4084
Sök

Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

101 866 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2019
198 Inlägg
29 december 2016
Trådstartare
#41
Tallifjant skrev:
Söker du efter en kvalitetsbyggd bil som du vet är färdig, tror jag du kommer njuta mer av att vara klar med alternativ 2. Än att ha gjort alternativ 1 och vetskap om att bilen skall in i garaget ytterligare en gång för vidareutveckling. Hur lång tid beräknas alternativ 2 ta innan bilen är klar?

Du har helt rätt i det smile lutar åt alternativ 2, skulle vara skönt att göra klart motorkonceptet för en stund framöver smile

Är helt beroende på hur allt går och om delar går att få tag i smile men kommer ta rätt mycket tid, är en del saker som måste byggas och funderas ut, mest kring turbon smile så kommer få ligga i om det ska hinnas innan 4 februari då första tävlingen är!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#42
Hej och gott nytt år!

Har nog beslutat mig för att köra på alternativ 2, turbobyte samt E85 smile

Första tävlingen jag tänkt köra var den 4 februari men har några bekanta som gifter sig då så det sket sig med tävling... Nästa tävling är 18 februari vilket gör att jag har 2 veckor till att få bilen i ordning! Så då tycker jag att jag ska hinna med allt smile

Blir som det ser ut en HX30 till att börja med, känns som rimliga pengar och ett tåligt aggregat som håller i längden! Tror säkert en EFR håller också men är ändå sådan prisskillnad att jag vill prova med en HX30 först smile Går alltid att bygga om senare om jag inte blir nöjd!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
2 januari 2017
#43
Helt rätt beslut du tar enligt mig. Att dessutom det ska komma en bröllop ivägen för tävlingen gjorde bara beslutet enklare:) vad är skillnaden mellan de två turboaggregaten?

You say tomato
I say Fuck you!

198 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#44
Tallifjant skrev:
Helt rätt beslut du tar enligt mig. Att dessutom det ska komma en bröllop ivägen för tävlingen gjorde bara beslutet enklare:) vad är skillnaden mellan de två turboaggregaten?

Tackar, det tror jag med smile

Stora skillnaden är nog i utformning och ålder på tekniken. EFR-aggregaten är t.ex. kullagrade samt har inbyggd dumpventil och laddtrycksstyrning smile

Bilden nedan visar ett HX-aggregat brevid ett EFR-aggregat (EFR till höger i bilden) smile

http://blog.perrinperformance.com/wp-content/uploads/2013/10/tech_turbo_efrgtxtall.jpg

Kan jag få ett bra pris på ett EFR-aggregat köper jag ett sådant, då slipper jag köpa en dumpventil också samt får ett potent aggregat smile Men som det ser ut just nu blir det nog ett HX ändå på grund av priset samt de fysiska måtten, finns risk att det blir trångt med EFR-aggregatet smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 343 Inlägg
2 januari 2017
#45
Att jag helt har missat den här tråden. Fy skämmes på mig!
Kommer följas såklart!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#46
Mack skrev:
Att jag helt har missat den här tråden. Fy skämmes på mig!
Kommer följas såklart!

Kul att höra smile

Lutar mer och mer åt ett HX30-aggregat. Har dock börjat snegla på Garret GT2860R också... Samma pengar men verkar spoola snabbt! Osäker om den klarar toppeffekten samt hur den i gillar restriktorn i längden smile

Nedan är ett bromspapper (motoreffekt) på en Nissan Sunny GTI-R med en HX30 samt 34 mm restriktor mappad på 98 oktan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4542a7e4f80658a47e60237306b0d891.jpg

Tycker det verkar rätt lovande, är också en 2 liters motor så ger i alla fall en fingervisning om hur turbon kommer uppföra sig. Över 180 Nm vid 2000 rpm är inte så illa, bör inte upplevas helt död under 3000 rpm som bilen gjorde med originalturbon smile Men är en helt annan motor så går egentligen bara att spekulera!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#47
Hejsan!

Ikväll vara jag och köpte mig en turbo av Jens Gustafsson i Sävar smile blev en HX30 som jag ska rita en restriktor till och få den svarvad av en bekant!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-361bf9f91c00981d41588f966667e6e4.jpg

Där är skönheten smile restriktorn har jag fått lite tips på hur den ska utformas samt att jag har lite egna idéer. Bilden nedan visar ungefär hur den kommer se ut, bara inte lika stor och lika extrem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1e25945f3d23ed3fc7da94d009e87de7.jpg

Om ekonomin tillåter gör jag några olika restriktorer och provar dem på bänken. Bästa sättet att testa om idéerna fungerar smile

Ska få mittdiffen svetsad så fort som möjligt så att jag kan byta växellåda på bilen! Ska även plocka lös bakdiffen så det går att byta utväxling smile

Känns rätt att göra om och göra rätt från början! Blir kul det här big_smile
Senast redigerat av FAH (4 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
7 januari 2017
Trådstartare
#48
Hej!

