3391
Sök

Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

4 261 Inlägg
19 november 2016
Trådstartare
#321
Rquired skrev:
panda666 skrev:
Kul o se dig här;smile Jag säger inte på nått vis alls att det är någons fel, det är absolut ingens fel här,  jag skyller inte på nån alls faktiskt, inte ert fel att bilfan pajade:)
absolut inte ditt fel att ja köpte dieseln heller Rquired.  Vi snackade om 523 men bestämde mig för dieseln eftersom den skulle vara snål samt ja skulle trimma den i framtiden, skyller absolut inget på dig eller nån annan. det vart helt mitt egna beslut. Givetvis tar jag allas fina råd och tips så gott det går men i slutändan kan man inte skylla på nån för vad man köpt och råkat illa för^^ Men just nu kollar ja på lite bilar men känns svårt att välja nått. dom flesta vill ha guld för sina gamla skit bilar.

Tack, men min kommentar var inte heller riktad mot dig. Jag vände mig till de som antydde att en BMW rekommenderas av personer utan samvete som ljuger eller medvetet undanhåller information. Om något sedan går fel rycker de på axlarna och kommer med ursäkter, jag upplever inte att det var så vårt samtal om en BMW F10 gick till.

Men oavsett hade jag ryckt tag i BMW för jag tror inte på att det inte finns en enda lucka tillgänglig, utan det är viljan som saknas. Om man ignorerar dig och gör sig svårtillgänglig kanske man slipper ta tag i en obekväm fråga? Jag tror att du behöver gå hårt åt dem för att de ens ska komma på tanken att åtgärda problemet på egen bekostnad, eftersom garantier och andra åtaganden har upphört. Kundservice och ansvar är inte längre honnörsord i samhället och BMW Sverige är inte ett undantag.

Men nu har du väntat snällt och levt med en trasig bil ett bra tag, med hopp om att allt löser sig så fort de har tid att ta emot dig. Jag är rädd att du kan ha väntat förgäves, ring istället och visa att du inte är beredd att släppa det här. Ett annat alternativ är att skicka ett ilsket mejl till Tyskland och fråga om det är den här upplevelsen de vill att BMW ska stå för, eller så kan du hjälpa kvällstidningarna att fylla dagens kvot av rubriker genom att erbjuda dem samma frågeställning.

Tack du med, glad att det inte blev nån missförstånd, gillar att få råd av dig,  har faktiskt fått flera bra råd från folk i denna tråd så uppskattar allas svar.

Kommer att lämna in bilen på måndag och tvinga dom att kolla på den så fort som fan om ja köper andra bilen imorn, då kan bmw kolla på f10an fortare. Tror du inte jag kan få nån goodwill? åtminstone 50%? Det blir felsökning på några minuter såklart och domen kommer väl snart efter, dom kommer väl bestämma sig . Men vad är chansen att dom ber mig dra åt skogen? Det är inte mitt fel att backen paja? kanske skulle va mitt fel om nån annan växel paja/kan bero på man har kört som ett svin. Men backen? hur kan man paja backen? Finns väl folk som har fått goodwill på rasad turbo eller kedja? Men om backen är ett fabrikats fel då borde ja väl få nått. Ser på skroten/bildelsbasen där den fylls av manuella lådor då och då, vissa står det renoverad och vissa inte, antar att flera f10 har drabbats av detta skit.

Vad tror ni ja har för chanser?

Evildan
19 november 2016
#322
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Hej grabbar!  Är det en dålig ide att skaffa en nyss besiktad 523 från 2000 alltså? sve såld. Tror nog jag skulle behöva byta kylaren säkert.  Ägaren skulle åka hit troligtvis men har inte fått nån svar på några timmar. Men byta lite grejer i kyl systemet tex kylare-vattenpump-termostat. Sen finns ju inga mer alvarliga grejer som kan jävlas me just den bilen? har man nya grejer under huven så borde inget koka eller hur?

kanske nån abs/givar strul i framtiden eller nåt men inget som stör själva körningen hoppas jag. och yes troligtvis så får ja den för runt 10k. tycker det är inga pengar alls för det man får. Visst skavanker och rost men vem bryr sig.

