2014
Första generationen fanns med 2-liters bensinmotor. Både med och utan turbo, 130-nånting hästkrafter utan och mellan 150-200 med. 9-3 aero har 205hk. Även här med kamkedja. Fanns även med 2.3liters bensinmotor i form av 9-3 Viggen men de är ovanliga och ligger utanför din budget.
2.2-liters dieselmotor finns också tillgänglig.
Nåväl. Bensinmotorerna fanns i två "generationer", t5 och t7. De äldre t5orna satt i 9-3 fram till 1999. Dessa är väl i princip skottsäkra, inget att oroa sig för. T7orna är samma som satt i 9-5 som jag beskrivit ovan. Dieselmotorn kan jag tyvärr inte säga något om som sagt då mina kunskaper om dessa är allt för begränsade.
Liksom 9-5 så har 9-3 Aero ett annat turboaggregat som håller högre kvalitet än de i dem "vanliga" 9-3orna.
Samma som i 9-5, 5-växlad manuell alternativt 4-växlad automat.
Rost är inte sällsynt här heller, då främst i skärmkanter och "hundben".
Samma som i 9-5, SID-displayerna fungerar sällan som de ska.
--------------------
Generation 2 lanserades 2003.
Finns med 1,8liters motor utan turbo och med kamrem, 120hk.
Alternativt de vanligare 2.0-liters motorererna med turbo och kamkedja(även 1.8t-motorn är en "nedtrimmad" 2.0-liters motor) Mellan 150 och 210hk. Senare årsmodeller (2006-) finns med 2.8liters v6:a med turbo, men dessa ligger utanför din budget.
Även dieselmotorer på 1.9 och 2.2 liter. Samma här, fråga inte för jag har ingen aning.
Inga direkta typfel på dessa motorerna, brukar rulla på utan problem.
Rostar gör dem men inte alls lika mycket som de äldre.
Bekväma att köra men rätt trångt i kupén och dåligt bagageutrymme, även i kombimodellen, jämfört med konkurrenterna.
Finns med flera olika växellådor. Både automatlådor och manuella lådor på antingen 5- eller 6-växlar.
Om du vill ha en 9-3 gen 2 så köp en 2004 eller nyare. Första årsmodellen, 2003, dras med en del barnsjukdomar.
--------------------
Både 2:a generationen 9-3 och senare (2002-)9-5 såldes med olika utrustningsnivåer.
LinearBasutrustade, det mesta är tillval.
ARCKlassisk stil, träpaneler etc. Lite mer utrustning än Linear,
Vector
"Budget-Aero", näst högsta uförandenivån, ofta ganska bra med prylar och knappar att trycka på.
AeroToppmodellen, starkare motorer, ofta mycket utrustning.
Har främst beskrivit äldre 9-3or då faceliftmodellerna (2008-) ligger över din budget.
--------------------
Wall of text ser jag nu men hoppas du blivit lite klokare. Överlag bra bilar som sedan konkursen blivit extremt prisvärda. Delar är inga problem att få tag på.