Allt startade för 10år sedan då jag kom över en 24V topp och genast då började man fundera på ett 16V projekt. I början blev det mycket gjort men sedan hamnade toppen på en hylla och blev liggande i närmare 8år innan det var dags... Visa mer
Allt startade för 10år sedan då jag kom över en 24V topp och genast då började man fundera på ett 16V projekt. I början blev det mycket gjort men sedan hamnade toppen på en hylla och blev liggande i nästan 7år innan det var dags att ta tag i projektet på nytt. Målet med projektet är inte att ta ut en massa effekt utan bara att få en maskin som är lite roligare än original
Senast redigerat av CIH-16V-Anders (4 november 2016)
Underdel: CIH 2.0 block som är modifierat för nya kamdrivningen, 2.0 vevaxel, Vevstakar samt Mahle kolvar från Opel c30se Topplock: Kapad c30se topp från Opel Omega 3.0 24V men modifierade vatten och olje kanaler. Special tillverkade kamaxlar för hydrauliska lyftare från KM Cams i Norge. Dubbla Ø48mm Fajs förgasare. Eget konstruerat 4-1 grenrör i 2” rör.
Senast redigerat av CIH-16V-Anders (7 september 2017)
Då var de hydrauliska lyftarna monterade tillsammans med kamaxlarna samt så har motorn dragit runt för att se så allt såg bra ut. Det var inget som tog i och alla ventilerna rörde sig som det var tänkt. Nu saknas bara några packningar och sedan kan ventilkåpan monteras. När detta är gjort så är äntligen själva motorn klar och det är dags att börja bygga på det nya bränslesystemet.
Nu har bygget av toppen till min version 2 motor kommit igång. Denna topp byggas parallellt med en bekants topp för att göra jobbet mer effektivt. Som planen är i dag kommer båda motorerna att bli på 2.4 liter. Två hela och rena c30se toppar innan det är dags att sätta sågen i de.
Mycket jobb kvar innan det ligger två färdiga CIH "24V" 16V toppar på samma vagn.
Efter mycket funderande så har jag beslutat att köra old school vilket innebär att motorn kommer att utrustas med dubbla 48mm Fajs DCO förgasare istället för insprutningssystem. De separata spjällhusen kommer att läggas på hyllan i väntan på nästa projekt.
Då har det äntligen blivit tid till att ta tag i version två. Denna motor ska bli på 2.5 liter med hjälp av en 2.4:a vevaxel. Målet är att ta minst 250hk som ska funka på gatan.
Har tillverkat ett verktyg som ska göra det lättare att modifiera blocket för nya kamdrivningen samt en mall till att göra det nya hålet för toppbulten.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4