2599
Sök

Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

4 261 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#301
JohnMayLives skrev:
Panda: Sluta oroa dig. Med din nojja så kan du köpa vad som helst, jag lovar dig att du kommer få problem, även om du köper en helt ny bil. Och jag upprepar, behåll din F10, eller invänta domen iaf innan du tar definitivt beslut. Kom ihåg att gratis råd på detta forum är värda lika mycket som man betalat för, det fick Cheeva erfara (låt gå att jag tror att det handlar om extrem otur i hans fall, och inte att bilen/modellen i säg är en katastrof). Om jag vore dig o känner att jag absolut inte kan/vill ha kvar F10 så skulle jag åka o kika på alla de modeller som nämnts, o köpt den bil som ger bäst vibbar/magkänsla/whatever. Det kan skilja markant mellan olika exemplar av samma modell.

^^ helt otroligt svårt att bestämma sig vad man ska ha, allt är skit o går sönder^^bara skaffa nått där det finns delar på skroten iaf som är billiga;smile finns ju otroligt mycket delar på skroten för e39.  volvo? tänkte du 940?740? fan alla på jobbet har varsin 3 st.
opel är skitfula:smile   vad för jänkare tänkte du?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2016
#302
panda666 skrev:
Hej grabbar!  Är det en dålig ide att skaffa en nyss besiktad 523 från 2000 alltså? sve såld. Tror nog jag skulle behöva byta kylaren säkert.  Ägaren skulle åka hit troligtvis men har inte fått nån svar på några timmar. Men byta lite grejer i kyl systemet tex kylare-vattenpump-termostat. Sen finns ju inga mer alvarliga grejer som kan jävlas me just den bilen? har man nya grejer under huven så borde inget koka eller hur?

kanske nån abs/givar strul i framtiden eller nåt men inget som stör själva körningen hoppas jag. och yes troligtvis så får ja den för runt 10k. tycker det är inga pengar alls för det man får. Visst skavanker och rost men vem bryr sig.

Ja, det är en dålig idé. Om det bara hade behövts byta några delar hade ägaren gjort det och sålt den till rätt pris. Att han försöker bli av med den i nuvarande skick tyder på en ägare som antingen är mycket slarvig eller medveten om att den behöver betydligt mer underhåll än så. Spiken i kistan är att han är beredd att köra bilen med defekt kylsystem, och det oavsett hur känslig motorn är eller inte är.

För övrigt beklagar jag haveriet. Det är illa, men i mina ögon är det nästan värre att de inte tar sig tid för bilen. Så lång väntetid och så små marginaler kan en fungerade verksamhet inte ha, hur skulle det gå om en mekaniker blev sjuk till exempel? Jag vet inte men misstänker att om en i deras ögon viktigare kund, säg en som regelbundet köper ett gäng nya bilar till firman, hade dykt upp med ett problem så hade en lucka magiskt uppstått.

Avslutningsvis har jag inga problem med att erkänna att jag var delaktig i det här köpet genom att Panda666 och jag skickade meddelanden mellan varandra, även om det då ironiskt nog gällde främst 523i F10. Jag förnekar dock bestämt att så skulle ha skett okritisk eller utan hänsyn till Panda666s ekonomi trots att en del antytt det.

PS; För övrigt är jag usel på tungomålstalande så den biten får någon annan stå för.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
18 november 2016
Trådstartare
#303
Rquired skrev:
panda666 skrev:
Hej grabbar!  Är det en dålig ide att skaffa en nyss besiktad 523 från 2000 alltså? sve såld. Tror nog jag skulle behöva byta kylaren säkert.  Ägaren skulle åka hit troligtvis men har inte fått nån svar på några timmar. Men byta lite grejer i kyl systemet tex kylare-vattenpump-termostat. Sen finns ju inga mer alvarliga grejer som kan jävlas me just den bilen? har man nya grejer under huven så borde inget koka eller hur?

kanske nån abs/givar strul i framtiden eller nåt men inget som stör själva körningen hoppas jag. och yes troligtvis så får ja den för runt 10k. tycker det är inga pengar alls för det man får. Visst skavanker och rost men vem bryr sig.

Ja, det är en dålig idé. Om det bara hade behövts byta några delar hade ägaren gjort det och sålt den till rätt pris. Att han försöker bli av med den i nuvarande skick tyder på en ägare som antingen är mycket slarvig eller medveten om att den behöver betydligt mer underhåll än så. Spiken i kistan är att han är beredd att köra bilen med defekt kylsystem, och det oavsett hur känslig motorn är eller inte är.

