Hej!
Tänkte jag skulle starta en projekttråd om min rallybil!
Har sedan jag fyllde 18 haft ett antal Subaru Legacy Turbo i varierande former och skick och självklart har drömmen om en fyrhjulsdriven rallybil alltid legat och grott. Har kört med min Golf MK1 GTI några tävlingar men suget efter en Subaru rallybil har alltid varit stort!
Började leta efter en fräsch Legacy-kaross och tänkte bygga en från grunden men insåg att det snabbt skulle bli ohyggligt dyrt så började leta efter färdiga rallybilar istället. Hittade ett antal i varierande skick och prisbilder...
Så en dag fick jag napp! En bil jag försökt köpa några månader tidigare kom ut till försäljning och jag högg direkt
Bilen i fråga är en 1990 Subaru Legacy Turbo RS som importerades från Japan till Sverige kring 1990 av Roger Ericsson (Legacy Turbo började säljas i Sverige först 2 år senare). Byggdes om till rallybil och vänsterstyrning direkt och har gått som rallybil sedan dess! Är lackad som grupp A bilarna såg ut när de var sponsrade av Rothman så igenkänningsfaktorn är hög! Har i dagsläget drygt 1800 mil på mätaren
Byggdes som en grupp N bil men går i dagsläget in i Nationell Special eftersom den inte längre är klassad i grupp N. Detta innebär en större valmöjlighet då jag inte behöver hålla mig till standarddelar för Legacy Turbo utan kan blanda in Imprezadelar i bygget! Dock kommer jag alltid måste ha en 34 mm restriktor innan turbon då NS-reglementet säger så.
Bilen är A-besiktad och startklar men har några detaljer jag vill åtgärda innan jag kör första tävlingen.
Bilen har i dagsläget ett original styrsystem med ett chip som är bränt och mappat för minst 10-15 år sedan... Så planen är att byta till ett Link G4 PnP och mappa om på 98 oktan till att börja med så jag kan börja köra med bilen och få lite mil i den
Senare är planen att mappa om på E85 med en HX30 och 34 mm restriktor.
Bussningar måste bytas, mest akut är till växellänkaget då den är oerhört svårväxlad med en fladdrande växelspak!
Stolen måste justeras då jag sitter för nära ratten, bör gå att vinkla till så jag sitter br.
Utöver det är den onödigt fräsch i karossen, finns knappt rost alls! Undertill är det endast ytrost från stensprut så den kommer rivas ner i delar så småningom för att kunna lacka om den undertill
Vad är då min plan med bilen? Jo, jag vill försöka åka fyrhjulsdriven rallybil utan att det ska kosta skjortan! Har en mängd med delar till Legacy Turbo sedan tidigare så hoppas kunna hålla ner driftkostnaderna och få många mil i kroppen!
De tävlingar jag kommer åka är mest i närområdet i Västerbotten, allt beror på ekonomi och hur bilen fungerar för mig!
Nedan länk till när jag provkörde bilen på en rallycrossbana i närheten där jag bor:
https://www.youtube.com/watch?v=Z8aC9XJIliEKommer uppdatera så fort jag har något nytt att komma med, håller för tillfället på att renovera garaget!