Satt igår och funderade på lite olika konstruktioner på restriktorn smile har gjort ett förslag som jag ska försöka köra i en CFD-modul till Solid Works, dock tveksam hur bra den kommer simulera då beräkningarna inte brukar gilla hastigheter kring mach 1...

En bild på den första versionen av restriktor, gjord på känsla (de mått som krävs av reglementet stämmer dock) smile kommer nog testa en kortare och en längre version tror jag för att se hur olika de flödar. Utifrån andras resultat skulle jag tro att den längre flödar bättre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-efda02572094d9c4f9eff8c36a0dd1bd.jpg

Största diametern är 100 mm så kommer kunna få dit ett 4" filter samt insugsrör smile ska göra om ingången i restriktorn tror jag också så den har en mer exponentiell övergång från 4" och nedåt, är ofta gjort så på de dyrare restriktorerna så misstänker att det är bättre att ha en stor diameter längre än det blir i mitt förslag smile
Senast redigerat av FAH (7 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
#49
Liten uppdatering, har gjort två till förslag på restriktorer som jag skulle vilja prova.

Den första är en version på den tidigare med hål efter den smalaste delen för att få en bypass till "yttre diametern" på turbon (inloppet på utsidan som sitter på "anti-surge" kompressorhus) för att få flöde där också. Finns dock en risk att denna kommer få motsatt effekt då trycket just efter smala delen på restriktorn är lägre än vid kompressorvingarna så luften kan lika gärna gå bakvägen och sänka lufthastigheten vilket försämrar flödet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4512d27accc558be89312e64590c5a68.jpg

Nedan är en liknande konstruktion som den första men med en parabel som radie istället för en "vanlig" radie. Gör att sträckan med liten diameter blir kortare vilket kan vara fördelaktigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-121fd9fb8fe2b296c2ad04aa8ea2a5ee.jpg

Ska ta mig en kväll och läsa på mer vetenskapligt om detta innan jag spikar en design!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#50
Hämtade hem dogbox, växellänkage, växellådskudde samt mellanaxel från stugan i helgen, ska börja riva isär bilen igen ikväll så jag kan byta växellåda innan det blir bygge av nytt avgassystem smile

Ska ta med bilen till några bekantas garage (en av deras bilar, coolt bygge! http://www.garaget.org/?car=398365), de ska få hjälpa mig med svetsning av ett nytt avgassystem samt att modifiera uppipe samt tryckrör så nya turbon passar smile Går mycket snabbare än om jag ska stå och knega i mitt garage, denna gång ska bilen gå och mappas i tid! Tidsplanen till den 1 februari ska hållas smile
Senast redigerat av FAH (9 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#51
Hej!

Ett tag sedan jag uppdaterade, mest för att jag inte har hunnit med att vara i garaget sedan jag sist skrev!

Igår blev det i alla fall några timmar med min far i garaget, lyckades få lös det sista kring turbon samt montera lös den gamla växellådan smile Gick relativt smidigt, upptäckte att växlellådsbryggan var lös (som mycket annat på bilen...) så var bra att jag tog ner den! Ska byta bussningarna i den till SuperPro som jag har liggande.

Hann även med att byta lampor i taket i garaget till led, blev riktigt bra ljus! Mycket trevligare att arbeta när man ser nått big_smile

Bilder på bilen på pallbockar i ljuset från de nya lamporna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-53e8074e0c183e6b7abec237a62b17d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d387f384ddc579688a5bd0a97cfc15e7.jpg

Den 5-växlade lådan bredvid den 6-växlade (dogboxen)! Obligatorisk bild då man byter, är rätt stor skillnad på dem smile Var väldigt mycket metallflis på pluggen till den 5-växlade så var nog dags att byta... Oljan såg dock fin ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6f7edf54219a742a966e9ee1fe0848e2.jpg

Tomt utan turbo och låda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-761d9e0f26c7fae7de2ae30e00ba2074.jpg

Ikväll ska jag byta mittdiffen i dogboxen och montera lådan i bilen. Förhoppningsvis hinner jag även ta den på släp till min kompis så han för börjar bygga avgassystem!

På återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
19 januari 2017
Trådstartare
#52
Hej!