För övrigt beklagar jag haveriet. Det är illa, men i mina ögon är det nästan värre att de inte tar sig tid för bilen. Så lång väntetid och så små marginaler kan en fungerade verksamhet inte ha, hur skulle det gå om en mekaniker blev sjuk till exempel? Jag vet inte men misstänker att om en i deras ögon viktigare kund, säg en som regelbundet köper ett gäng nya bilar till firman, hade dykt upp med ett problem så hade en lucka magiskt uppstått.

Avslutningsvis har jag inga problem med att erkänna att jag var delaktig i det här köpet genom att Panda666 och jag skickade meddelanden mellan varandra, även om det då ironiskt nog gällde främst 523i F10. Jag förnekar dock bestämt att så skulle ha skett okritisk eller utan hänsyn till Panda666s ekonomi trots att en del antytt det.

PS; För övrigt är jag usel på tungomålstalande så den biten får någon annan stå för.

Kul o se dig här;smile Jag säger inte på nått vis alls att det är någons fel, det är absolut ingens fel här,  jag skyller inte på nån alls faktiskt, inte ert fel att bilfan pajade:)
absolut inte ditt fel att ja köpte dieseln heller Rquired.  Vi snackade om 523 men bestämde mig för dieseln eftersom den skulle vara snål samt ja skulle trimma den i framtiden, skyller absolut inget på dig eller nån annan. det vart helt mitt egna beslut. Givetvis tar jag allas fina råd och tips så gott det går men i slutändan kan man inte skylla på nån för vad man köpt och råkat illa för^^ Men just nu kollar ja på lite bilar men känns svårt att välja nått. dom flesta vill ha guld för sina gamla skit bilar.

Forummoderator
26 408 Inlägg
18 november 2016
#304
21 sidor senare - har vi kommit fram till något? Dags för lås på denna tråd snart?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 november 2016
#305
Mack skrev:
21 sidor senare - har vi kommit fram till något? Dags för lås på denna tråd snart?

Lås.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 november 2016
#306
Men jösses, köp en Prius bara så blir alla nöjda och glada, så får du du världens bästa bil wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#307
Mack skrev:
21 sidor senare - har vi kommit fram till något? Dags för lås på denna tråd snart?

Varför vill du låsa?:wink ja har fått massor med nyttigt tips o råd,  man är ju aldrig fullärd? Det är trots allt ett forum? Nej japanskt känns inte riktigt min stil då det mesta är fult och slöt, kollat på honda-mazda-mitsu-subaru etc och det enda som skulle falla i smaken är väl lexus men den känns lite liten kanske, inte så många motor alternativ samt så ska ja ha manuel. Det som faller mest i smaken och pris så är väl e39, gillar inte så mke e60s utseende. Vet inte om ja ska behålla f10 då ja är nojig över den ska paja igen.  Prius blir det inte så var inte oroliga:)

Men nått kommer ja att välja närmsta veckorna, så fort ja ser nått fräscht.

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#308
JohnMayLives skrev:
Panda: Kika på Lexus. Nej jag gillar inte heller japanskt. Men de är ju bakhjulsdrivna o har en rak sexa väl. En ren BMW klon, riktad just mot att sno kunder från BMW. De nådde kanske (eller vi kan säga med säkerhet) inte fram hela vägen, med det betyder inte att bilen inte kan vara fullt rimlig, även i avseenden som körglädje. Jag skulle kika på en IS, i kombi-utförande, de är ovanliga. Det kostar inget o provköra, och är den inget för dig så har du iaf gett den en chans. Det skall erkännas, efter att jag fått reda på att IS finns i kombiutförande så skulle den kunna vara intressant för mig, men att döma av bilderna så är det en alldeles för liten bil, jag har behov av massor med utrymme.

vilket årsmodel tänkte du? gamla is200 finns från 20k till hela 50k, galet. nyare 2006+ ligger från 60-70k galet.