Klart du ska köpa den! Vad kan gå fel?

Strular något ber du forums-Jesus åka från Alby upp till dig och lägga handen på huven, låter ögonen rulla upp under pannbenet medans han talar i tungor,  löser sig säkert felet och inte kostar det ens pengar.
Lycka till nu Pandan med allt och framförallt med dina spännande bilköparfunderingar.

haha ja blir galen, fan ska man skaffa då^^?  allt pajar ju förr eller senare.  ge mig ditt bästa tips på manuel och bakhjuls drift för max 40k

Mitt "bästa" tips som uppfyller dina samtliga kriterier är alltjämt en Lexus IS200.
Den byggdes initialt för att konkurrera med 3-serien men slog inte riktigt igenom i Sverige, förmodligen för att Lexus av lekmän ses som en dyr Toyota.
Som Bentley är en dyr Volkswagen eller Lamborghini Gallardo en dyr Audi R8 eller Volvo V50 en dyr Ford Focus osv osv.
IS200 är som jag skrev en väldigt pålitligt bil och därav är andrahandsvärdet stabilt, jämför gärna med just e36 som var den aktuella 3-serien när IS200 togs fram. E46 släpptes ju precis när IS200 lanserades och kan ha påverkat försäljningen negativt.
Provkör är mitt råd, dom har en både upplevd och faktisk hög kvalitet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2016
#323
panda666 skrev:
Tack du med, glad att det inte blev nån missförstånd, gillar att få råd av dig,  har faktiskt fått flera bra råd från folk i denna tråd så uppskattar allas svar.

Kommer att lämna in bilen på måndag och tvinga dom att kolla på den så fort som fan om ja köper andra bilen imorn, då kan bmw kolla på f10an fortare. Tror du inte jag kan få nån goodwill? åtminstone 50%? Det blir felsökning på några minuter såklart och domen kommer väl snart efter, dom kommer väl bestämma sig . Men vad är chansen att dom ber mig dra åt skogen? Det är inte mitt fel att backen paja? kanske skulle va mitt fel om nån annan växel paja/kan bero på man har kört som ett svin. Men backen? hur kan man paja backen? Finns väl folk som har fått goodwill på rasad turbo eller kedja? Men om backen är ett fabrikats fel då borde ja väl få nått. Ser på skroten/bildelsbasen där den fylls av manuella lådor då och då, vissa står det renoverad och vissa inte, antar att flera f10 har drabbats av detta skit.

Vad tror ni ja har för chanser?

Det är nog ingen idé att spekulera i sannolikheten för att de tar hela eller en del av kostnaden, eftersom vi inte har något att gå efter kan vi hamna helt fel eller ha tur och landa mitt i prick. En del har fått ta del av BMW Sveriges goda vilja men andra har tvingats dra dem inför rätten, och då har de tagit till barnsligheter som att vägra kommunicera direkt med kunden och när kunden till slut vann drog de ut på betalningen till sista möjliga stund. (Historien är återberättad av kunden på Autopower, sök efter en tråd om en 318d E91 och den notoriska kedjan.)

Det är lite av ett lotteri som beror på vem man får kontakt med och hur den kontakten uppstår, jag har personligen ingen sådan erfarenhet av BMW Sverige men deras kontakt med dig tyder på ett ointresse. Om du hade befunnit dig i en knipa (vad annars är en bil utan backväxel?) och hört av dig till en vän för att be om hjälp, och denne hade bett dig återkomma om två månader så får ni se. Hade du räknat med någon hjälp? Jag hade i din situation åtminstone antagit att jag stått med notan tills BMW har bevisat motsatsen och betalt den.

Och det är ingenting som är unikt för BMW Sverige för att knyta an till allt annat käbbel i den här tråden. Jag har tidigare på forumet återgett hur Lexus hellre ifrågasatte min psykiska hälsa än att erkänna att även en Lexus kan krångla. Och det blir säkert de rävar som brukar vara av samma åsikt lyckliga av att höra men faktum kvarstår. Bilen hade ursprungligen fått sin elektronik utslagen av ett fel från fabrik som ledde till en vattenläcka längs vindrutan, vilket åtgärdades på garanti men med en mängd elektriska följdfel. Följdfelen hade dokumenterats noggrant med videoklipp m.m. och var av ganska uppenbar art; bilar ska inte slå på varningsblinkers av sig själv, varna för att bilen kan rulla iväg om man lämnar den i neutral när man kör på landsväg med växelväljaren i läge D eller tvärt om bilen ska starta backkameran om man lägger växelväljaren i läge R med mera.

Men det var ändå på känd manér lättare att ta till personangrepp än att erkänna att fel förekommer även på en Lexus. Historien löste sig däremot efter ett verkstadsbyte, och det ska erkännas att generellt upplever jag nog Lexus verkstäder till de med bäst bemötande. Även om åtminstone ett undantag uppenbarligen finns. Du bor inte i närheten av den verkstaden så jag kan rekommendera dig att pröva en Lexus, jag kan inte påstå annat än att jag har njutit av de Lexus IS jag har kört även om den äldre modellen är lite trång inuti och känns lite mycket Toyota interiört jämfört med generation två.

En annan historia från världen av problemfritt japanskt bilägande. Jag har för tillfället en Nissan som jag nyligen hämtade ut från service. Belysningen över registreringsskylten hade slocknat på en fyra år gammal bil och lamporna i sig var hela, så jag bad dem kika på det. Enheten hade släppt in vatten och var svårt ärgad innuti, ett byte för tusenlappar med motiveringen normalt slitage var boten. Garanti eller goodwill, men bilen är gammal det måste jag väl förstå? Och det kanske inte är hela världen, men ett av många mindre fel som den bilen har drabbats av, föregående japan gav motorn upp på (kedjebrott) och en familjemedlem drabbades nyligen av en sträckt kedja på en Micra som rullat mindre än 10.000mil och får stå för reparationen själv.

Därmed inte sagt att en försvunnen växel på en relativt ny BMW är okej, och absolut inte att du har fått leva med det under en period. Men att hävda att japansk bil går garanterat felfritt samtidigt som man menar att folk ljuger om de rekommenderar en BMW, får skylla sig själva om de köpt en och drabbas av problem eller att en förmögenhet i buffert skulle vara nödvändigt för just BMW är ett överdrivet svart-vitt synsätt som helt saknar kontraster.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
#324
Rquired skrev:
panda666 skrev:
Tack du med, glad att det inte blev nån missförstånd, gillar att få råd av dig,  har faktiskt fått flera bra råd från folk i denna tråd så uppskattar allas svar.

Kommer att lämna in bilen på måndag och tvinga dom att kolla på den så fort som fan om ja köper andra bilen imorn, då kan bmw kolla på f10an fortare. Tror du inte jag kan få nån goodwill? åtminstone 50%? Det blir felsökning på några minuter såklart och domen kommer väl snart efter, dom kommer väl bestämma sig . Men vad är chansen att dom ber mig dra åt skogen? Det är inte mitt fel att backen paja? kanske skulle va mitt fel om nån annan växel paja/kan bero på man har kört som ett svin. Men backen? hur kan man paja backen? Finns väl folk som har fått goodwill på rasad turbo eller kedja? Men om backen är ett fabrikats fel då borde ja väl få nått. Ser på skroten/bildelsbasen där den fylls av manuella lådor då och då, vissa står det renoverad och vissa inte, antar att flera f10 har drabbats av detta skit.

Vad tror ni ja har för chanser?

Det är nog ingen idé att spekulera i sannolikheten för att de tar hela eller en del av kostnaden, eftersom vi inte har något att gå efter kan vi hamna helt fel eller ha tur och landa mitt i prick. En del har fått ta del av BMW Sveriges goda vilja men andra har tvingats dra dem inför rätten, och då har de tagit till barnsligheter som att vägra kommunicera direkt med kunden och när kunden till slut vann drog de ut på betalningen till sista möjliga stund. (Historien är återberättad av kunden på Autopower, sök efter en tråd om en 318d E91 och den notoriska kedjan.)

Det är lite av ett lotteri som beror på vem man får kontakt med och hur den kontakten uppstår, jag har personligen ingen sådan erfarenhet av BMW Sverige men deras kontakt med dig tyder på ett ointresse. Om du hade befunnit dig i en knipa (vad annars är en bil utan backväxel?) och hört av dig till en vän för att be om hjälp, och denne hade bett dig återkomma om två månader så får ni se. Hade du räknat med någon hjälp? Jag hade i din situation åtminstone antagit att jag stått med notan tills BMW har bevisat motsatsen och betalt den.

Och det är ingenting som är unikt för BMW Sverige för att knyta an till allt annat käbbel i den här tråden. Jag har tidigare på forumet återgett hur Lexus hellre ifrågasatte min psykiska hälsa än att erkänna att även en Lexus kan krångla. Och det blir säkert de rävar som brukar vara av samma åsikt lyckliga av att höra men faktum kvarstår. Bilen hade ursprungligen fått sin elektronik utslagen av ett fel från fabrik som ledde till en vattenläcka längs vindrutan, vilket åtgärdades på garanti men med en mängd elektriska följdfel. Följdfelen hade dokumenterats noggrant med videoklipp m.m. och var av ganska uppenbar art; bilar ska inte slå på varningsblinkers av sig själv, varna för att bilen kan rulla iväg om man lämnar den i neutral när man kör på landsväg med växelväljaren i läge D eller tvärt om bilen ska starta backkameran om man lägger växelväljaren i läge R med mera.

Men det var ändå på känd manér lättare att ta till personangrepp än att erkänna att fel förekommer även på en Lexus. Historien löste sig däremot efter ett verkstadsbyte, och det ska erkännas att generellt upplever jag nog Lexus verkstäder till de med bäst bemötande. Även om åtminstone ett undantag uppenbarligen finns. Du bor inte i närheten av den verkstaden så jag kan rekommendera dig att pröva en Lexus, jag kan inte påstå annat än att jag har njutit av de Lexus IS jag har kört även om den äldre modellen är lite trång inuti och känns lite mycket Toyota interiört jämfört med generation två.

En annan historia från världen av problemfritt japanskt bilägande. Jag har för tillfället en Nissan som jag nyligen hämtade ut från service. Belysningen över registreringsskylten hade slocknat på en fyra år gammal bil och lamporna i sig var hela, så jag bad dem kika på det. Enheten hade släppt in vatten och var svårt ärgad innuti, ett byte för tusenlappar med motiveringen normalt slitage var boten. Garanti eller goodwill, men bilen är gammal det måste jag väl förstå? Och det kanske inte är hela världen, men ett av många mindre fel som den bilen har drabbats av, föregående japan gav motorn upp på (kedjebrott) och en familjemedlem drabbades nyligen av en sträckt kedja på en Micra som rullat mindre än 10.000mil och får stå för reparationen själv.

Därmed inte sagt att en försvunnen växel på en relativt ny BMW är okej, och absolut inte att du har fått leva med det under en period. Men att hävda att japansk bil går garanterat felfritt samtidigt som man menar att folk ljuger om de rekommenderar en BMW, får skylla sig själva om de köpt en och drabbas av problem eller att en förmögenhet i buffert skulle vara nödvändigt för just BMW är ett överdrivet svart-vitt synsätt som helt saknar kontraster.

holy moly, väl skrivet som tusan. nä det är ingen fara med väntetiden. Hade nog ingen val endå för har ingen annan bil att åka runt med. Behöver en bil till jobbet och handla osv men sktisamma. Ska lämna in bilen strax, kommer nog hitta en annan bil så länge som ja tänker behålla istället för f10an. Så då lämnar ja in f10an o låter dom kika på den första lediga tid dom får eller senast när ja har den bokat då. Om dom har tid att titta på den tidigare är ju bara plus, sen får dom väl ta sin tid och bestämma om dom ska hjälpa mig eller inte, orkar inte flytta runt på bilfan, den får stå där på deras parkering tills  antingen lagar den eller inte, goodwill eller inte. Dom går nog ringa mig o säga javisst lådan är kass och vi lagar inte lådor, den behöver bytas osv. Då kommer ja fråga tänker ni hjälpa mig med goodwill eller? sen får se vad dom svarar, har fått väldigt olika svar från folk o vänner, några säger att ja inte kommer få shit o andra säger kanske. Johnmay här är iaf övertygad att ja har chans att få nått och det är väl värt att försöka? annars kostar en låda från skroten o byta runt 31k och det funkar väl också men tar helst goodwill om möjligt. lådorna från skroten är renoverade lådor, har ingen aning vad det innebär, dom har väl lagat dom i assume?. Lexus är väl fina sådär kanske inte riktigt min smak men is200 skulle nog kännas lite klen för min smak, ja vill att det ska hända lite när man trampar, inte för mycket men lite åtminstone. Helst inte segare än 8sec på 100. ^^

Ja e självklart glad för all supourt man har fått härifån och är tacksam. Får se vad som kommer hända nu, även om ja får betala arbetet av byte av lådan är det jättebra. så länge ja inte blir tvungen att lägga ut 30^^

Trevlig kväll önskar ja;smile kommer med uppdates dom här dagarna borde de hända nått med bilköp.

4 261 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#325
Var o kollade på en e39 535 idag, lät som en diesel när motorn var varm, ett jävla knack från motorn på tomgång.  avstog då ja hade dålig magkänsla på den. Kunde inte höra så mycket när man gasade heller pga ombyggt avgas system. bortkopplad slutdämpare. Jävla svårt. Ska tydligen ha bytt kedja och kollat igenom vanos men jävlar vad det lät från motorn, knack som en diesel, man hör inget när man sitter i bilen men låter när man är utanför och lyssnar. låter som en diesel. vad kan det vara?

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 november 2016
#326
panda666 skrev:
Var o kollade på en e39 535 idag, lät som en diesel när motorn var varm, ett jävla knack från motorn på tomgång.  avstog då ja hade dålig magkänsla på den. Kunde inte höra så mycket när man gasade heller pga ombyggt avgas system. bortkopplad slutdämpare. Jävla svårt. Ska tydligen ha bytt kedja och kollat igenom vanos men jävlar vad det lät från motorn, knack som en diesel, man hör inget när man sitter i bilen men låter när man är utanför och lyssnar. låter som en diesel. vad kan det vara?

En anledning att inte köpa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#327
caromania skrev:
panda666 skrev:
Var o kollade på en e39 535 idag, lät som en diesel när motorn var varm, ett jävla knack från motorn på tomgång.  avstog då ja hade dålig magkänsla på den. Kunde inte höra så mycket när man gasade heller pga ombyggt avgas system. bortkopplad slutdämpare. Jävla svårt. Ska tydligen ha bytt kedja och kollat igenom vanos men jävlar vad det lät från motorn, knack som en diesel, man hör inget när man sitter i bilen men låter när man är utanför och lyssnar. låter som en diesel. vad kan det vara?

En anledning att inte köpa?

läst som en galning dom här dagarna hur v8or låter och hur dom inte ska låta. men hans lät som en diesel, knackade från motorn väldigt tydligt. Bilen var varmkört och knakade. Kunde inte riktigt höra  nått när man gasade för han hade tagit bort slutdämparn men fan lät inte roligt. Vet inte säkert om den ska låta så.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 november 2016
#328
panda666 skrev:
caromania skrev:
panda666 skrev:
Var o kollade på en e39 535 idag, lät som en diesel när motorn var varm, ett jävla knack från motorn på tomgång.  avstog då ja hade dålig magkänsla på den. Kunde inte höra så mycket när man gasade heller pga ombyggt avgas system. bortkopplad slutdämpare. Jävla svårt. Ska tydligen ha bytt kedja och kollat igenom vanos men jävlar vad det lät från motorn, knack som en diesel, man hör inget när man sitter i bilen men låter när man är utanför och lyssnar. låter som en diesel. vad kan det vara?

