Hej igen!
En tävlingshelg har passerat och bilen är fortfarande hel och fungerande, vad mer kan man begära?
Skämt åsido, bilen har fungerat förhållandevis bra, nu är det bara föraren som måste våga mer
Fredag efter jobbet lastades bilen och kördes till Vännäs för besiktning inför tävlingen.
Allt gick smidigt och vi fick ställa in hela släpvagnen med bilen på i ett varmgarage, väldigt enkelt
Lördag morgon tog vi oss till Vännäs återigen för att ställa upp servicen.
Lagom kallt och ingen snö, underbart
Noterna kontrollerades, vissa ändringar gjordes, och bilen förbereddes inför start.
Serviceteamet bestod av min sambo, min mor samt mina kompisar Mattias och Nicklas, tack så mycket för hjälpen!
Bild från servicen.
3 bilder när jag var påväg ut till första sträckan
Tävlingen i sig då?
Jo, jag körde en DM-tävling som heter Vännäs Plåtrally, samtidigt gick en SM-tävling kallad Rally Vännäs
SM-förarna gick alltså ut först på vägarna och sen kom DM-förarna, totalt hade jag ca 100 bilar före mig så jag var förberedd på spåriga vägar
DM-tävlingen bestod av ca 15 mil totalt med ca 8 mil special-sträcka fördelat på 6 sträckor. Service efter de 3 första sträckorna.
Hursomhelst så tog jag mig iväg på första sträckan (SS4 i SM-tävlingen, kommer benämna dem efter SM-tävlingens ordning hädanefter) och möttes av väldigt spårig väg, tog det lugnt för att ta mig igenom den
SS5 var en lång sträcka, ca 2 mil. Första delen var underbart rolig, bred byaväg som inte var allt för spårig! Efter några kilometer vek vi av stora vägen och körde mindre vägar som var lite spårigare, innan vi kom upp på stora vägen igen
Tyvärr hann jag upp en Volvo efter ca 1/2 sträckan och tog mig inte förbi så fick finna mig i det och bara lägga mig en bit bakom och köra fort där det gick
SS6 var 1.5 mil och bjöd på ungefär samma karaktär som SS5, till denna stäcka hade vi lyckats få 2 minuter mellan oss och Volvon framför så vi inte skulle hinna ikapp den!
Det var bra för vi kunde njuta av sträckan helt själv.
Nu började jag våga gå på mer in i kurvorna men upptäckte väldigt snabbt att mina bromsar tog rätt dåligt när de blev lite plågade...
Efter SS6 var det service, solen som tittade fram tidigare under dagen började sakta vilja dra sig bort så ljusboxen monterades
Olja och hjul kontrollerades samt att styrboxen tömdes på loggar.
På serviceplatsen innan vi åkte ut på nästan sträcka!
Rallybil i motljus, underbar syn
SS7 direkt efter servicen var också ganska spårig och snabb så jag tog det lugnt även här.
Bilen orkar ganska precis 160 km/h med nuvarande utväxling (tappar så mycket ork på varv så den hade gynnats av en växel till!) och ville inte plåga den allt för mycket så släppte på de längsta rakorna.
SS8 gick förbi Stärkesmark där jag körde förra tävlingen så här vågade jag gå på mer, även fast bromsarna var dåliga.
Underbar sträcka, inte så spårigt och trevliga vägar
SS9 får samma betyg som SS8, väldigt njutbar!
Häftig del som var plogad på en rätt kuperad åker i ca 1 km, lite tekniskt och väldigt underhållande
Kunde alltså ta mig i mål med en realtivt hel bil (två buckliga vänsterdörrar efter en närgången snöklump)
Incar-filmer samt bilder från sträckorna kommer så småningom, har haft lite problem att redigera filmerna
Resultatet är inte så mycket att skryta om, 13:e plats av ca 40 som gick i mål.
Hade väl placerat mig lite högre om jag inte hamnat bakom Volvon men det viktigaste för mig är att bilen fungerar och att det kändes bra att köra nu, förutom bromsarna
Vad har jag för lärdomar efter tävlingen då?
Jag ska köpa nya belägg och bromsvätska (redan gjort när jag skriver detta) så jag vågar lita mer på bromsarna.
Sen måste jag våga bromsa senare, samt ligga kvar på en högre växel (även om jag ofta åkte en växel högre på denna tävling än förra finns stort förbättringspotential)
Utväxlingen i lådan kommer jag inte röra förrän sen, vill få köra bilen istället för att skruva!
Vad händer härnäst?
Jo, tävling nästa helg utanför Örnsköldsvik!
Örnskölden heter tävlingen, går kring Långviksmon ca 4.5 mil nordväst om Ö-vik
Detta kommer bli perfekt, kommer hinna få beläggen så jag kan utvärdera dem på en stor tävling
Blir nog sista riktiga stora vintertävlingen för i år så känns kul att få köra den så pass tätt inpå!
Lättare att få in känslan för bilen om man får köra några tävlingar efter varandra
Ikväll blir det allmän service och mot slutet av veckan (då beläggen kommit med posten) monteras beläggen!
Lägger upp filmer och bilder från sträckorna så fort som möjligt, på återseende!