3196
Sök

Byta bromsar. Prius -09. Gnisslar.

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#1
Tja allihopa.

Jag har en prius 09 som börjat gnissla mycket när jag kör i lägre hastigheter. Jag misstänker att det är bromsbeläggen dom behöver bytas.
Det jag tänker på är om man inte ska byta bromsskivor också samtidigt. Och eventuellt något annat om det är dags. Bilen är 7 år gammal och rullat 8000 mil.

Någon som kan hjälpa till och berätta vad jag bör byta?


/ Fixat rubrik. Hybrid.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (11 december 2016)

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#2
Okej tack

Jag har kollat lite på olika sidor för bromsbelägg till min bil.  Men de e flera olika mått på dessa. Dom kan väl inte alla passa? Mekonomen hade inte så många att välja bland men där står inte måtten. Beställer hellre från skruvat då man sparar typ 500 kr.

Någon dom vet vilka mått jag ska ha?

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#3
Haha okej smile

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#4
Ingen som kan hjälpa till

Gör den personlig

7 438 Inlägg
11 december 2016
#5
Jag skulle i ditt ställe, innan du beställer delar, kolla om det verkligen är något som behöver bytas.
Kanske räcker med en smörjning/uppmjukning.
Varje gång = höst och vår - när jag skiftar hjul kollar jag att beläggen och glidpinnarna är rörliga.
Är de inte det så demonterar jag beläggen och drar några tag med en fil för att avlägsna oxiden(rosten) samt smörjer helt lätt med aluminiumpasta - INTE KOPPAPASTA.
Som skrivits redan ovan så är det ovanligt med bromsproblem fram om bilen används regelbundet.
En god regel är att, med stillastående bil, trampa så hårt du förmår på bromspedalen några gånger varje dag för att motionera bromsarna(rörligheten i oken samt rörligheten i glidpinnarna).

Vill berätta att på en MB E-klass bytte jag under 37.500 mil och 7 år aldrig bromsdetaljer fram, men bak såväl skivor som belägg varje höst.

Slutligen vill jag ge dig ett råd.
Byt inte bort din bil bit för bit.
Kortsiktigt att köpa piratdelar.
Auktoriserade reservdelshandlaren vet med stöd av ditt VIN/chnr vilka delar din bil ska ha för bästa driftsäkerhet och effektiva bromsar.
Den dag du inte kan stanna p g a lågprisdelar kommer du att ångra dig.

Däck och bromsdelar ska man inte pruta på.

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#6
Okej.
Jag är rätt säker på att det är bromsarna då det gnisslade i takt med däcken i början. Sen blev det mer och mer gnisslande.
Men jag byter beläggen bak på bilen iaf. Bör jag bytan skivor i samband med detta?  Vad jag förstått bör man byta dessa varje 7-8 tusen mil?

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#7
Härligt. Tack för svar

Gör den personlig

Evildan
11 december 2016
#8
Bromsbelägg bak till en Prius 2009 har måtten:
Bredd: 98.6mm.
Höjd: 42.6mm.
Tjocklek: 14.4mm.

Det är väldigt vanligt att bromsskivor bak på Toyotas hybridbilar blir rostiga och oken kärvande då det hydrauliska bromssystemet är i de flesta fall av körning det sekundära, mestadels bromsas bilen av den större elmotorn och laddar då hybridbatteriet.
Ja det blev lite bonus i tråden med anledningen till att bromsarna skrapar.
Köp inte några eftermarknadsdelar till bilen utan köp Toyotas originalbromsdetaljer, om du inte hittar en leverantör som trovärdigt utlovar originalkvalitet på detaljerna.

Evildan
11 december 2016
#9
Fotnot: Är din bil en av dom få generation 2 som tillverkades 2009 är måtten dessa:
Bredd: 83.0mm.
Höjd: 38.6mm.
Tjocklek: 15.0mm.


Har du 1.5l eller 1.8l?
1.5 = gen II.
1.8 = gen III.

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#10
Det är gen ll
Tack för svar smile

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#11
Ska kolla upp allt imorgon. Tack

Gör den personlig

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#12
Förresten
Nu har jag antagit att det är beläggen då jag upplevt detta problem tidigare.
Det gnisslar. Vad jag tror kommer från framdäcken när jag kör långsamt. Typ i parkerinh eller liknande. Gnisslet följer takten av däcken. Kör jag lite snabbare gnisslar det snabbare.
Kan det vara så att det är något annat som påverkar detta?

Gör den personlig

2 250 Inlägg
11 december 2016
#13
Eller så kan det vara en liten sten som hamnat på insidan av bromsskölden.

Backa och tryck hårt på bromsen... Kanske 50 meter, samtidigt som du gasar.Då kan det hända att du blir av med ditt gnisslande. I var fall till det blir något som nämnts ovan.

Kostar i vart fall inget att testa.

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#14
Allright. Kollar imorn. Tack för svaren

Gör den personlig

Forummoderator
17 996 Inlägg
11 december 2016
#15
Meaganeowner skrev:
Eller så kan det vara en liten sten som hamnat på insidan av bromsskölden.

Backa och tryck hårt på bromsen... Kanske 50 meter, samtidigt som du gasar.Då kan det hända att du blir av med ditt gnisslande. I var fall till det blir något som nämnts ovan.

Kostar i vart fall inget att testa.

Backa och bromsa fungerar sådär på Prius. Den har ingen backväxel utan elmotorn backar bilen. Man kan köra som en idiot (framåt, 80 km/h) och tvärnita flera gånger. Det gör jag när bilen ska besiktigas. Då slutar dessutom bromsarna skrika.

Då har både Elak & Hybrid svarat. Nöjd JML?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
11 december 2016
#16
Jag avråder bestämt från att hålla med både gas och broms samtidigt på din Prius.
Däremot kan du backa lite fort på givetvis lämpligt ställe och sedan flytta foten till den mittre pedalen och bromsa kraftigt för att få den effekten Meganeowner eftersträvar.

Evildan
11 december 2016
#17
Du har alltså en gen II.
När är bilen tillverkad?

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#18
Okej.
Bilen är tillverkad 2008 november.
Jag har kollat på bildelar24 o skruvat mm. Men får massa olika mått på alternativen

Gör den personlig

Evildan
11 december 2016
#19
FadiStilarn skrev:
Okej.
Bilen är tillverkad 2008 november.
Jag har kollat på bildelar24 o skruvat mm. Men får massa olika mått på alternativen

Akebono heter tillverkaren av originalsystemet.
Bosch gör belägg som fungerar bra till Prius, vissa (många) eftermarknadstillverkares belägg till Prius mfl Toylådor har riktigt kass passform eller sämre kvalitet på beläggstommen så det rostar betydligt snabbare än original vilket ger dig krävande bromsar.


Det här är rätt mått för en gen II tillverkad efter september 2004.

Bredd: 83.0mm.
Höjd: 38.6mm.
Tjocklek: 15.0mm.

342 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#20
Tack för hjälpen 👍☺

Gör den personlig


Sök