En anledning att inte köpa?

läst som en galning dom här dagarna hur v8or låter och hur dom inte ska låta. men hans lät som en diesel, knackade från motorn väldigt tydligt. Bilen var varmkört och knakade. Kunde inte riktigt höra  nått när man gasade för han hade tagit bort slutdämparn men fan lät inte roligt. Vet inte säkert om den ska låta så.

Kan ju dessutom finnas en del prutmån om den verkar slut. Kanske något enkelt litet fel som vevstakslager eller liknande.

Påhopp raderat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#329
caromania skrev:
panda666 skrev:
caromania skrev:
En anledning att inte köpa?

läst som en galning dom här dagarna hur v8or låter och hur dom inte ska låta. men hans lät som en diesel, knackade från motorn väldigt tydligt. Bilen var varmkört och knakade. Kunde inte riktigt höra  nått när man gasade för han hade tagit bort slutdämparn men fan lät inte roligt. Vet inte säkert om den ska låta så.

Kan ju dessutom finnas en del prutmån om den verkar slut. Kanske något enkelt litet fel som vevstakslager eller liknande.

han gick inte under 20 kan ja säga, 30kmil och motorn hade en hel del knack, vetifan om det ska låta så. kan inte riktigt lita på snubben heller ifall han bytt nått alls, kylaren så ny o fräsch ut men resten vitefan.

Evildan
27 november 2016
#330
panda666 skrev:
Var o kollade på en e39 535 idag, lät som en diesel när motorn var varm, ett jävla knack från motorn på tomgång.  avstog då ja hade dålig magkänsla på den. Kunde inte höra så mycket när man gasade heller pga ombyggt avgas system. bortkopplad slutdämpare. Jävla svårt. Ska tydligen ha bytt kedja och kollat igenom vanos men jävlar vad det lät från motorn, knack som en diesel, man hör inget när man sitter i bilen men låter när man är utanför och lyssnar. låter som en diesel. vad kan det vara?

Nej för bövelen en M62 3.5 ska vara knäpptyst om den är som den ska.
Kamdrivningen är som beskrivivivivits tidigare i tråden en av flera svaga punkter på den motorn.
Den är dessutom slö som en 6a, saknar fullständigt bottendrag, vilket en v8 enligt mig SKA ha, samt en bränsletörst som står en M73 bi. Jag har haft en E38 med den motorn i, givetvis ingick det en mindre brasiliansk regnskog i form av kvitton på motorrenovering samt annat mög som hade klappat igenom, bilen var ju ändå 9år gammal då med 13-14000 svensksålda fullservade mil på mätaren.
Bra skit det där men gick givetvis att flippa till ngn dumfan som skulle åka Beemer till varje pris. Har du ägt en mörkblå E38 -99 Panda? Den gick till sthlm vill jag minnas.

Överväger du fortfarande att köpa dig en defekt bil för att laga medans du väntar på att få lämna in den andra defekta bilen?
Senast redigerat av Evildan (27 november 2016)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 november 2016
#331
Det här måste ju snart vara Garagets längsta köprådstråd? tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
28 november 2016
#332
Profetian slog in.

De spritt nya V8 BMW jag har kört genom åren har banne mig varken rasslat eller knackat, men då var det förmodligen något fel på den handfullen bilar eftersom det tydligen ska leva jävlar under huven på ett bayerskt premiunslä enligt expertisen.
Enkom det faktumet skull åtminstone få mig att ta en allvarlig funderare gällande mitt köp.
Enligt mig,som tydligen saknar både kunnande och sunt förnuft, kan en Felicia 1.3 för 5-lappar liksssm få ha några arbetssugna snickare under huven så även någon taxikörd mätarvarvad W124 250D, men inte en såkallad premiumbil som lämnade nybilshallen under väldigt tystlåtna former.
Det är dina pengar och kommande bekymmer Pandan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2016
#333
Jo det trollas en hel del.