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#309
JohnMayLives skrev:
Första generationen fanns som kombi om google inte ljuger? Jag har inte koll faktiskt. Ge bilfan en chans iaf, det kostar inget o provköra. Skit i annonspriset, åk o kolla ändå. Sen är det bara o säg vad man är villig o betala, resten är upp till säljaren. Jag förstår att det är ett stort steg du funderar på att ta, gå från en av marknadens "populäraste" modeller till en 10-12 år gammal små-sliten bil. Jag skulle tänkt mig för både en och 30 gånger. Min åsikt är att de fabrikat/modeller som du funderar på (inkl Lexus) håller alla ungefär samma kvalitet/driftsäkerhet. Det är viktigare att hitta rätt enskilt exemplar i denna klass än att koncentrera sig på exakt vilken modell. Nackdelen med BMW är att de är populära. Man kör BMW, ofta rätt hårt, ofta hårdare än skall vi säg en motsvarande japanare. Servicen kan vara eftersatt. Men allt detta har ju inget med bilens egentliga kvalite att göra, detta är ett ägar-problem, men det är såklart något att beakta vid köp, dvs hur ser ägarhistoriken ut. Mängder med korta äganden är ingen hit. Om den bytt ägare säg i snitt vartannat år så är det fullt normalt och inget oroväckande, pratar vi 3-5 månader så är rådet: Var extra uppmärksam.

heh det finns inte några bensinare från 2006 här i stockholm, inte klokt, finns bara 220diesel överallt. Hört att den motorn är dålig_?=

Forummoderator
18 164 Inlägg
19 november 2016
#310
JohnMayLives skrev:
Du får väl åka en bit. Jag har aldrig köpt bil "nästgårds", aldrig. Skall bilen finnas "nästgårds" så begränsar du dig ytterligare. En radie på 20-25 mil för en bil i 50' kronors klassen är väl rimligt, i mitt fall även för en 20' kronors bil. Jag köper hellre rätt bil än den som finns närmast.


Nej, jag låser inte. Diskussionen måhända vara lite skev men åt alla håll. Men på något vis saklig.


Av ren erfarenhet vet jag dock att vår bil behövde kylarvatten minst en till tre gånger per dag. Så att säljaren vill köra bilen till TS är det varning på! Gissa varför...

Vill nu TS köpa bilen så kör hårt. Jag förstår känslan att man "vill ha den bilen". Kosta vad det kosta vill!
Då ska man köpa. Kanske det blir bra, kanske det blir skroten om 3 dagar.

BMW 740 då? Kyler gör de iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#311
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:
Du får väl åka en bit. Jag har aldrig köpt bil "nästgårds", aldrig. Skall bilen finnas "nästgårds" så begränsar du dig ytterligare. En radie på 20-25 mil för en bil i 50' kronors klassen är väl rimligt, i mitt fall även för en 20' kronors bil. Jag köper hellre rätt bil än den som finns närmast.


Nej, jag låser inte. Diskussionen måhända vara lite skev men åt alla håll. Men på något vis saklig.


Av ren erfarenhet vet jag dock att vår bil behövde kylarvatten minst en till tre gånger per dag. Så att säljaren vill köra bilen till TS är det varning på! Gissa varför...

Vill nu TS köpa bilen så kör hårt. Jag förstår känslan att man "vill ha den bilen". Kosta vad det kosta vill!
Då ska man köpa. Kanske det blir bra, kanske det blir skroten om 3 dagar.

BMW 740 då? Kyler gör de iallafall.

7 serien är lite för stor?^^ känns väldigt stor iaf. blir nog 5 serie om ja inte hittar en superfin 3 serie. men tycker om 5 serien iaf. nä den 523an blev såld, nån hann före. Trots med dålig kylare^^ folk är lika galna som mig kanske?

Forummoderator
18 164 Inlägg
19 november 2016
#312
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:
Du får väl åka en bit. Jag har aldrig köpt bil "nästgårds", aldrig. Skall bilen finnas "nästgårds" så begränsar du dig ytterligare. En radie på 20-25 mil för en bil i 50' kronors klassen är väl rimligt, i mitt fall även för en 20' kronors bil. Jag köper hellre rätt bil än den som finns närmast.


Nej, jag låser inte. Diskussionen måhända vara lite skev men åt alla håll. Men på något vis saklig.


Av ren erfarenhet vet jag dock att vår bil behövde kylarvatten minst en till tre gånger per dag. Så att säljaren vill köra bilen till TS är det varning på! Gissa varför...

Vill nu TS köpa bilen så kör hårt. Jag förstår känslan att man "vill ha den bilen". Kosta vad det kosta vill!
Då ska man köpa. Kanske det blir bra, kanske det blir skroten om 3 dagar.

BMW 740 då? Kyler gör de iallafall.

7 serien är lite för stor?^^ känns väldigt stor iaf. blir nog 5 serie om ja inte hittar en superfin 3 serie. men tycker om 5 serien iaf. nä den 523an blev såld, nån hann före. Trots med dålig kylare^^ folk är lika galna som mig kanske?

