2742
Sök

Hjälp! Röda säkerhetsbälten.

196 Inlägg
4 september 2016
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har fått för mig att jag skulle vilja ha röda säkerhetsbälten in min bil. Men har inte hittat några godkända 3-punktsbälten. Så tänkte höra om det är någon som har några tips eller trix?
Har funderat över det här med 4-punktsbälten men det är väll inget som går igenom en besiktning?
Tack på förhand för all visad hjälpsamhet och alla tips!

3 120 Inlägg
4 september 2016
#2
Mercedes, Ferrari, Lotus, BMW mfl har röda bälten som tillval original. Leta på bildelsbasen.

Fyrpunkt går igenom bes om du behåller fungerande orginalbäte också.
Senast redigerat av viccoA (4 september 2016)


310 Inlägg
4 september 2016
#3
Nu vet jag inte vad det finns för regler med bryt-styrka med mera men kollat ebay?
här är ett alternativ t.ex.
http://www.ebay.com/itm/100-Ft-ROLL-2-S … 2436069334

Det där är väll bara själva bältet så man byter väll helt enkelt ut själva "repet" från originalhållarna eller hur man ska säga?


196 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
#4
HeroiX skrev:
Nu vet jag inte vad det finns för regler med bryt-styrka med mera men kollat ebay?
här är ett alternativ t.ex.
http://www.ebay.com/itm/100-Ft-ROLL-2-S … 2436069334

Det där är väll bara själva bältet så man byter väll helt enkelt ut själva "repet" från originalhållarna eller hur man ska säga?

Men detta ser ju ut att vara något. Men ser ut att vara bara en rulle med säkerhetsbälte. Om det ska kunna monteras måste man väl ändå sy osv för att kunna montera det i originalrullen och bältes hållare m.m.?
Annars verkar detta ett kanon alternativ till det som nämndes i tidigare inlägg. Tror det skulle vara fruktansvärt dyrt att köpa bälten och hållare från ett specifikt märke med tanke på vilka biltillverkare som faktiskt använder sig av röda säkerhetsbälten.

Tack på förhand för all fortsatt visad hjälpsamhet osv.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 september 2016
#5
viccoA skrev:
Mercedes, Ferrari, Lotus, BMW mfl har röda bälten som tillval original. Leta på bildelsbasen.

Fyrpunkt går igenom bes om du behåller fungerande orginalbäte också.

Varför är det så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2016
#6
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Mercedes, Ferrari, Lotus, BMW mfl har röda bälten som tillval original. Leta på bildelsbasen.

Fyrpunkt går igenom bes om du behåller fungerande orginalbäte också.

Varför är det så?

/Benny

Antagligen för att Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar (TSFS 2013:63) säger att bilar ska ha just trepunktsbälte (sen vad som finns "i övrigt" kan kvitta)

Säger;

30 kap. Bilbälten

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell, ska ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten ska vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell, ska vara försedda med upprullningsdon. Personbil av 1971 eller senare års modell, ska ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten ska vara trepunktsbälten, som i personbil av 1975 och senare års modell, ska vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för mittplats och annan sittplats där övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas får vara höftbälte. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr får, i fordon av 1978 eller tidigare års modell, vara s.k. diagonalbälte. Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell, vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm, behöver inte ha bilbälte.

- - - Edit - - -

Alltså räknas inte 4P som "bälte" i laglig mening = vilket ger att det "ska vara böter" på att använda det vid körning på allmän väg (då det i laglig mening innebär att du inte har bälte, så blir böterna de samma isf).


En av anledningarna kan då tänkas vara att ett 4P är menat att användas tillsammans med bur, det i sin tur gör bilen långt starkare vid exempelvis en rullning. Lägger du dig på taket med 4P utan bur, ligger nacken förbannat illa till då du sitter fast, och ingen bur ser till att bilen inte trycks ihop. Ett "vanligt trepunktsbälte" ger dig fortfarande mer rörlighet i kroppen och risken för skada är mycket mindre vid en rullning utan bur/båge. Men, det är då bara en tanke.
Senast redigerat av it_mutt (18 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 059 Inlägg
30 september 2016
#7
En anledning är att du inte är lika "rörlig" i ett 4p som ett vanligt 3p..
Har du ett 4p kan du dåligt se dig om över axeln i döda vinkeln och så för att du helt enkelt sitter "för säkert"/för hårt med begränsad rörlighet.. Låter knepigt men så sa besiktningen till mig.


Freude am fahren
433 Inlägg
30 september 2016
#8
Vet inte vad du har för bil men det finns lite att köpa, går kanske att använda på andra bilar än vad de är avsedda för med.

Porsche Cayman
http://suncoastparts.com/product/beltsetcay.html

BMW M5 E39
http://www.gutenparts.com/gaphix-seat-b … e-set.html

Subaru WRX
http://www.subispeed.com/2015-subaru-st … -5G62Uwlhw



Sök