Monterad lådan i bilen igår, gick rätt smidigt men tog sin lilla tid. Tänkte montera mittdiffen men hade problem att få den ren från loppor efter svetsningen (ny svets som visade sig bara gå på 2 faser, en säkring till uttaget hade farit...) så tog paus när jag insåg att urtrampningslagret var tokslut och jag ändå behöver plocka ner lådan igen då jag inte hade ett hemma smile

För att få lådan på plats använder jag en motorcykellyft som jag ställer lådan på och rullar in under bilen, funkar riktigt bra! Slipper man lyfta den då den är tung. Hade lådan nästan på plats när jag insåg att fästet till turbon tog i sprängkåpan (borde kommit ihåg det, var samma på min vita Legacy när jag monterade 6-växlad låda på den...) så fick pausa och plocka lös det. Sen ville lådan fortfarande inte para sig med motorn, insåg då att ett styrstift hade fastnat i lådan vilket gjorde att hålet var tätt och stiftet på motorn inte hade någonstans att ta vägen :p Dra isär allt igen och knacka ut stiftet! Efter det gick det smidigt, tror man kan lyfta ner och upp lådan rätt snabbt om man ser till att göra rätt från början smile

Bytte även bussningarna till växellådsbryggan som var glapp, blev bra.

Tillslut stod bilen på hjul och kunde lastas på släpvagn! Trodde jag... Växeln var inne men hade inte monterat ett växellänkage då jag ändå ska ner med lådan igen! Gick dock förhållandevis smidigt att få lådan till nautralläge efter lite gungande och lirkande smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d3be52b486a49a9b880934cf28916612.jpg

Gick bra med lastning, bilen rullar oförskämt lätt! Lastade av bilen hos Mattias och ställde den i hans garage, vi kommer påbörja ombyggnationen i kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-dbe55dba6d79d70d14d7e6de9c37000f.jpg

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
19 januari 2017
#53
Alltid nått som bråkar när man ska leka med växellådor big_smile
Senast redigerat av Curse (19 januari 2017)


198 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#54
Curse skrev:
Alltid nått som bråkar när man ska leka med växellådor big_smile

Haha, ja det är väl så wink

Var hos Mattias och Dennis garage igår och funderade och studerade möjliga placeringar av turbo samt rördragningar till IC:n. WG-klockan (som jag för övrigt måste byta till en med lägre grundtryck, denna har ca 1 bar) tar mycket plats så jag kan inte placera turbon så nära fjäderbenstornet som jag vill... Men det kommer funka och avgasröret kommer rymmas bra. Blir 3" downpipe som går över till 2.5" under bilden för att få mer markfrigång så man inte slår sönder avgasröret så lätt i skogen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-dc8076efc664b2eaca2f061d390413f7.jpg

Tänker dra IC-röret ut ur turbon ovanför insuget för att kunna göra mjuka böjar, nått liknande bilden nedan:

http://finelineimports.net/images/_reversemount_v8_1.jpg

Roterade kompressorhuset efter jag tog bilen och det verkar bli riktigt bra, är god marginal till huven (insugsröret under insuget är numera borta)! smile Har även ett alternativ att dra röret där nuvarande insugsrör var placerat men kan inte göra lika mjuka böjar då så tror dragning ovanpå insuget är att föredra smile

Idag efter jobbet ska jag på biltema och handla rör så avgassystemet kan börja byggas! Ska även ta med lite delar jag har liggande hemma (alurör samt gamla WG-klockan).

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#55
Hej!

Blev en stund igår igen, adaptern till turbon är klar så den är bultad på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d52698c0d1763d7c34f224b41bdddbce.jpg

Där ser man även den ungefärliga dragningen av IC-röret smile fick ingen bild på adaptern men den blev rätt snygg faktiskt! Tar en bild när den är slipad och portad. Lyfte av insuget så jag kunde plocka bort gamla insugsröret också. Nuvarande dragning gör att jag måste göra nya ledningar till servot, kommer montera en pump från en newage STI som jag har liggande smile har även pressade slangar som satt på en Legacy jag köpte, kommer passa bra!

Blir fortsatt jobb idag så får se hur långt vi hinner!
Senast redigerat av FAH (21 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

59 Inlägg
21 januari 2017
#56
Bra jobbat som vanligt, hoppas att du hinner testköra  lite &så innan premiären!
Senast redigerat av Tercel (21 januari 2017)


198 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#57
Tercel skrev:
Bra jobbat som vanligt, hoppas att du hinner testköra  lite &så innan premiären!

Tackar! Ja, det är planen. Mappning ca 1.5 vecka innan tävlingen så tanken är att få nån mil innan dess!

Blev några timmar igår då det hanns med att bygga om fästet för kylaren så IC:n ryms på riktigt samt att göra rejäla fästen till själva IC:n smile Blev riktigt bra, IC:n står på samma sorts gummikuddar som kylaren gör.

IC-röret ut ur turbon blev också i pricnip klart, lite justeringar så passar det perfekt! Kapade lös V-bandet på utloppet på turbon och svetsade dit ett vanligt rör så man kan ha en slang där.
Downpipen påbörjades och blev gjort halvvägs.

