OttoM skrev:
Ja det var bra att veta. Det ger lite förhoppning, såna där ballaster är ju dyra ser jag.
Då tolkar jag det som så att H7 lampan har med xenonlampan att göra. Lite märkligt att den också slocknar om xenon går sönder.
Så man måste plocka bort strålkastaren, låter jobbigt. Jag kunde plocka lampan med hjälp av spegel och en vridning av arm och led som jag inte visste var möjlig, så helt klart hade det varit bättre att plocka strålkastaren.
Är xenonlampan väldigt ömtålig? Tänkte om jag skulle försöka sätta i den på samma sätt som jag tog bort den gamla. Finns en risk att man lite lätt rör vid något då. Knepigt när det blir spegelvänt. Eller har jag ett endoskop att koppla till mobilen, men det har jag aldrig använt som arbetskamrat, så hur det funkar vet jag ej.
H7-lampan har inget med xenonet att göra egentligen, men av någon anledning har dom gått sönder samtidigt. Om det är slump eller har nåt samband kan jag ej svara på.
H7-lampan går att byta utan att ta loss strålkastaren, dock väldigt trångt på vissa bilar.
Sällan på moderna bilar det är att "bara" byta lampa.
Xenonlampor är ömtåliga ja, man får absolut inte ta på glaset och ej heller repa det för då kan lampan gå sönder och i vissa fall sprängs glaset pga sprickorna när den utsätts för värmeskillnader, t.ex när lampan tänds och släcks.
Xenonlampan brukar inte heller gå att få ut utan att skruva loss ballasten på baksidan av strålkastaren och ballasten går sällan att demontera utan att först ta ut strålkastaren.
Sen ska även lampan monteras i rätt läge, fixat på några bilar där ägaren bytt xenonlampor själv men sedan fått diffus ljusbild och det var då pga att lampan ej var korrekt monterad.
Demontera stötfångarinklädnaden är relativt enkelt, men känner du dig osäker och bilen är ganska så ny så rekommenderar jag att lämna in på verkstad för lampbytet.
Lämnar du in bilen på verkstad rekommenderar jag även att byta på båda sidorna för att ej behöva betala arbetskostnaden för demontering av stötfångaren två gånger (lampor går ofta sönder relativt samtidigt när dom används lika mycket).