Lika bra det. Ska du ha en kul bil som driver där bak fortfarande eller ska du ha en bil som fungerar? Fundera på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
19 november 2016
#313
JohnMayLives skrev:
Det finns kanske folk som är bättre på att bedöma "felet" o agerar snabbare. Bli inte förvånad om den där 523;an dyker upp igen på blocket, typ 7-8' dyrare?

OT: Jag åkte själv tåg i ca 5 timmar till Fjollträsk för att köpa en 328i Touring E36 -96 ca 29000 mil för 18000, detta var typ 2008 o bilen var ungefär "billigast på blocket" (En bilkunnig bekant hade så klart kikat på bilen innan jag åkte upp). Bilen var så klart inte felfri (kamsensor som var på G, inte rostfri men ändå ett kap för det begärda priset). Bilen gick felfritt hem (nåja, några enstaka micro-ryck kund e kännas ibland pga den strulande kamsensorn). Väl hemma så byttes sensorn. Även vattenpumpen byttes i förebyggande syfte, vilket visade sig var helt onödigt då det redan satt en utbytes pump med metall impeller). Bilen gick fint därefter under de 4 år den ägdes. Såldes med ordentligt sprucken vindruta, stulna M-lister, lysande ABS-lampa o tvärslut bromsskivor big_smile. Köptes av en "trimnisse" i Hässlehåla för 5000 med utslitna däck,obesiktigad o med körförbud. Motor, växellåda o diff var det han var ute efter. Resten av bilen hamnade på returbilen Malmö efter 2 mån, gjorde liiite ont att se, faktiskt sad. Det bästa är dock att bilen köptes med de ovanliga M3 E36 GT fälgarna, med de bredare bakfälgarna. Dessa har jag kvar än idag o har blivit erbjuden 8000 för, men nääääää, jag väntar lite till big_smile

Som sagt... Du visste vad du köpte och kunde åtgärda. Hur mycket kan TS åtgärda på en "ny" bil? Man kan väl köpa en snorfin Volvo S60 T5 för en billig slant? Säg 20000:- Bra burk med mycket mos i maskin för en billig penning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#314
JohnMayLives skrev:
Klart han skall ha en kul bakhjulsdriven bil som fungerar, den kombinationen är inte omöjlig alls. Det gäller bara att ha förmågan att se vad som är någorlunda rätt, o vad som är helt fel.
Jag tror att den där 523:an som Panda blev "erbjuden" gick för 7-8000. Det är billigt, även om kylaren inte var 100. Man får inga felfria bilar för knappa 10000, det är bilar med mer eller mindre allvarliga brister. Jag personligen byter hellre kylare än köper en rostholk.

heh svårt som fan. Pratar med en bekant nu  om att köpa hans 528. Jag sålde den bilen till honom runt 2012-2013 minns inte 100%. Men nu har den gått runt 31kmil och han har bytt kylare samt nyligen generator.  Kanske behöver byta 2 vinterdäck. Får se imorn vad det blir, åker o kollar på den då^^liten värld va.

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#315
JohnMayLives skrev:
Vill du verkligen riskera er vänskap big_smile? Iofs, han verkar ju ha varit rätt nöjd med bilen då ni uppenbarligen pratar med varandra, än iaf big_smile

Han överlever, sålde den till honom då med massa fel^^ nu säljer han den till mig med massa fel^^ men den verkar funka iaf och som sagt ny generator och kylaren är bytt typ 2-3 år sen. Den borde hänga med ett tag, batteriet är bytt förra året med.

Tänkte ha den tills den rasar helt o inte går att köra. kanske går igenom bess i april också vem vet. Men får se ifall det blir köp imorn.

Forummoderator
18 164 Inlägg
19 november 2016
#316
JohnMayLives skrev:
Panda: Jag kan tänka mig att HybridTrump och två andra "veteraner" sliter sitt hår just nu (eller jag vet inte, nån kan ju vara skallig med big_smile ) när du prompt vägrar lyssna på deras argument. Om man bortser från att de är "anti-BMW" så är ju infallsvinklarna vettiga, även om jag inte delar deras åsikter, eller erfarenheter. Gör inget förhastat. Känns det rätt, bilen är OK, och priset det rätta så överväger man ett köp, oavsett vad det är för fabrikat. Så fokusera inte bara på BMW, även MB är bakhjulsdrivna. Sen har vi de bilar som övriga räknat upp. O glöm inte Alfa, visst framhjulsdrivna men kolla på 159:ans former!