Två bilder som visar resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e5bbc6a6a6d772ef1c42f3e317c5a857.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ec00aa3da45b0c852c4e9d3cb632ce11.jpg

Idag blev det inget gjort, dels för att min förkylning har blivit lite värre samt att de flesta som hjälper mig hade en lång och blöt natt och var lite trötta i dag wink

Hoppas på nya tag imorgon!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
24 januari 2017
Trådstartare
#58
Hej!

Ikväll blev det lite gjort på bilen smile är ytterst dålig på att ta bilder när jag är där men lyckades ta två i alla fall! Tryckröret är omgjort och passar nu väldigt bra smile fick det dock inte klart då gasen till  svetsen tog slut... Snyggt svetsat av Dennis hursomhelst!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-80fc695f58522c466f726830b6b0b1e5.jpg

Matte jobbade på avgassystemet så fick bistå med punktning samt hantlangning big_smile kom halvvägs bak på bilen men fick slut på plattjärn så blev inga fästen gjorda...

Fick en bild på hur infästningen till IC:n blev, är nöjd med hur den sitter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5672ea3bf1a8279f4cc95d57eebd4caf.jpg

Som smidigt med originaldelar som den är monterad med, smidigt att det fanns hål i kylarbalken med samma diameter som de som kylaren står i så jag kunde använda likadana gummikuddar! Det syns även på bilden förlängningen av övre kylarfästet!

I morgon görs nog det sista så jag kan lasta bilen och ta hem den! Då blir det att riva ner lådan så jag kan stoppa dit ett nytt urtrampningslager samt gänga i växellådskåpan så man kan skruva fast startmotorn (en av modifikationerna man måste göra när man monterar en 6-växlad på på en bil med gammal 5-växlad låda) smile
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
26 januari 2017
Trådstartare
#59
Hej!

Avgassystem samt tryckrör blev klart i tisdags kväll så hämtade hem bilen då. Har inga bilder på avgasröret men det är ett 2.5" som ser ut som de flesta avgasrör gör på en Subaru big_smile Ska ta bilder när bilen sitter ihop igen...

Igår plockade jag och min far ner avgassystem, plockade lös turbon, plockade ner lådan samt bakdiffen. Demonterade bakre kåpan på lådan och plockade ut mittdiffen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9b5b226d58bdb3b035c48c44377fc4c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-bf882d4eaae9e5b954d0577d8c41ee7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-07055c3dbfbbc14efc048ec8ceaa4d2a.jpg

Gick bra och smidigt, tog under 2.5 timme utan stress vilket jag tycker är godkänt!

Bakdiffen ska skickas på genomgång samt byte av utväxling till 3.9 så den matchar lådan.

Ikväll ska jag titta på servopumpen och hur jag ska göra med servoledningarna, har nya pressade som sitter på en annan bil som jag ska köra med till en början. Senare under året kommer jag pressa nya och använda en nyare pump från en newage STI som jag har smile

Tänker även plocka lösa insuget och försöka byta spridare till mina 810 cc så jag har tillräckligt med kapacitet för E85! Hoppas det ska räcka.

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
27 januari 2017
Trådstartare
#60
Igår stötte jag på ett problem som kan göra det svårt att hinna klart till mappningen... Mittdiffen jag svetsat passar inte i växellådan! Fel utgående och ingående splines... Behöver alltså lösa det innan tisdag om mappningen ska bli av! lol

Som jag ser finns det 3 alternativ:

1. Få tag i en gammal DCCD-diff som jag kan svetsa

2. Få tag i en RWD-konverteringsdiff som ersätter original, finns att få tag i men är rätt dyra! SKa se om jag hittar en till vettig peng under dagen...

3. Svetsa mittdiffen på gamla lådan och stoppa tillbaka den. Billigast men omständigt då jag måste byta växellåda igen samt att jag inte kan skicka iväg bakdiffen på renovering...

Hoppas kunna komma på ett bra svar under dagen!

Utöver det gick det rätt bra, plockade lös insuget och demonterade rails samt spridare för att kunna montera mina 810 cc. Bytte vattenröret under insuget då det läckte vatten mellan block och rör, nya o-ringar hoppas jag ska göra susen! Bytte röret för att det gamla var omsvetsat för att låta insugsröret under insuget att passera. Detta innebar dock att kamremskåpan var i vägen så den gamla kåpa var det kapat ett hål i! Med det nya röret kunde jag byta till en hel kåpa vilket känns bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-641a3c5992cc23c4244c40bd2adc758f.jpg

Diffen rengjordes och packades på pall för att kunna skickas, kommer dock avvakta tills jag bestämt hur jag ska göra med mittdiffen!

"Horsepower sells cars, torque wins races"


Sök