3525
Sök

Volvo 940 - Slavcylinderfästet Av

15 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
#1
Jo som rubiken lyder så har jag ett problem.
Nämligen att när jag var ute och körde så gick slavcylinderfästet sönder så jag kan inte koppla, så jag tänkte höra mig för om det är någon som har råkat ut för något liknande och kanske om någon har någon ide om hur man kan åtgärda det?
Jag äger en 940, 1995-års model, 22000 km om det kan vara till någon hjälp.

Tack på förhand

/Mathias Nyrén


67 Inlägg
3 januari 2007
#2
ska finnas en repsats att köpa om jag inte minns fel....har för mej det


10 287 Inlägg
3 januari 2007
#3
Jag tror han menar att örat på växellådan som håller slavcylinderna har gått av.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#4
Ja det stämmer, det är det örat, på 740 serien var det väl ett vire spel som gick dit men på 940 är det hydralik.
Går det att svetsa där eller är det någon konstig legering?
(ps. Jag har tappat bort det resterande biten av örat)
Hoppas att det finns någon som vet vad jag ska göra,
det är ju så typiskt mig också, dagen efter att den har gått igenom besiktningen efter att ha stått ett år så kör jag sönder den ;(

/Mathias Nyren


15 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#5
Jag har fått ett tips om vad jag kan göra, nämligen att byta sprängkopan det kanske vore det enklaste och kanske också billigaste, men då kommer en annan fråga som man kanske bör veta =S vad heter växellådan på 940 modellen? det är en 95-års modell så det är den "gammla" lådan men vad heter den?

/Mathias Nyrén


One Man Clan
4 287 Inlägg
4 januari 2007
#6
tror du har en m47:a...du tror inte man kan göra ett nytt "fäste" och dra fast de i samma skruv som håller typ startmotorn och sedan bara förlänga kolven på slavcylindern ? låter kanske lite bökigt ...men e nog mindre jobb med de än å riva ner lådan samt justera lagerspelet på ingående axel och undre axel i lådan ? rätta mig om jag har fel..


10 287 Inlägg
5 januari 2007
#7
95:a är nog M90 låda. Skaffa en ny kåpa från en kvaddad M90 ( det brukar finnas hyfsat gott om sönderkörda M90) och plocka ur innanmätet och stoppa in ditt innanmäte. Pilligt men det går. (tre-axlig låda, en jäkla massa prylar som skall in samtidigt).
Svetsa dit ett nytt fäste kan nog gå men då måste man nog värma lådan för att kunna svetsa ordentligt.

Synd att du inte skriver vart du bor. Bor du runt Sthlm så kanske vi i garaget i Märsta kan hjälpa dig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#8
jo frågan e vad jag ska göra, det är numera fastställt att det i allafall är en m47 låda. men hur jag ska gå till väga är för mig ett mysterium =S
Jag bor i Säffle så det kanske är lite drygt att åka till stockholm utan koppling big_smile
men tackar ändå.
jag har en kompis som e väldigt haj på volvo 7-940 serien, får höra med han hur vi ska gå till väga. Men jag tackar för alla tipsen och om ni har något mer att tillföra så är jag hjärtligt tacksam.
Jag kommer att säga hur jag löste problemet senare... när det är löst =S

/Mathias Nyren


1 004 Inlägg
7 januari 2007
#9
åk till din lokala tig svetsare och få det svetsat...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

7 Inlägg
7 januari 2007
#10
rogeraero skrev:
ska finnas en repsats att köpa om jag inte minns fel....har för mej det

jupp det fins en repsats å köpa på volvo vilket är det enklaste vist de går att laga på andra sätt men deta är det enklaste och antagligen biligaste sättet.

MVH Hasse

1 004 Inlägg
8 januari 2007
#11
arctic_fox skrev:
rogeraero skrev:
ska finnas en repsats att köpa om jag inte minns fel....har för mej det

jupp det fins en repsats å köpa på volvo vilket är det enklaste vist de går att laga på andra sätt men deta är det enklaste och antagligen biligaste sättet.

MVH Hasse

trodde att det var örat på sprängkåpan som var av..... inte slavcylindern som läckte... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

7 Inlägg
8 januari 2007
#12
262turbo skrev:
arctic_fox skrev:
rogeraero skrev:
ska finnas en repsats att köpa om jag inte minns fel....har för mej det

jupp det fins en repsats å köpa på volvo vilket är det enklaste vist de går att laga på andra sätt men deta är det enklaste och antagligen biligaste sättet.

MVH Hasse

trodde att det var örat på sprängkåpan som var av..... inte slavcylindern som läckte... mvh jimmy

Ja som ja har förståt de så är det örat på spränkåpan som är av och det fins en repsats som består av ett ersätningsöra att skruvadit med spränkåpans bultar.


MVH Hasse

15 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#13
Men vänta lite här..big_smile
Detta angående denna repsats som finns som man sätter med sprängkopas bultar,
var finns den att få tag på?
Jag tänkte först byta hela sprängkopan men om denna del finns som du säger så måste ju det va det absolut snabbaste sättet att åtgärda det på.

/Mathias Nyren


7 Inlägg
9 januari 2007
#14
Den ska finnas på volvo. problemet vid sprängkåpe byte är alla shims och packningen somm måste bli rätt. så hör på volvo:D

MVH:Hasse

15 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#15
Ouch.. jag var på volvo idag och kollade om de hade en sådan rep sats till min m47 låda, och jodå det fanns, en ganska enkel konstuktion bestående av ett platt järn med ett på svetsat rör som hamnade på den väl tilltänkta summan 795 kr... fundrera nästa på om jag inte skulle kunna fixa en sådan själv...får nog bli det. Fortsättning följer..

/Mathias Nyren


15 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
#16
Här är resultat av min egen tillverkning av Slavcylinder fästet.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … p;cat=9678

/Mathias Nyren
Senast redigerat av Bobbo (20 januari 2007)


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 januari 2007
#17
De där var väl inga problem!  De gick att göra som jag sa big_smile men de ser ut som om slavcylindern är rätt farligt nära sitt yttersta läge ..lite sliten koppling och sen sprutar de nog olja ur den om man trampar i botten?


15 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#18
Jo fast på den bilden som jag har där så är pedalen i botten, och på den andra så sitter inte cylindern fast, så det borde väl inte vara jätte stor risk för läckage va.. hoppas jag iaf.
Tack för alla komentarer och hjälp med tips osv.

/Mathias Nyren


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 januari 2007
#19
Tycker faktiskt kolven ser ut å vara farligt nära å börja läcka ...dra ut kolven och mät hur lång den är ...sen stoppar du i den och mäter efter att du har luftat hur långt ut den är ... Är inte Helt hundra men bättre å veta att de är driftsäkert (i alla fall min åsikt)


67 Inlägg
26 januari 2007
#20
se på faan



Sök