3708
Sök

Beställa sportljuddämpare från ebay? Stor risk för extra tullavfigter?

506 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Hejsan!

Har tänkt bygga dubbelpipigt avgassystem till min bil och har kollat lite på olika ljuddämpare och kollade nu sist på ebay. Hittade dessa så kallade japsdämparna för billigast 1,74 dollar och ca 25 dollar i shiping cost. Är verkligen detta möjligt?

Har hört att endel säger att det kan vara billigt men sen så kan det komma en avgift ifall paketet hamnar i tullen. vad tror ni om detta? Ska man våga ta risken?

MVH
Johan

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 januari 2007
kan säga att frakten med stor sannorlikhet INTE är 25$ till sverige, med "utomlands" menar de kanada... brukar gå på betydligt mer i frakt, samt att de brukar ta ut vinsten i frakten istället för i priset.

men bara att beställa, roligt och beroende framkallande att handla från ebay tongue

Pulare
248 Inlägg
3 januari 2007
När vi talar om import i fortsättningen menar vi alltså varor som kommer från länder utanför EU, t.ex. Norge eller USA.

När din vara kommer hit måste du anmäla den till oss. För att göra en importdeklaration ska du använda dig av ett Enhetsdokument. Hämtar du ut din vara på posten så ser postkontoret till att en tulldeklaration lämnas.

Vad ska du betala vid importen?
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna. 

" Citerat från www.tullverket.se "

506 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Oj.. Då tror jag nog jag skiter i detta. Verkar vara j
rätt avancerade grejjer att handla utomlands tongue.. Men tusen tack iaf smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 januari 2007
posten eller den fraktfirman som det skickas med tullar den åt dig mot en liten avgift, om summan överstiger... kommer inte ihåg men är det under 100$ totalt så brukar jag inte behöva betala moms o tull.

1 585 Inlägg
3 januari 2007
Men titta på www.ebay.de tex för tyskland är också svin billiga plus frakten blir inte alls dyr betalade 175kr i frakt på mina basar som vägde 28kg så det va billigt tyckte jag. Det är för att tysklad är med i EU det inte till kommer tullavgifter osv.
Senast redigerat av Jolle87 (3 januari 2007)

506 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Okej och det är du säker på? jolle87? Tusen tack isf big_smile. får ta och kolla upp det smile

125 Inlägg
3 januari 2007
när jag beställde WG från ebay så blev frakten med allt 200 kr till dörren smile, det är väl om man har otur och de tullar grejjerna? jag vet inte men det är väl högst 25% ändå!?

1 585 Inlägg
3 januari 2007
Nej allt som är inom EU får dom inte lov att ta tullavgifter ifrån. Så länder som är med i EU kan du handla från utan att få hem en tullavgift. Fast ibland kan det va så att typ nån japan lägger ut på tyska ebay och då blir det tullavgift. Men sånt får man ta reda på först:P
Sen är det lite svårare att navigera sig igenom menyerna på tyska, Men auspuffe eller nått sånt heter avgas system:D
Har beställt massa saker på ebay.de och aldrig fått tullavgifter. Samt polare som köpt saker därifrån, Och sen tog jag reda på det med EU och då låg det till så som jag skrev. Och man får alltid det hemkört till dörren hehe så det är rätt skönt det med:D

506 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
låter ju lovande big_smile

Studerande
463 Inlägg
4 januari 2007
Om de skriver "gift" (gåva) på paketet så behöver du mest troligt inte tulla! En kompis till mig brukar köpa skor och sånt på ebay.com och han har aldrig behövt betala någonting tull. Kanske ser lite mer misstänksamt ut ifall du beställer från en firma men tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 januari 2007
får du dem att skriva ner värdet till 100$us eller mindre så brukar de inte fasna i tullen... om det inte är för uppenbart att det inte stämmer då får du ett papper där de begär kontoutdrag ELLER faktura (som man lätt kan tillverka i tex word eller photoshop tongue )

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
5 januari 2007
Annars får du hitta nån du litar på i USA å be honom köpa de å skicka till dig som en "gift" big_smile

684 Inlägg
5 januari 2007
be dom markera att det kostar max 50dollar på förpaknigen , paketet,  står alltid total pris på varan+frakt kostnad,,   så får du tull på det ca 23% av total kostnaden  märker dom inte paketet med lägre kostnad kan du räkna med högre tull ifall tullen tar den!   men om du ber företagen du köper ifrån markera med lägre totalkostnad så 99% att dom gör det!

Sök