2668
Sök

Tips på eldragning belysning från taket

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder, hur brukar ni dra elkablarna från diverse ljus (backlyse ledramp mm) som är monterat på taket?
känns ju som fel och klämma kabel i dörren och borra hål i taket gör man ju inte heller

mvh

59 Inlägg
23 november 2016
Hertigen skrev:
Hej

Som rubriken lyder, hur brukar ni dra elkablarna från diverse ljus (backlyse ledramp mm) som är monterat på taket?
känns ju som fel och klämma kabel i dörren och borra hål i taket gör man ju inte heller

mvh

finns ingen lösning om du inte vill ha kabel i kläm dörr?
borra hål tak, täta med silicon. sätt en gummi genomföring för kabel
komihåg att täta, annars blir det rost
Tipps om du har? beror på bil?
kolla takräcke fäste om du har skruv fäste?
Brukar sitta gummipropp där

Lycka till

7 444 Inlägg
30 november 2016
Vad är det för bil?

Jag har på ett flertal bilar haft, och har, belysning på taket.
På några av dem har jag låtit elkablarna följa snorkeln från tak och in i motorrum.
På andra har jag dragit kabeln i dropplisten utefter högra A-stolpen, och endera fixerat den med Silicon eller med bred tejp, och vidare i springan vid motorhuven.

I ett fall har jag utnyttjat en hållare för rotationsljus som monterats på C-stolpen. Man måste då visserligen ta hål i C-stolpen. Har man flera hållare för rotationsljus kan man ha ett för fjärrljus och ett för arbetsbelysningar o s v.

Det finns även ett fäste för rotationsljus som man hänger på någon sidruta och vevar upp rutan så att fästet kläms fast. Kan kanske komma ifråga för temporär belysning som sitter med magnetfot på taket.

Kolla i Swedol´s katalog så förstår du vad jag menar med olika fästen för roterande varningsljus.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
2 december 2016
Trådstartare
tack för svaren.

Valde att montera på kåpan på pickupen så slapp jag ta hål i bilen, blev hyffsat snyggt och jag har förberett för backljus. behöver bara hitta signalen för backen så kan man böra dra smile

Sök