Trots att jag varit ett stort fan av just MB så rekommenderas denna inte. Hade nog hellre köpt en BMW. MB har problem med elfel i kabelstammen. Skulle köpt en sådan förra veckan men nej. (MB C240)

Alfa? Är du full JML? Jag råkar glida runt i en 166 3.0 24v -99 just nu. Förvisso går den perfekt och lägger 230hk på driven så en pigg fan är det. Men nja, alla är nog inte lika bra som min. Den är en nödbil som ska säljas. Lustigt nog klättrar de i pris...

Men en MB E500 w124. Då snackar vi... Fast de är dyra som guld. Haft en E420 -97. Bra mos i maskin. Haft hur många MB som helst för övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#317
alfa^^? vill ni frugan ska slå mig eller? hehe, kollar på skrothögen imorn^^ får se vad det blir, i värsta fall bytts det 2 däck om dom är helt slut. annars äre väl dom bästa däcken bak som gäller va? har hört lite olika historier men tror nog dom bästa däcken åker bak. Blir o köra den tills den rasar . Borde klara sig han har bytt det mesta me den samt full servad.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2016
#318
panda666 skrev:
Kul o se dig här;smile Jag säger inte på nått vis alls att det är någons fel, det är absolut ingens fel här,  jag skyller inte på nån alls faktiskt, inte ert fel att bilfan pajade:)
absolut inte ditt fel att ja köpte dieseln heller Rquired.  Vi snackade om 523 men bestämde mig för dieseln eftersom den skulle vara snål samt ja skulle trimma den i framtiden, skyller absolut inget på dig eller nån annan. det vart helt mitt egna beslut. Givetvis tar jag allas fina råd och tips så gott det går men i slutändan kan man inte skylla på nån för vad man köpt och råkat illa för^^ Men just nu kollar ja på lite bilar men känns svårt att välja nått. dom flesta vill ha guld för sina gamla skit bilar.

Tack, men min kommentar var inte heller riktad mot dig. Jag vände mig till de som antydde att en BMW rekommenderas av personer utan samvete som ljuger eller medvetet undanhåller information. Om något sedan går fel rycker de på axlarna och kommer med ursäkter, jag upplever inte att det var så vårt samtal om en BMW F10 gick till.

Men oavsett hade jag ryckt tag i BMW för jag tror inte på att det inte finns en enda lucka tillgänglig, utan det är viljan som saknas. Om man ignorerar dig och gör sig svårtillgänglig kanske man slipper ta tag i en obekväm fråga? Jag tror att du behöver gå hårt åt dem för att de ens ska komma på tanken att åtgärda problemet på egen bekostnad, eftersom garantier och andra åtaganden har upphört. Kundservice och ansvar är inte längre honnörsord i samhället och BMW Sverige är inte ett undantag.

Men nu har du väntat snällt och levt med en trasig bil ett bra tag, med hopp om att allt löser sig så fort de har tid att ta emot dig. Jag är rädd att du kan ha väntat förgäves, ring istället och visa att du inte är beredd att släppa det här. Ett annat alternativ är att skicka ett ilsket mejl till Tyskland och fråga om det är den här upplevelsen de vill att BMW ska stå för, eller så kan du hjälpa kvällstidningarna att fylla dagens kvot av rubriker genom att erbjuda dem samma frågeställning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
19 november 2016
#319
panda666 skrev:
alfa^^? vill ni frugan ska slå mig eller? hehe, kollar på skrothögen imorn^^ får se vad det blir, i värsta fall bytts det 2 däck om dom är helt slut. annars äre väl dom bästa däcken bak som gäller va? har hört lite olika historier men tror nog dom bästa däcken åker bak. Blir o köra den tills den rasar . Borde klara sig han har bytt det mesta me den samt full servad.

jag sätter alltid bästa däcken fram, enligt experter fel ... men jag finner det lättare att rädda en överstyrd sladd än en understyrd


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 november 2016
#320
JohnMayLives skrev:
Experterna säger bästa däcken bak, just för att slippa "bakvagnskast". Personligen så roterar jag däcken så de slits jämnt, så i början av vintern så sitter de (något) bättre däcken på drivhjulen, men i slutet av vinterns så har det jämnat ut sig.

Helt överens med dig i denna fråga vad gäller bäst däck bak. Men man kan ju alltid chansa faktiskt. Statistiken kring dödsolyckor där bästa däcken suttit fram bör inte avskräcka gemene stereotype garaget-medlem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök