Vettemannen skrev:
Jäklar vilka petitesser. Men regler är som du säger uppenbarligen regler. ETT STORT LYCKA TILL i morgon om du nu hinner klart. /Benny
Dr_No skrev:
Fyyy vad tråkigt. Hoppas de använde riktiga vågar och inte sådandär som klarar 10 tals ton..
Ja ibland är regelverk jävligt tråkig.
Jovars, vågarna var ju förmodligen ordentliga, Besiktningsingenjören som tydligen åker omkring och gör registreringsbesiktningar ute på olika stationer hade med sig ett par vågar i sin bil som han körde upp min bil på, så det kändes ju seriöst.
Fan, jag höll på till 01:10 i natt innan jag kom iväg från verkstaden.

Gud så dumt...
Såg till att klamra fast en kabel ordentligt inne i bilen under mattan, med ordentliga genomföringar, både genom torpedväggen och genom plåten som baksätet ligger på...
Hade ju så klart glömt att köpa skarvhylsor och ringkabelskor till 25 kvadrats kabeln...
Klockan 20:00 ringde jag till personen som äger den lokala Bildelsbutiken i Mönsterås och frågade om han kunde hjälpa mig att sälja detta till mig, så jag var där vid 20:30 å han låste upp butiken och hjälpte mig... fick till och med låna med mig hem en seriös klämtång till dom grova kabelskorna (Där snackar vi service utanför all rimlighet)
Sen när jag kom till Bilprovningen idag klockan 7 så säger besiktningsingenjören lite förvånat... JASÅ, du la strömkabeln inne i bilen...

Han hade tydligen räknat med att jag skulle lägga strömkabeln under bilen... Hm, det var väl därför han tjatade om ordentlig fastsättning...

Nåja, han körde upp bilen på vågarna och fick en vikt på 512 kg över framvagnen, så det sjönk med 16 kg att flytta batteriet. Och över bakvagnen blev det 434 kg.
Så 946 kg totalt med full tank.
Så registreringsbesiktningen blev därmed godkänd... Tack gode gud!
Frågade efteråt om det fanns möjlighet att få hjälp med kontrollbesiktningen och det fanns det ju om jag bara väntade en halvtimme... Och givetvis gick den ju igenom utan någon anmärkning.

Känns jäkligt skönt... som om en tyngd har fallit från axlarna. Det har varit alldeles för intensivt jobb med bilen stundtals.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-70046a3f18c8521c520224ccc5928e87.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f70f3dccf80e19cbaaa6351eb306b67.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-796aa062bf31b1d79b0de0b244bcfa92.jpg]()
Nu är det bara lite småsaker som ska fixas.
Det fuktar lite lite olja ur bakaxeln / drivaxeln på höger sida, får sätta dit nya lager och tätningar.
När bilen står på tomgång länge så börjar den att ryka lite blått, turbon är väl kanske lite sliten, så det får väl bli en ny sådan till hösten/vintern.
Ska plocka bort den fula och tilltäppta luftburken till förmån för ett öppet luftfilter... och kanske bygger jag ett avgassystem i 2½ tum hela vägen...
Men just nu så ska jag bara försöka köra lite med bilen och försöka njuta av den.
