3272
Sök

Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

101 823 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2019
198 Inlägg
29 september 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte jag skulle starta en projekttråd om min rallybil!
Har sedan jag fyllde 18 haft ett antal Subaru Legacy Turbo i varierande former och skick och självklart har drömmen om en fyrhjulsdriven rallybil alltid legat och grott. Har kört med min Golf MK1 GTI några tävlingar men suget efter en Subaru rallybil har alltid varit stort!

Började leta efter en fräsch Legacy-kaross och tänkte bygga en från grunden men insåg att det snabbt skulle bli ohyggligt dyrt så började leta efter färdiga rallybilar istället. Hittade ett antal i varierande skick och prisbilder...

Så en dag fick jag napp! En bil jag försökt köpa några månader tidigare kom ut till försäljning och jag högg direkt smile 

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3736117.jpg

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3736118.jpg

Bilen i fråga är en 1990 Subaru Legacy Turbo RS som importerades från Japan till Sverige kring 1990 av Roger Ericsson (Legacy Turbo började säljas i Sverige först 2 år senare). Byggdes om till rallybil och vänsterstyrning direkt och har gått som rallybil sedan dess! Är lackad som grupp A bilarna såg ut när de var sponsrade av Rothman så igenkänningsfaktorn är hög! Har i dagsläget drygt 1800 mil på mätaren smile Byggdes som en grupp N bil men går i dagsläget in i Nationell Special eftersom den inte längre är klassad i grupp N. Detta innebär en större valmöjlighet då jag inte behöver hålla mig till standarddelar för Legacy Turbo utan kan blanda in Imprezadelar i bygget! Dock kommer jag alltid måste ha en 34 mm restriktor innan turbon då NS-reglementet säger så.

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3759083.jpg

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3759084.jpg

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3759086.jpg

https://www1.garaget.org/archive/132/131325/395380/large_395380-3759082.jpg

Bilen är A-besiktad och startklar men har några detaljer jag vill åtgärda innan jag kör första tävlingen.
Bilen har i dagsläget ett original styrsystem med ett chip som är bränt och mappat för minst 10-15 år sedan... Så planen är att byta till ett Link G4 PnP och mappa om på 98 oktan till att börja med så jag kan börja köra med bilen och få lite mil i den smile Senare är planen att mappa om på E85 med en HX30 och 34 mm restriktor.

Bussningar måste bytas, mest akut är till växellänkaget då den är oerhört svårväxlad med en fladdrande växelspak!

Stolen måste justeras då jag sitter för nära ratten, bör gå att vinkla till så jag sitter br.

Utöver det är den onödigt fräsch i karossen, finns knappt rost alls! Undertill är det endast ytrost från stensprut så den kommer rivas ner i delar så småningom för att kunna lacka om den undertill smile

Vad är då min plan med bilen? Jo, jag vill försöka åka fyrhjulsdriven rallybil utan att det ska kosta skjortan! Har en mängd med delar till Legacy Turbo sedan tidigare så hoppas kunna hålla ner driftkostnaderna och få många mil i kroppen! smile De tävlingar jag kommer åka är mest i närområdet i Västerbotten, allt beror på ekonomi och hur bilen fungerar för mig!

Nedan länk till när jag provkörde bilen på en rallycrossbana i närheten där jag bor:

https://www.youtube.com/watch?v=Z8aC9XJIliE

Kommer uppdatera så fort jag har något nytt att komma med, håller för tillfället på att renovera garaget!
Senast redigerat av FAH (6 december 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
#2
Har fått hem bussningskit från Energy Suspension, ingick b.la. växellänkagebussningar så det var en bonus. smile

Bilen kommer hämtas hem från förvaring nu på söndag så då kommer projektet dra igång på allvar!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
4 oktober 2016
Trådstartare
#3
Garaget äntligen tömt på flyttkartonger och annat skrot! Återstår en del jobb med sortering och att slänga skrot men tillräckligt tomt för att kunna ta hem rallybilen big_smile

Kuriosa, i detta garage byggde pappa en av Sveriges första Grupp H Golf 2 16V... Det märks att en Golf är mindre än en Legacy, finns risk att det kommer bli trångt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1641677768e88e752bda90ea20a77206.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2dd8e3a64bf1f9e043214bd7b17a98b2.jpg

