Har en Skoda Fabia -00:a där ABS lampan lyst i ca. en månad. Har försökt att göra lite generella felkontroller men inte kommit fram till något resultat. Följande åtgärder har vidtagits:
* Kollat säkringar både invändigt samt även vid batteriet. Samtliga ser OK ut men man kan aldrig veta? En kollega hade ett liknande problem med sin Fabia (nyare årsmodell) där verkstan bytte en säkring som satt på "ett skumt ställe vid batteriet". Kollegan kunde inte ge någon ytterligare info kring det.
* Nollställt felkoderna. Lampan var så släckt vid uppstart och lät den gå på tomgång ett tag utan att lampan tändes. Backade sedan ut, lampan fortfarande släckt, men sedan när jag började rulla framåt tändes lampan rätt omgående.
* Skruvat bort och kollat spänningen på samtliga givare (2 fram + 2 bak). Dessa verkar se OK ut. Läste någonstanns att man även skulle rotera skivan samtidigt som man läste ut någon växelspänning men det var i princip omöjligt med den utrustning jag hade.
Skulle kunna lämna in den på verkstan och få den fixad men då lär jag mig inget, vilket jag vill Hoppas på att någon kanske kan ge tips på vad man kan kolla/byta för att få lampan att släckas.
Jag har dom hemma och kan kolla mer exakt men tror det stod något om pumpen. Var dock en som jag hade med mig som tyckte det lät lite konstigt då lampan tändes först när jag rullade. Kanske har du mer info om just det?
Kolla vad koderna sa först. Vad läste ni ut koderna med? Många billigare varianter ger bara ett generellt svar och dom dyrare och mer avancerade går in på lösningar och mer specifikt vad som kan vara fel.
Kolla vad koderna sa först. Vad läste ni ut koderna med? Många billigare varianter ger bara ett generellt svar och dom dyrare och mer avancerade går in på lösningar och mer specifikt vad som kan vara fel.
Hmm ja där sa du nog något troligtvis. Vi läste ut det med en läsare köpt på Biltema. Tror den var köpt i synnerhet för att testa koder på en Audi men tydligen gick det på en Skoda också.
Har du verkligen kollat bladsäkringen som sitter på batteriet?Det är många som missar denna.
En okunnig som jag vet inte vad en bladsäkring är så är rätt osäker. Men hittade några säkringar under kåpan till batteriet som jag checkade. Har du någon bild på vart den säkringen sitter?
Intressant, läste denna tråd ( http://www.briskoda.net/forums/topic/11 … -pump-v39/ ) där folk beskrev att dom fått samma felkod som mig och bytt ut säkringen. Dock tyckte jag att jag kollade på säkringarna där under batteriet och dom såg som hela ut... Kan det vara värt att byta ut dom i alla fall? Verkar ju vara boven till många som fått samma felkod
Har samma problem med min fabia ...tyvärr väldigt vanligt att kabelstammen som går från motorrummet in i bilen ärjar sönder och bildar alla möjliga fel..sök på kabelstam fabia så får du lite nyttig läsning. .säger inte att så är fallet på din bil.men om du kollat allt annat så kan mycket väl vara det
Har samma problem med min fabia ...tyvärr väldigt vanligt att kabelstammen som går från motorrummet in i bilen ärjar sönder och bildar alla möjliga fel..sök på kabelstam fabia så får du lite nyttig läsning. .säger inte att så är fallet på din bil.men om du kollat allt annat så kan mycket väl vara det
Ah intressant! Kom på en annan sak som kanske tyder på att det kan vara nått sånt. Ungefär i samma veva om jag fick det här felet så börjar ibland (kanske 1 på 10) bilen tjuta när jag startar den. Stänger då av och vrider om nyckeln igen och då hörs inget "tjut". Tänkte om det är en varning för ABS:en så borde det väl tjuta 10 av 10 gånger?
Nu har jag gjort lite felsökningar som ni tipsade om och hittade dessa bladsäkringar. Tycker mig inte se så mycket fel på dessa. Kan hända att det är en liten "reva" på säkring nr 6 (länkar bilder). Vågade inte skrapa på den då jag inte kopplat ur batteriet, men testade och blåsa och det var då inget som rörde sig. Kanske mycket väl kan vara en reva.
Ifall ni tycker jag ska byta denna, Vilka åtgärder ska jag vidta? Antar att jag ska lossa på minuspolen på batteriet innan. Någon som vet vad det är för säkring och vart jag kan införskaffa den? Sökte på 'Bladsäkring' på Biltema men hittade inget.
Säkring 1, 2 och 3. Verkar se OK ut.
Säkring nr 6. Kanske har en liten reva eller vad säger ni?
Hade jag varit i ditt fall hade jag börjat med att byta den säkring du har en reva i.Svårt för mig att säga men den ser ju nästan av ut i mina ögon om man kollar på bilden.Men så kanske inte fallet är??Varje åf har sånna säkringar om du har någon i närheten.Mekonomen alt någon annan bilkedja bör ha sånna också.
Hade jag varit i ditt fall hade jag börjat med att byta den säkring du har en reva i.Svårt för mig att säga men den ser ju nästan av ut i mina ögon om man kollar på bilden.Men så kanske inte fallet är??Varje åf har sånna säkringar om du har någon i närheten.Mekonomen alt någon annan bilkedja bör ha sånna också.
Jo jag har mekonomen här så kanske får fara förbi där. Då ska dom väl veta vilken ampere det ska vara. Kanske räcker med att jag visar dom bilden. Alternativt får dom komma ut och titta. Det tar dom väl en tusenlapp för kanske
Köp en multimeter så slipper du chansa om det finns ström eller inte i det du vill felsöka. Den kostar ungefär 100:- och hänger nog med resten av livet. Finns på t ex Biltema, Jula, Clas Ohlson mfl.
Tycker dock inte den där säkringen ser trasig ut utan det är nog någon som ristat lite med en testmejsel eller liknande.
Köp en multimeter så slipper du chansa om det finns ström eller inte i det du vill felsöka. Den kostar ungefär 100:- och hänger nog med resten av livet. Finns på t ex Biltema, Jula, Clas Ohlson mfl.
Tycker dock inte den där säkringen ser trasig ut utan det är nog någon som ristat lite med en testmejsel eller liknande.
Sant. Fast det är ju ingen kostnad och ändå bra att lära sig hur man kan byta dessa om det skulle uppstå problem framöver. Tänkte dra en sväng på Mekonomen sedan och se om dom har det jag behöver.
Får återkomma senare så ni får en update av läget. Kanske kan hjälpa någon i framtiden
Har en skoda fabia-02 med lysande ABS-lampa. Fick besked i dag från bilverkstan att abs-pumpen var med på felmeddelandet och att byte av den kostar runt 6000 kr. Hittade den här tråden och säkringen ovanpå batteriet på 40A var trasig. Nu återstår att se om det hjälper att byta den. Återkommer inom kort med besked.
Kommer att byta säkringen själv och skriva mer om hur det gick. Tyvärr får vi inte något svar på frågan om verkstan hade tänkt blåsa mig och bara byta säkringen. Tror inte det dock. De verkar ärliga och de har förmodligen bara kollat felmeddelandet med en sån där apparat som man gör det med.