Hej igen!
Uppdatering från mappningen, inget gick sönder, bilen funkar väldigt bra, min WG-klocka har ett grundladd på 3 bar
Hehe, det var ett litet bakslag
Jag hade fattat det som att den skulle ha 1 bar i grundladd ungefär men antingen lyssnade jag med arslet eller så blev det nått missförstånd för den fjädern i klockan var inte att leka med
Förutom det så gick mappningen bra, bilen betedde sig riktigt bra! Inga konstigheter och den byggde laddtryck riktigt fint, hade 1.26 bar innan 3500 rpm vilket jag tycker är bra på en 2 liters motor
Vi satte tryckluft på WG-klockan så den var så öppen som den kunde vara och gjorde en grundmapp utan laddtryck.
Jag visste sedan innan att WG-porten behövde slipas till och göras större och mjukare för att kunna reglera laddet men det hanns inte med (var svårt att komma åt med de verktyg som fanns tillgängliga när det skulle göras) så jag prioriterade bort det. Detta innebar att turbon vid ca 3000 rpm hade 0.2 bar i ladd, vilket är ok. Vid 6500 rpm var laddet nästan 1 bar vilket är alldeles för högt när WG-porten är helt öppen! Nedan film på en repa med öppen WG-port:
https://youtu.be/zbmdZlJKdgMSedan visade det sig även att spridarna inte alls räckte så långt... När vi hade 132 hk på hjulen i början av kvällen använde vi 45% av spridarna vilket gav oss hopp att de skulle räcka rätt långt! Dock använde vi 88% då vi hade 188 hk på hjulen så där någonstans tappade vi hoppet...
Vi beslutade att bara göra en grundmapp med så lågt ladd som möjligt då vi liks var i bänken, då är det gjort inför nästa mappning! Bilen går alltså bra upp till ca 0.9 bar ladd och på låglast så den är betydligt lättare att flytta nu samt att vi sparat tid inför nästa gång
Vad händer nu då? Än har jag inte gett upp att köra tävling den 18, är flera dagar kvar!
Spridaradaptrar är beställda från Lateral Performance så jag kan montera min 810 cc spridare. Turbon åker av ikväll eller under helgen så den kan portas. Jag ska under dagen panikartat leta efter en lämplig WG-klocka med 2 portar som jag hinner få hem innan nästa onsdag så jag kan mappa igen på torsdag! Den jag har hittat är Turbosmarts IWG 75 men den kostar ca 2500 kr så känns lite saftigt... Hoppas hitta en annan under dagen! Ingen läsare som råkar ha en 2 ports klocka liggande?
Är ändå nöjd med dagen, fick ingen riktig fullgasrepa men bilen visade sig vara riktigt stark kring 3500 rpm (där den borde vara det) så det finns definitivt potential! Inget gick sönder (förutom en inre drivknutsdamask höger fram som kastade fett lite då och då på downpipe och turbo...), bilen levde om och inga läckage!
Det skönaste var att jag bara var i Sävar och inte i Sundsvall på Motor Nord! Detta gjorde allt bök med svetsning av mittdiff värt det då det bara var att lasta bilen, åka hem och ta nya tag
Fortsättning följer!