Inget mer spännande än så länge, annat än att bilen definitivt kommer hem på söndag!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#4
Äntligen fått in rallybilen i garaget big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-75fef26fc361f6064b67b2e62a58fce9.jpg

Känns väldigt roligt. Blev mer plats än jag trodde också så blev inte ens trångt! Skönt att kunna öppna dörrarna helt på båda sidor utan att det tar i någonstans smile

Började med att riva ner bakdörren då rutan inte tätade mot karossen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9c1676cfa90c04e70f6bbf5e5cf20f10.jpg

Visade sig vara glidskenorna som var sneda och krokiga! Ska försöka rikta till dem imorgon, alternativt byter jag till nya hela från nån reservdelsbil smile
Senast redigerat av FAH (9 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#5
Fick till bakrutan efter lite riktning av glidskenan smile skönt med en tät bil!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0e45472d711e25a5cac13f7ae60dfd03.jpg

Demonterade även fronten då en frontmonterad IC förmodligen kommer monteras... Ger inte mycket för effektiviteten hos den vattenfyllda när bilen pressas! Har temperaturen i vattnet en gång gått upp är det svårt att få ner den smile bättre med luft/luft IC!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9793b3642d214c23763a153119772c6c.jpg

Blir inte en så stor IC, kommer inte behövas då jag aldrig kommer få så mycket effekt ur motorn samt att den kommer kylas bra när den senare ska mappas på E85.

Även kul att se hur pass bra bilen klarat sig från rost! smile
Senast redigerat av FAH (9 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#6
Var förbi garaget en snabbis idag och monterade in Linket. Hann inte prova koppla upp mig mot det då klockan blev mycket smile fick flytta över det till originalboxen från rallybilen då boxen jag hade sedan tidigare inte passade yikes Då bilen i grunden är högerstyrd är styrboxen spegelvänd eftersom den sitter på andra sidan bilen insåg jag efter ett tag smile
Senast redigerat av FAH (13 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Random Hero
4 047 Inlägg
13 oktober 2016
#7
denna är jag avundsjuk på !

Dog food lid. Backwards

198 Inlägg
13 oktober 2016
Trådstartare
#8
DusanMandick skrev:
denna är jag avundsjuk på !

Tackar smile ja den är rolig! Och inte så vanlig. Måste gjuta upp bak och framkofångare då de är svåra och dyra att få tag på smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#9
Fick mig en garagekväll igår och gjorde ett nytt försök med styrsystemet. Fick igång det och allt verkar fungera! big_smile
Får en felkod på ingången till lambdan (för låg spänning) men den ska ändå bort till förmån för en bredbandslambda. Fick inte tillfälle att provstarta den men sker nog ikväll!

Har tittat på olika storlekar på IC också, skulle vilja ha en med 2" anslutningar som helst är under 600 mm bred inklusive röranslutningarna samt kring 200 mm hög och max 100 mm tjock. Inte det lättaste! Får nog köpa en som passar hyfsat och modifiera den smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

445 Inlägg
198 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#11
tendency skrev:
Blir ju lätt en prenumeration! Kul att du startade en projekttråd. smile

Tackar!
Ja det är kul att ha som dokumentation för sig själv om inte annat, roar det någon till är det ju ett plus smile

Fick inte mycket gjort alls idag annat än att jag rev bort den gamla IC:n smile
Ska demontera fjäderbenen och renovera dem, ingen aning när det är gjort senast! Sitter Bilstein justerbara runt om smile vill prova bilen med renoverade och fräscha dämpare innan jag börjar ändra några inställningar så jag vet vad har att utgå från.

Hoppas på en längre kväll i garaget imorgon men jobb och annat stjäl den mesta tiden!
Senast redigerat av FAH (19 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
23 oktober 2016
Trådstartare
#12
Har fått hem 17" fälgar från en 03 STI som jag tänkt ha som asfaltfälgar. Även Peltorkåpor att ha under transport så man kan använda intercom då också.

Även fått tag på en vettig storlek på IC, cellpaket på 400x300x76 mm med mindre än 600 mm mellan röranslutningarna! Ska gå att få in innanför kylarramen så den sitter skyddad plus att jag slipper kapa i fronten smile
Senast redigerat av FAH (24 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
25 oktober 2016
Trådstartare
#13
Hade besök av en besiktningsman idag som kollade igenom papper, men bur med mera. Allt var i sin ordning så det känns skönt!