Jag tycker alla som ska köpa familjebil bör sträva efter att köpa en bil som är hel och som fungerar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
28 november 2016
#334
Jag tycker att den säkrare bilen bör prioriteras framför den "roligare" bilen när det är just en familjebil som eftersöks, inom den ekonomiska begränsnigen givetvis.

En äldre "körglad" bil med bakhjulsdrift med avsaknad av antisladd (eller som oftast inte fungerar på exempelvis E39) är givetvis ett mindre säkert köp än en framhjulsdriven familjebil med trygga och ouppmanande vägegenskaper.
En bil som uppfattas som "tråkig" hjälper till aktivt med att få en förare att köra mer defensivt istället för att kryssa mellan filerna i förorten med bakhjulen i fullt spinn i snömodden, särskilt vid övningskörning är enligt min erfarenhet en riktningsstabil bil att föredra för att slippa sitta och passa baken.

En passivt säker bil är självklart ett klokt val.
Nu skulle jag kunna raljera om hur en E39 eller E60 har ett sämre krockbetyg än en av mig inte sällan hybridbil men utelämnar det då TS tydligt proklamerat att en sådan inte är aktuell.
Senast redigerat av Evildan (28 november 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2016
#335
Båda? Vad hände med det senast i ekvationen tillkomna "eventuellt defekt"?
Rolig, säker och eventuellt defekt ska det vara. Oavsett märke, tillverkningsland, rolighetsfaktor eller säkerhetsfaktor så bör det vara primärt att inte köpa en bil som eventuellt är defekt. (Frågetecken)

*Först ut var den där BMW-bilen som hade något krångel med kylaren.

*Nu senast är det en BMW-bil som verkar ha ett onormalt (?) slammer på tomgång.

Vad kommer härnäst?

Sedan det här med körglädje och rolig bil etc. Frågan är om inte flickvännen/frun föredrar andra attribut än manlig och potent? Vill hon åka runt i en rosthög så kanske det går att hitta en nerspydd som är ännu billigare? Vem vet. Kanske en polerad Kia Ceed smäller högre i hennes ögon? Men det får ni reda ut själva. Sätt er och gör en adekvat beräkning på vad ni faktiskt har råd med och vad som faktiskt är prioriterat. Men om ni vill ha en BMW så köp en som är nyare och sjysst. Så Panda, in och kommentera nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
28 november 2016
#336
köp aisatiskt, så blir alla glada






utom du


4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
#337
https://www.youtube.com/watch?v=3G3slx2tiGg

så här ungefär lät 535an? knackande diesel ljud? snubben som hade bilen sa att han kört me den med samma ljud i minst ett år. Bilen gick bra för övrigt inga  fel alls, bara detta diesel knack som gjorde mig galen. För övrigt så kändes e39 mycket skönare att sitta och köra än min nuvarande f10. Vet inte varför men trivs bättre i en e39 än f10 faktiskt, alla som klagar på att e39 v8 är tunga bilar vetifan om ja håller med, känndes inte tyngre än f10an eller jobbig på nått sätt. Kraft? ja den gick helt ok, började vakna lite efter 3000 varv typ men annars helt ok. Nä gillar faktiskt e39 skarpt, tänker inte köpa nått som är defekt utan vill helst ha nått som funkar.  och med nästan 31k mil på mätaren måste den växellådan som ja prövade igår va en av dom bästa ja nånsin prövat, gick o lägga in växlarna som när man lägger smör på makan, helt underbar låda. Inte som skräpet på min f10 som rasa efter 6 år.^^ vad ska man säga?   är det normalt att 535an ska låta s¨å?


ungefär så här

https://www.youtube.com/watch?v=s229YDypt7E
Senast redigerat av panda666 (28 november 2016)

