3786
Sök

Köpråd: RWD för 15-20k

5 Inlägg
24 december 2016
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa, rätt ny på forumet här även om jag surfat och läst en del här.

Behöver hjälp med att leta bil, för kommer antagligen att köpa min första bil här till våren/sommaren som kommer. Har sökt på forumet men det mesta är lite väl gamla trådar så osäker på hur marknaden ser ut idag.

Jag söker en bil som är RWD och som har go komfort.
Manuell eller automat spelar ingen roll faktiskt, får bli en bensinare då skatten blir för dyr för mig annars.

De bilar jag kollat på är Volvo 740/940-60 vilket verkat som ett hyfsat alternativ för priset dock rätt så tråkigt. Har också kollat in BMW E39or och E36or men är tveksam på om jag kan hitta någon som inte är skrot inom budgeten, även E34 hade varit intressant men dessa har ju ökat en del i pris. Benz vettefan känns nästan som att man bara måste ha diesel om man ska ha en gammal benz.

Någon som har tips på andra modeller? Eller vad som hade varit ett bra alternativ av dessa jag valt?

Tack i förhand.

6 110 Inlägg
25 december 2016
#2
E39 är nog ett bra val, för 20k får du en ganska fin 523i till exempel. E34 är för gammal, det är ingen vits att satsa på en sådan nu om man inte verkligen vill ha just en sådan. Samma med E36, kolla hellre på den nyare E46 i såna fall.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 december 2016
#3
e34an är enligt mig trevligare än e39, men har som du säger gått upp en del i pris och kommer fortsätta gå upp

e39an däremot är på sin botten nu och är även den en mycket trevlig bil smile med tanke på din budget så hade jag som ovanstående talare säger satsat på e39 eller e46


5 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#4
Gillar E34ans råa utseende men ja verkar tyvärr inte som ett alternativ längre.

E46 känns som att en för 20k absolut inte hade vart i lika fint skick som en E39a.

Hur många miltal är liksom för högt? Vet att det spelar mest roll hurvida bra servad den är men ändå nyfiken på när dem är heeelt slutkörda. Finns det några årsmodeller att undvika? Vet att -99 och -00 har risk för att ABS/DCS's styrenhet kan gå sönder vilket kan sluta riktigt dyrt, finns det några mer?

Hur står sig t.ex volvo 960 mot E39an då? Båda har sugis 6or med liknande hästar och är lite mer av komfort bilar. Vilket är skönast, snabbast och ligger bäst på vägen t.ex? Känns som att det ligger mellan dessa två modeller nu.

Forummoderator
18 092 Inlägg
25 december 2016
#5
CHEEVA skrev:
e34an är enligt mig trevligare än e39, men har som du säger gått upp en del i pris och kommer fortsätta gå upp

e39an däremot är på sin botten nu och är även den en mycket trevlig bil smile med tanke på din budget så hade jag som ovanstående talare säger satsat på e39 eller e46

Samma här (trots min negativa inställning mot dessa) så en 523iA. Haft en exakt sådan och den var bra. Fick byta pumphus & pump då dessa är gjorda i plast men det var en mindre kostnad. Om inte minnet sviker mig fick även kylfläktens visco-koppling en överhalning... Hmm.

Hyfsat pigg och antispinn gjorde den ok på snö. Urkopplad så kunde man köra brett i rondellerna. Gick billigt. Men den var "gubbkörd" innan mig.

EDIT: En fin 940GL med automat är billigare i längden. Skottsäker automatlåda och samma med maskin fast just regina-sput är väl ingen höjdare om man hittar en med detta. Inte pillat med det själv dock. De drar en del.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (25 december 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 december 2016
#6
Opel Omega. Mycket bekvämare än Volvo 7/940.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
18 092 Inlägg
25 december 2016
#7
IceEyes skrev:
Opel Omega. Mycket bekvämare än Volvo 7/940.

Inte dumt. Hade en förra vintern. 2.0 automat CD Executive (Japp, gillar automater). Den rasade dock ett hjullager på vid 20000 mil. Detta gick på 1-3 mil från att det morrade till att det var skrot.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 december 2016
#8
Opel omega är faktiskt inte heller ett dåligt alternativ, man sitter riktigt bra och de går billigt

skulle dock vilja påstå att den är ännu mer rostbenägen än BMWn vilket säger en hel del då e39an är känd för att rosta rätt friskt. Utöver det så är det en skit bra bil på alla sätt och vis smile


5 Inlägg
25 december 2016
Trådstartare
#9
Opel Omega var ju också ett bra förslag, rätt snygg (B1 & B2 då) och billig samt att många inte har den. Skulle jag hitta en med V6a som var fräsch och inte för mycket rost skulle jag lätt haft det i åtanke/övervägt det. Synd bara att interiören såg helt för jävligt tråkig och ful ut, men det är ju en opel så smile

Problemet är att många 940's (och så klart 740's) är att de har körts hårt, finns ju inte så många gubbkörda kvar längre tyvärr, vare sig det är turbo eller inte, eller ja så känns det iaf. Inte heller jättesugen i dem då jag tycker det verkar som ett så tråkigt alternativ.

Står nästan fortfarande mellan E39 och 960 här, och visst har väl Omegan en chans också om man kan hitta en fin.

Tackar för alla svaren änsålänge, trodde inte jag skulle få så här mycket bra respons smile

Evildan
Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 december 2016
#11
volvo 960 är törstig som en gammal 60tals jänkare och trött som en amazon med b18


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 december 2016
#12
CHEEVA skrev:
volvo 960 är törstig som en gammal 60tals jänkare och trött som en amazon med b18

960/S90 är kanske inget raket men den förflyttar ju sig ändå okej om man gasar. Okej det är ingen Prius som gör 0-20 000 km/h på 1 sek utan att dra en droppe soppa, eller valfri BMW som avverkar universum runt på en halv minut, men det är ändå tillfredsställande drag i en 960 smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
26 december 2016
#13
https://definingmedia.files.wordpress.com/2011/10/yawn.png

87 Inlägg
26 december 2016
#14
960n kan du laga med ståltråd och silvertejp, det lyckas du inte med på BMWn. Däremot är BMWn snyggare, går goare och antagligen bättre komfort.

5 111 Inlägg
26 december 2016
#15
960 har en (relativt) modern helaluminiummotor, multilänkarmsbakaxel osv. - ganska stor skillnad på mycket motför den sura gamla 740 den kan tyckas vara mer eller mindre identisk med vid en första anblick, jag hade nog inte använt ståltråd och silvertejp på en sådan (även om gipsskruvar nog var min favoritmetod att laga min f.d. 740 med)


1 354 Inlägg
26 december 2016
#16
Tyvärr tänkte jag nu vara lite moralåsna. Du skriver att det är din första bil och du undrar vilken bil som är snabbast och ligger bäst på vägen, med andra ord tänker jag att du antingen inte haft körkort speciellt länge? Kanske det här blir din första vinter? Du vill testa på att åka brett?

Om jag har rätt så säger jag bara tänk om. Låt bli. Köp en bil med fwd istället så att du kommer fram utan bekymmer 4wd är ju ett alternativ men då får man inte glömma att 4wd är bra för att komma iväg, dom är inte ostoppbara som många som haft körkort i 30 år tror eller f.ö. som min kompis spm haft körkort lika länge som jag (5år) tror. Du skriver att du kommer köpa en bensinare för att skatten blir för dyr, tänk dig om du sätter din BMW i en lyktstolpe eller bara en centrifug. Du kommer att bli besviken på dig själv. Alla vill vi åka fett med första bilen och nytaget körkort men det är ingen bra idé med ny lapp.

Men om jag svamlar och du haft körkort überlänge eller kört folkrace/ rally men inte haft egen bil så kör på! Jag hade sparat lite mer och satsat på en BMW 330 e46.
Senast redigerat av Mack855 (26 december 2016)

6 110 Inlägg
26 december 2016
#17
Så svårt är det inte att köra bakhjulsdrivet på vintern och E39 har relativt lång hjulbas som underlättar ytterligare. Sedan bör man ta ut bilen på någon parkeringsplats eller liknande vid första snöfall och lära sig hur bilen reagerar när det är halt. Har man en gång lärt sig häva en sladd i en bakhjulsdriven bil så är det överlägset framhjulsdrift på snö. Bättre att det överstyr än att bilen fortsätter rakt fram.

5 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#18
Mack855 skrev:
Tyvärr tänkte jag nu vara lite moralåsna. Du skriver att det är din första bil och du undrar vilken bil som är snabbast och ligger bäst på vägen, med andra ord tänker jag att du antingen inte haft körkort speciellt länge? Kanske det här blir din första vinter? Du vill testa på att åka brett?

Om jag har rätt så säger jag bara tänk om. Låt bli. Köp en bil med fwd istället så att du kommer fram utan bekymmer 4wd är ju ett alternativ men då får man inte glömma att 4wd är bra för att komma iväg, dom är inte ostoppbara som många som haft körkort i 30 år tror eller f.ö. som min kompis spm haft körkort lika länge som jag (5år) tror. Du skriver att du kommer köpa en bensinare för att skatten blir för dyr, tänk dig om du sätter din BMW i en lyktstolpe eller bara en centrifug. Du kommer att bli besviken på dig själv. Alla vill vi åka fett med första bilen och nytaget körkort men det är ingen bra idé med ny lapp.

Men om jag svamlar och du haft körkort überlänge eller kört folkrace/ rally men inte haft egen bil så kör på! Jag hade sparat lite mer och satsat på en BMW 330 e46.

Varenda föreslagen bil i tråden gör 0-100 på ÖVER 8 sekunder så ingen bil är ju direkt snabb på riktigt, och i min budget kan jag inte heller direkt räkna med det, så det jag menar mest är väl vilken är inte lika slö smile

Jag är mer ute efter en skön bil att glida runt i än en busbil främst av allt.
4-hjulsdrift känns inte billigt/stabilt nog för min budget (20 år gammal bil och något med 4-hjulsdriften krånglar) och framhjulsdrift känns bara fel. Och visst kommer man prova åka brett men inte största intresset.

330 E46 är långt över min budget, typ dem billigaste börjar på på 30-35k. Skulle i så fall inte ha ett rött öre över till varken bensin eller eventuella reservdelar.

4 261 Inlägg
26 december 2016
#19
e39 eller nån merca kanske för runt 30k e36-e46 finns det massor av under 30k.

säg nån som inte har 740-940? typ varenda svenne banan-sill och kaviar ätare i sverige?(inget illa menat)^^

pröva e39 tycker jag, för stor? sj tycker ja det är perfekt balans med storlek och komfort! inte alls stor tycker jag.  annars finns det massor med e36-e46 med 6:a 190hk för runt 20-25k,.  orka köra runt i gamla fyrkantiga volvos;))  igen inget illa menat^^

kör sj  en gammal skrothög e39 som gått 3 varv runt jorden och får se när den rasar^^ men är kul o köra o sladdar jävlans  lätt.  det blinkar som ett julgran i instrument panel och det är ju mysigt för det är ju juletider.  dom som säger att framhjulsdrift är säkert? ja fattar ingenting,,tycker bakhjuls drift känns säkrast för mig! man får ju sladd som man kan fixa till med rwd?^^ vad fan gör man när framhjuls drift fuckar? man åker rakt fram i staketet, eller rätta mig..har kört senaste 5 åren rwd och aldrig haft problem sommar som vinter, klarar en kamel ryttare som mig rwd så klarar du med!.

Evildan
26 december 2016
#20
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift den eviga frågan om vad som är snabbast i halt väglag. ^^
Enkelt fixat, åk till en folkracetävling och se en hel tävling där du noterar vilka bilar som vinner heaten och gör sedan statistik var dom driver. ^^

Spoiler alert! Dom framhjulsdrivna är överlägsna. ^^

Säkerhetstänket då? ^^
Lämpligast vis att träffa trädet, huset eller lastbilen som kommer ur den där hala kurvan du förlorade kontrollen i?
Givetvis med fronten först och inte med bredsidan. <>
Solklart för visa men inte för andra.

^^
Senast redigerat av Evildan (26 december 2016)


Sök