Provstartade även bilen med Linket, startade efter bara några sekunder, underbart big_smile skönt att veta att allt funkar innan man börjar riva. Måste visserligen montera MAP-sensor samt insugstempgivare men bra att veta att det mesta fungerar smile

Lite bilder från kvällen:

Motorrummet utan IC:n, ser ut som ett bombnedslag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f91076376763fa3713130f8d50b9d195.jpg

IC:n liggande på golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1798c290a66ba222c1ea6a165f9e70e1.jpg

STI-fälgarna jag köpte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-17fe0022d758a8bf3cc49455b6403bdc.jpg
Senast redigerat av FAH (25 oktober 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

59 Inlägg
26 oktober 2016
#14
Riktigt kul inköp och vidareutveckling, var blir rally debuten då`?


198 Inlägg
26 oktober 2016
Trådstartare
#15
Kul att du tycker det smile

Första tävling blir Stärkesmarksrundan utanför Umeå i början av januari smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
26 oktober 2016
Trådstartare
#16
Har varit i garaget en stund idag, plockade bort det sista som hade med IC:n att göra och rensade kabel kring insuget. Är lite klippt och klistrat under åren så har börjat rensa bort det som inte längre används!

Skruvade isär ett av mina reservturboaggregat för att se hur det mådde samt för att rotera kompressorhuset för att kunna bygga FMIC på ett bra sätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3babfb9cb6848552f3ad83a56ccbd21d.jpg

Såg frisk ut (är från min vita sedan så bör inte ha gått mer än ca 16k mil)!  Det bör inte vara några problem att rotera, tror till och med att jag kan behålla original WG-fäste smile

Som avslutning bjuder jag på en bild på Energy  Suspension bussningarna, ser helt ok ut med tanke på pris smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c5d83228215c0bae75c86ad5a7cb38c3.jpg

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
2 november 2016
Trådstartare
#17
Var i garaget härom dagen och fick endel gjort (lyckades dock inte ta några bilder).

Demonterade turbon samt avgassystemet från bilen. Kommer byta downpipe till en jag har liggande då den som sitter där idag i princip är ett stuprör.

Började plocka lös växellänkaget för att byta bussningar men gav upp att ta det uppifrån. Ska upp med bilen på pallbockar snart så får bli underifrån istället!

Har även beställt insugstempgivare, MAP-sensor samt IC på Dynotech här i Umeå, kommer förhoppningsvis innan helgen smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
9 november 2016
Trådstartare
#18
Var till garaget ikväll och tog lite mått samt klurade lite på IC-systemet smile

Kommer köra 2" rör ut ur turbon (2" anslutning ut från turbon), IC:n har 2.5" anslutningar så kommer vara 2.5" rör på kalla sidan. Anledningen är att undvika att slösa energi på att accelerera luften ut ur IC:n, undviks genom att ha större rör på kalla sidan smile nedan en fin skiss på systemet samt inhandlingslista:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2fd4c0179cd2cf1c5b19523fbed80268.jpg

Roterade även kompressorhuset och provmonterade det, har hittat en vettig vinkel så att allt går fritt. Kommer borra nya hål i WG-fästet för att passa smile

Får inte IC:n förrän nästa vecka så ska ställa bilen på pallbockar imorgon och börja gå igenom hjulupphängning samt byta lite bussningar.

Siktar på en mappning hos Motornord under december, förutsatt att de har nån ledig tid!
Senast redigerat av FAH (9 november 2016)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

3 Inlägg
10 november 2016
#19
Kanske är fiskögat på kameran men det ser ut som taket sviktar ner?
rekomenderar att installera nån slags stödpåle så det inte brakar ner över den hemskt coola subban ;P
fin bil, ju fler bilder ju bättre!

198 Inlägg
10 november 2016
Trådstartare
#20
victorK skrev:
Kanske är fiskögat på kameran men det ser ut som taket sviktar ner?
rekomenderar att installera nån slags stödpåle så det inte brakar ner över den hemskt coola subban ;P
fin bil, ju fler bilder ju bättre!

Lite sviktar taket, varit så väldigt länge!

Tack så mycket för omtanken wink

Ska försöka bli bättre på att ta bilder när jag är i garaget, blir roligare då!

"Horsepower sells cars, torque wins races"


Sök