3546
Sök

S40 Startar inte efter svetsning!

8 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en s40 -98 som avgassystemet hade rostat av innan katten precis i skarven. Körde ca 8mil med det. Min polare skulle svetsa det och körde in den och svetsade det. När han skulle köra ut bilen så startade den och den lät tyst men när han lade i backen så dog den och vägrade starta!

Alla säkringar och relä är kollade och är hela. Batteriet är okej och det finns bensin i tanken.
Den tänder men bara maler på.

Ska kolla med startgas.
Ska man höra bensin pumpen när man vrider runt?
Ska koppla upp den till dator men kommer ta några dagar innan.

Kan det vara någon elektronik som kan gått sönder när han svetsade?

Han kopplade inte bort batteriet innan han svetsade.

Mvh Alexander


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
14 september 2016
#2
danielsson169 skrev:
Tjena!

Har en s40 -98 som avgassystemet hade rostat av innan katten precis i skarven. Körde ca 8mil med det. Min polare skulle svetsa det och körde in den och svetsade det. När han skulle köra ut bilen så startade den och den lät tyst men när han lade i backen så dog den och vägrade starta!

Alla säkringar och relä är kollade och är hela. Batteriet är okej och det finns bensin i tanken.
Den tänder men bara maler på.

Ska kolla med startgas.
Ska man höra bensin pumpen när man vrider runt?
Ska koppla upp den till dator men kommer ta några dagar innan.

Kan det vara någon elektronik som kan gått sönder när han svetsade?

Han kopplade inte bort batteriet innan han svetsade.


Mvh Alexander

Det kan det kanske vara. Alltid bort med batterikablarna vid svetsning!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 128 Inlägg
14 september 2016
#3
Var satte han jordklämman när han svetsade? I avgasröret eller i karossen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2016
#4
Svarte_Orm skrev:
Var satte han jordklämman när han svetsade? I avgasröret eller i karossen?

Ja, risken finns att klämman sattes i karossen och då jordar svetsen via motorn, vilket inte är bra.

Regeln är att koppla bort minuspolen på batteriet, men i realiteten är det safe om man sätter klämman där man svetsar, strömmen tar ju kortast (enklast) väg mellan elektrod och jordklämma. Avgassystemet hänger ju i gummihängslen och är endast jordat i motorn...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 september 2016
#5
Jag gjorde samma tavla för ett antal år sedan med en 360 och då fick jag byta generator, så ena batteri polen MÅSTE bort vid svetsning.
Och jag jordade chassiet  med pinnasvets en.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 702 Inlägg
15 september 2016
#6
Med tanke på att bilen först startade och sedan dog och nu inte startar är det väl ändå ganska osannolikt att det är svetsens fel. Jag tror mer på standardfelet på Volvos vitblock, dvs nersurade stift. Väldigt vanligt, speciellt om man startat och stängt av nästan direkt eller startat ute och kört in i ett varmare garage och stängt av. Så prova att nöta en (ganska lång) stund på starten och se om den hoppar igång...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 128 Inlägg
15 september 2016
#7
Det kan även vara bränslepumpen som stannat. Bilen gick på det bränsletryck som redan fanns, men dog när det inte kom något nytt.

1 705 Inlägg
15 september 2016
#8
Svetsat precis innan kat, bilen startar men är tyst och sedan dör den?
Är det bara jag som direkt tänker igensatt kat?

Din polare brände sönder katten så nu är det stopp i avgasröret. Prova lossa avgasröret och kolla om den startar då.


8 Inlägg
15 september 2016
Trådstartare
#9
Tack för alla svar hittils!

Var en sväng igår och felsökte lite! Den hoppade igång med startgas, uteslöt tändsystemet iaf.
Ska plocka bort bränslepumpen imorgon då den ska låta när man vrider om och det gör den inte.

Ska plocka bort den och sätta direkt ström på den! Fungerar den då är det relät eller kabelbrott. Kan det vara nåtot annat om pumpen fungerar?

Mvh Alexander


6 128 Inlägg
15 september 2016
#10
Frågan är om bränslepumpsreläet är fristående på en sådan bil, eller inbyggt i motorns styrbox

4 159 Inlägg
15 september 2016
#11
man kan mäta på Säkring F17 som går till pumpen om det finns spänning när pumpen ska gå
men även F18 som matar labdasondens förvärming  från samma reläutgång på bränslepumpsreläet

det förutsätter att det inte är en GDi-spis

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök