Denhär tråden är vägen till hur jag byggde mitt första bygge och svergies mest trimmade epa på 407whp och 525nm som är klar och körd en säsong dock en väldigt ouppdaterad tråd som jag tillslut tog tag i och gjorde färdig då jag... Visa mer
väldigt snyggt bygge måste jag säga:) men en sak begriper jag inte. varför bygga en 16v turbo i en a-traktor när du inte får köra fortare än 30? vissterligen går de hinka ur motorn till en riktig bil istället:)
väldigt snyggt bygge måste jag säga:) men en sak begriper jag inte. varför bygga en 16v turbo i en a-traktor när du inte får köra fortare än 30? vissterligen går de hinka ur motorn till en riktig bil istället:)
men snyggt byggt ialafall.. väldigt seriöst:)
Du vet la om att man kan köra med en vanlig växellåda så den går lika snabbt som en bil? Tror inte han kommer åka runt i 30 på 6k varv i den där
väldigt snyggt bygge måste jag säga:) men en sak begriper jag inte. varför bygga en 16v turbo i en a-traktor när du inte får köra fortare än 30? vissterligen går de hinka ur motorn till en riktig bil istället:)
men snyggt byggt ialafall.. väldigt seriöst:)
Så simpelt som att 95% av alla a-traktorer går långt över 30, de flesta som vanliga bilar faktiskt så ser jag inte problemet, torskar ju oavsett om polisen bestämmer sig för att stanna han och kolla igenom den
Tryckrören är inpassade och nu ska de bara svetsas in Dumpventil och tempgivare till sprutet. Klädde även in dp i Avgasbandage Fick även hem spridarna som jag beställde, ett par Bosch 1300cc spridare
Fick jävlas en del för att passa in fuelrailen då mitt insug är kortat men tillslut me lite nya hål å grejer. Även kylarn börja hamna rätt, blir väldigt tajt mot där turbons luftfilter hamna men de får gå ändå Även så är sprutet i prencip inkopplat vilket gick fort då det var pnp
Senast redigerat av Kalleforsberg (2 november 2017)
Här började jag att stypa på första problemet och även början av sakerna från kl racing som inte funkar... Skulle fylla på glykol men då rann det visst ut mellan toppen och blocket så då tänkte jag kanske monterat packningen fel men det hade jag ej, for in till mekonomen och köpte en ny original och då funka det perfekt!
Senast redigerat av Kalleforsberg (2 november 2017)
Spakstället jag använder mig av vart ett från en V40 som jag kapa och modda lite som ja sedan skruva fast i kardantunneln och det vart riktigt stadiga och tighta växellägen! Här ser man även min panel med startknapp till sprutet Här är även en halvdassig bild med en kina sportratt jag montera med ett långt rattnav så ratten kom nära och bekvämt i mitt tycke Sist men inte minst montera jag boxen till sprutet och säkringscentralen i handsfacket
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Vart less på ”pelletsröret” mellan turbo och luftfilter så byggde en så kallad ryssböjj av ett rakt 4 tums rostfritt rör med hjälp av en rondell, tigsvets och polermedel Nånstans där imellan koppla ja även in bredbandslamnda samt avgastemp och skaffade en turbomössa
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Monterat vevhusburk från kl racing som ja fräste upp så ja kunde montera ett filter på den, använder mig av b20 oljelock så toppen får lite ventilation som man ser på bilden ovan
Senast redigerat av Kalleforsberg (5 november 2017)
Då det är en a-traktor och jag skulle kö den dagligen till och från skolan så var dubbla växellådor ett måste så jag slipp tappa körkortet! Även byggt 3 tums avgasystem hela vägen bak med en 4,5 tums japs på slutet.