Forummoderator
18 164 Inlägg
28 november 2016
#338
panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=3G3slx2tiGg

så här ungefär lät 535an? knackande diesel ljud? snubben som hade bilen sa att han kört me den med samma ljud i minst ett år. Bilen gick bra för övrigt inga  fel alls, bara detta diesel knack som gjorde mig galen. För övrigt så kändes e39 mycket skönare att sitta och köra än min nuvarande f10. Vet inte varför men trivs bättre i en e39 än f10 faktiskt, alla som klagar på att e39 v8 är tunga bilar vetifan om ja håller med, känndes inte tyngre än f10an eller jobbig på nått sätt. Kraft? ja den gick helt ok, började vakna lite efter 3000 varv typ men annars helt ok. Nä gillar faktiskt e39 skarpt, tänker inte köpa nått som är defekt utan vill helst ha nått som funkar.  och med nästan 31k mil på mätaren måste den växellådan som ja prövade igår va en av dom bästa ja nånsin prövat, gick o lägga in växlarna som när man lägger smör på makan, helt underbar låda. Inte som skräpet på min f10 som rasa efter 6 år.^^ vad ska man säga?   är det normalt att 535an ska låta s¨å?

Helt normalt för en diesel. Nej, köp inte, snälla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
#339
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=3G3slx2tiGg

så här ungefär lät 535an? knackande diesel ljud? snubben som hade bilen sa att han kört me den med samma ljud i minst ett år. Bilen gick bra för övrigt inga  fel alls, bara detta diesel knack som gjorde mig galen. För övrigt så kändes e39 mycket skönare att sitta och köra än min nuvarande f10. Vet inte varför men trivs bättre i en e39 än f10 faktiskt, alla som klagar på att e39 v8 är tunga bilar vetifan om ja håller med, känndes inte tyngre än f10an eller jobbig på nått sätt. Kraft? ja den gick helt ok, började vakna lite efter 3000 varv typ men annars helt ok. Nä gillar faktiskt e39 skarpt, tänker inte köpa nått som är defekt utan vill helst ha nått som funkar.  och med nästan 31k mil på mätaren måste den växellådan som ja prövade igår va en av dom bästa ja nånsin prövat, gick o lägga in växlarna som när man lägger smör på makan, helt underbar låda. Inte som skräpet på min f10 som rasa efter 6 år.^^ vad ska man säga?   är det normalt att 535an ska låta s¨å?

Helt normalt för en diesel. Nej, köp inte, snälla.

Den ska alltså inte låta så . Flera som säger att v8or ska låta. vetifan faktiskt . Han hade sagt på telefon att den har ventiltick, hörde inget jäkla ventiltick när ja va där. Bara diesel knack.

Forummoderator
18 164 Inlägg
28 november 2016
#340
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=3G3slx2tiGg

så här ungefär lät 535an? knackande diesel ljud? snubben som hade bilen sa att han kört me den med samma ljud i minst ett år. Bilen gick bra för övrigt inga  fel alls, bara detta diesel knack som gjorde mig galen. För övrigt så kändes e39 mycket skönare att sitta och köra än min nuvarande f10. Vet inte varför men trivs bättre i en e39 än f10 faktiskt, alla som klagar på att e39 v8 är tunga bilar vetifan om ja håller med, känndes inte tyngre än f10an eller jobbig på nått sätt. Kraft? ja den gick helt ok, började vakna lite efter 3000 varv typ men annars helt ok. Nä gillar faktiskt e39 skarpt, tänker inte köpa nått som är defekt utan vill helst ha nått som funkar.  och med nästan 31k mil på mätaren måste den växellådan som ja prövade igår va en av dom bästa ja nånsin prövat, gick o lägga in växlarna som när man lägger smör på makan, helt underbar låda. Inte som skräpet på min f10 som rasa efter 6 år.^^ vad ska man säga?   är det normalt att 535an ska låta s¨å?

Helt normalt för en diesel. Nej, köp inte, snälla.

Den ska alltså inte låta så . Flera som säger att v8or ska låta. vetifan faktiskt . Han hade sagt på telefon att den har ventiltick, hörde inget jäkla ventiltick när ja va där. Bara diesel knack.

Haft några E38 740/730. Ett sus från maskin med en svag aning av tick på 740:in som rullat +20000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök