JohnMayLives skrev:
Lika ofta som på E39 V8? Nu låter det som om 30% av V8 får problem med kedjan, vilket knappast är fallet. Ju längre en kedja är dessto "lättare" sträcker den sig. Om en kedja har 300 länkar o varje länk "sträcker sig" 0.15mm så har kedjan sträckt sig hela 4.5 cm, är kedjan bara 150 länkar så blir sträckningen endast hälften. Självklart spelar kedjans kvalitet roll.
Finns det nån korrekt statistik på hur många som verkligen fått problem med kedjan så är det nog BMW som ligger närmast sanningen, o den statistiken lär de INTE dela med sig av. Jag säger att sannolikheten för att kedjan rasar, oavsett bil/bilmärke är i praktiken försumbar, men inte noll. Det enda man kan göra är att sköta servicen minst enligt serviceplanen, och använda sig av olja av minst den rekommenderade kvaliteten. Kamkedjesträckaren bör få lite attention runt senast 20000 mil, en trött sträckare kan få kedjan att slå mer än nödvändigt, o har man otur slår den sönder styrskenorna vilka nästa alltid är i "plast", o händer det så har man problem...Det uppstår dels ett oljud men slitaget på kedjan ökar markant, o då är nog risken för att kedjan går av inte försumbar längre.
Tidiga 525D hade den stora 3-liters diesel sexan har jag för mig, den är "skottsäker" påstås det. Förmodligen är det en äldre motorfamilj där kedjan sitter i motorns framkant o inte i bakkant som på din motor, det är kanske en bättre konstruktion då kedjan kan bada i olja konstant? Nu har kedjan även den ett oljebad på din bil, men man vill kanske snåla lite med badet då man vill förmodligen inte att kopplingen går sönder vid läckage? Jag vet inte. En annan aspekt är att det är "enkelt" att byta en kedja som sitter i framkant, skall man byta kedjan i bakkant måste motorn ur... Har för mig att en 3.0 diesel har god "trimpotential", runt 270 kusar (original 204 har jag för mig), är fullt möjligt.
Jag vill påstå att det är väldigt lite som är "Lotto" på moderna (läs mitten av 90-talet) och framåt. Sköter man de så håller de, men det finns alltid de som har otur, oavsett hur väl man sköter bilen. Om du nu verkligen är så ängslig som du verkarvara så är rådet, faktiskt, att köpa en helt ny bil. Kia, Hyundai o fler lämnar uppåt 5-7 års nybilsgaranti och/eller uppåt 20000 mil. Ett sådant köp garderar dig från allt vad "risker" heter, men garantierna gäller säkerligen inte utan krav så att säg...