Low skrev:
it_mutt skrev:
Kubista skrev:
Och du behöver en gnutta humor
Varför är det mitt fel att jag tydligen inte planerar min körning när jag kommer i 100 på en 100 väg och jubelidioten framför tycker att det är okej att hålla 80 istället? Det är ju ingen fråga om mina bromsar överhettas, men rullar jag i en kilometerlång jävla nedförsbacke och min bil hela tiden accelrar hela tiden utan att jag rör gasen, varför ska jag behöva bromsa då för att inte åka in i idioten som håller 80 hela tiden istället för 100? Svara mig det..
För att personen ifråga faktiskt får lov att hålla 80km/h?
Man kan faktiskt bli påpekad/böter av att köra försakta om det inte finns någon anledning. :-)
Visst kan man det. Men, är det en "100väg" kan man utgå från att det är en motortrafikled (då just 100km/h är den mest vanliga hastighetsbegränsning för motortrafikled). På just en sådan får allt som är, vad lagen säger; "motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen" tillåtet. Därför har jag svårt att se att någon skulle torska på att hålla 80km/h.
Vidare är det ju som så att 100-skylten (precis som övriga hastighetsskyltar) innebär att det är maximalt tillåtna (enligt lagen) hastighet på den vägen, inte "Detta måste du under alla omständigheter minst hålla", även om många tycks tro att det är så.
Vi (andra förare) kan omöjligt veta varför någon håller 80km/h på 100-väg, men det kan ju mycket väl finnas en fullt rimlig förklaring, som vi inte vet om.
Det jag däremot kan peka på är att jag vet ett fall där polisen utdelat böter till någon kvinna som höll 67km/h på motorvägen. Hon hade pratat i mobilen och höll därför lite lägre hastighet enligt henne själv, detta är dock snart 10 år sen och var alltså innan den nya mobillagen.
- - Edit - -
Självklart kan jag också undra varför vissa håller ex.vis 70km/h på en rak, stor, torr, fin 90-väg under sommaren, men jag bryr mig inte mer än så, jag får väl helt enkelt köra om om jag har så stora problem med det, eller stanna och ta en återfallscigg på en parkering.
- - Edit 2 - -
Gällande kvinnan som blev dömd för 67km/h;
http://www.metro.se/nyheter/fler-doms-f … 9_5911-45/