Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Mercedes, Ferrari, Lotus, BMW mfl har röda bälten som tillval original. Leta på bildelsbasen.
Fyrpunkt går igenom bes om du behåller fungerande orginalbäte också.
Varför är det så?
/Benny
Antagligen för att
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar (TSFS 2013:63) säger att bilar ska ha just trepunktsbälte (sen vad som finns "i övrigt" kan kvitta)
Säger;
30 kap. Bilbälten
4 § Personbil av 1970 eller senare års modell, ska ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten ska vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell, ska vara försedda med upprullningsdon. Personbil av 1971 eller senare års modell, ska ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten ska vara trepunktsbälten, som i personbil av 1975 och senare års modell, ska vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får vara höftbälte. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr får, i fordon av 1978 eller tidigare års modell, vara s.k. diagonalbälte. Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell, vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm, behöver inte ha bilbälte.
- - - Edit - - -
Alltså räknas inte 4P som "bälte" i laglig mening = vilket ger att det "ska vara böter" på att använda det vid körning på allmän väg (då det i laglig mening innebär att du inte har bälte, så blir böterna de samma isf).
En av anledningarna kan då tänkas vara att ett 4P är menat att användas tillsammans med bur, det i sin tur gör bilen långt starkare vid exempelvis en rullning. Lägger du dig på taket med 4P utan bur, ligger nacken förbannat illa till då du sitter fast, och ingen bur ser till att bilen inte trycks ihop. Ett "vanligt trepunktsbälte" ger dig fortfarande mer rörlighet i kroppen och risken för skada är mycket mindre vid en rullning utan bur/båge. Men, det är då bara en tanke.