3373
Sök

VW Tiguan GTS

Tigge

115 940 Visningar
Projektet avslutat 14 juli 2018
1 271 Inlägg
29 juli 2017
Trådstartare
#41
Så då till det som är lite mer roligt. Bilen!
Eftersom målningen gick snabbare än förväntat idag började jag med ljuddämpningen av dörrarna, nåt jag velat göra ett tag och gör på alla mina bilar.

Så, häng mé.
Har aldrig plockat isär denna men har man plockat isär en VAG bil har man plockat isär alla smile
Dörrsidan kom snabbt av och till min glädje var hålet stort nog (man demonterar svarta plasten) att inte behöva plocka ut fönsterhiss och rutan för att få in dämpmattorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-ba7f3ffca9d5b26768c1b9427fc36909.jpg
Dörrsidan är tunnare än någonsin. Bara papp och plast och filtmatta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-4c5168efa4a70985e319515a82a1fc19.jpg

Tyvärr hade jag inga popnitar stora nog så jag lät högtalaren sitta just nu, för det kändes som att dämpmattan inte fäste riktigt längst ned bakom högtalaren. Det kan vara en del rostskyddsvax möjligen som gör att mattan inte fäster ordentligt. Får kolla på det senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-04cd1ee7462625c1f1994eb1fdc95eaa.jpg
Ungefär 5 ark gick in i dörren. Sen måste man rulla ordentligt så den fäster på plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-f6644f7c8fa53b326c0e1ad727977d2a.jpg
Ungefär 2 ark på dörrsidan. Jag orkade inte nörda in mig mer än så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-160ed875a96a0c92d378952319781d8c.jpg
Dörrsidan klädd med 2 ark Silen Coat 15mm skum. Jävulskt klister på denna så det är bra att torrlägga först, eller som jag gjorde riva av liten del av skyddspappen och jobba sig framåt med en riktigt vass brytbladskniv i högsta hugg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-50f5ec373a4bb793c3b5d8ce34571788.jpg

Fortsättning följer närmaste dagarna hoppas jag. Alla dörrar ska dämpas.
Ett tips för dig som inte gjort detta förut är ett tips att köpa hem dörrclips innan du sätter igång. Det går alltid sönder 1-2 clips när man rycker dörrsidan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
30 juli 2017
Trådstartare
#42
Vaknade tidigt imorse, gjorde förardörren. Lite mer noggrant, jag var jävligt trött igår när jag gjorde passagerardörren. Ska göra en tur idag och höra skillnaden på ljudnivån i bilen. Det är som vanligt en markant skillnad på ljudet i mediasystemet. Planerar att göra bakdörrarna nästa vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-c748ff8520832ebdf2dc56e99a94f849.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
#43
Sisådärja, simsalabim så är bakdörrarna dämpade. Ska ge mig på bakre delen av bilen senare, måste ändå riva ut en del när jag ska koppla in Dfreezen.
Gjorde ett försök att hitta rätt PIN för inkopplingen av door warning lights i bakdörrarna men ingen lycka denna gång. Eventuellt är de inte kodade bak heller och mobulerna är helt andra mot förra generationens Tiguan. Jag behöver nog ladda ned lite kopplingsscheman från erWin. Det finns i princip ingen info alls på nätet för den nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-694107809282906d80cf07a9a9e37568.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#44
Update på gång, oklart vad men nåt mer förutom kartmaterial.  Lite coolt att det online faktiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-ce1ba317b921ca4af0bcf1f97b40e743.jpg
Senast redigerat av Soulman (6 augusti 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
6 augusti 2017
Trådstartare
#45
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-8f1fe7064b74ad5c55c42ad2c78d64db.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
19 augusti 2017
Trådstartare
#46
Nya HEX-NET dongeln kom igår. Ger bättre stöd till bilar från 2016 och framåt eftersom VAG bytt protokoll i en del moduler. Går dessutom att köra via wifi och tillsammans med en nyutvecklad app för smartphones är man inte bunden till datorn längre och kan släcka ilskna felkoder var som helst och när som helst.

Pissväder i huvudstaden idag så jag har inte kommit ut och testat den ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-a7001f0e75956bdbca63a1293186a58e.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

25 Inlägg
21 augusti 2017
#47
Intressant tråd, spännande med någon som ger sig på en helt ny bil :-)

1 271 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#48
Ja den kommer inte få smaka svets och kapskiva, men det finns ju en hel del andra grejer att göra.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 Inlägg
21 augusti 2017
#49
Super fed Tiguan !!


8 Inlägg
4 september 2017
#50
Detta ska bli intressant att följa.
Har du tänkt dig att byta tema i active info display?  Mappa om motorn? Får man fråga varför du valde GTS, framför tsi 220. Jag stod nämligen för samma val i juni förra året, och valde bensin. Men så kör jag bara 1500mil per år. Intressant med de nya dämparna. Jag kör ofta i Eco läge, men skulle vilja ha dcc comfort, men det går inte. I individuellt läge försvinner då frirullning.

Förlåt för alla frågor, du får själv bestämma ifall du orkar besvara någon.

Mvh

1 271 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#51
NIC78 skrev:
Detta ska bli intressant att följa.
Har du tänkt dig att byta tema i active info display?  Mappa om motorn? Får man fråga varför du valde GTS, framför tsi 220. Jag stod nämligen för samma val i juni förra året, och valde bensin. Men så kör jag bara 1500mil per år. Intressant med de nya dämparna. Jag kör ofta i Eco läge, men skulle vilja ha dcc comfort, men det går inte. I individuellt läge försvinner då frirullning.

Förlåt för alla frågor, du får själv bestämma ifall du orkar besvara någon.

Mvh

Minns inte nu exakt, men med den konfiguration jag ville ha blev det bäst pris på GTS, och då finns bara dieseln. Det är en brutal kraft i sportläget när DSGn nästan slår i växlarna.

Det måste vara nån bug i mjukvaran, som du säger frirullningen försvinner. Ska fråga en vettig verkstad om det när tillfälle ges. Verkstaden där jag köpte bilen kommer aldrig någonsin få se min bil igen.

Yes jag har bytt tema i AID. Svårt att fånga på bild, det blir mer rörlig grafik. Finns några andra tweaks jag ska prova nu när jag köpt den nya VCDS HEX NET dongeln efter den klarar de nyaste modulerna i bilen. Bl. a. komfortinsteg, att stolen åker bakåt när dörren öppnas ska tydligen gå att göra.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

8 Inlägg
4 september 2017
#52
Soulman skrev:
NIC78 skrev:
Detta ska bli intressant att följa.
Har du tänkt dig att byta tema i active info display?  Mappa om motorn? Får man fråga varför du valde GTS, framför tsi 220. Jag stod nämligen för samma val i juni förra året, och valde bensin. Men så kör jag bara 1500mil per år. Intressant med de nya dämparna. Jag kör ofta i Eco läge, men skulle vilja ha dcc comfort, men det går inte. I individuellt läge försvinner då frirullning.

Förlåt för alla frågor, du får själv bestämma ifall du orkar besvara någon.

Mvh

Minns inte nu exakt, men med den konfiguration jag ville ha blev det bäst pris på GTS, och då finns bara dieseln. Det är en brutal kraft i sportläget när DSGn nästan slår i växlarna.

Det måste vara nån bug i mjukvaran, som du säger frirullningen försvinner. Ska fråga en vettig verkstad om det när tillfälle ges. Verkstaden där jag köpte bilen kommer aldrig någonsin få se min bil igen.

Yes jag har bytt tema i AID. Svårt att fånga på bild, det blir mer rörlig grafik. Finns några andra tweaks jag ska prova nu när jag köpt den nya VCDS HEX NET dongeln efter den klarar de nyaste modulerna i bilen. Bl. a. komfortinsteg, att stolen åker bakåt när dörren öppnas ska tydligen gå att göra.

Jag har inne hos min VW återförsäljare där jag köpte bilen. Tydligen är det samma på Passaten med frirullning som lägger ner i individuellt läge.
Ska fungera så tydligen, även ifall jag upplever det som en mjukvarubugg.

Kan man fixa tema och allt med VCDS HEX NET? Tänkte jag skulle beställa en sådan i så fall. Tror du det påverkar någon garanti eller så?

Mvh
Senast redigerat av NIC78 (4 september 2017)

1 271 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#53
NIC78 skrev:
Soulman skrev:
NIC78 skrev:
Detta ska bli intressant att följa.
Har du tänkt dig att byta tema i active info display?  Mappa om motorn? Får man fråga varför du valde GTS, framför tsi 220. Jag stod nämligen för samma val i juni förra året, och valde bensin. Men så kör jag bara 1500mil per år. Intressant med de nya dämparna. Jag kör ofta i Eco läge, men skulle vilja ha dcc comfort, men det går inte. I individuellt läge försvinner då frirullning.

Förlåt för alla frågor, du får själv bestämma ifall du orkar besvara någon.

Mvh

Minns inte nu exakt, men med den konfiguration jag ville ha blev det bäst pris på GTS, och då finns bara dieseln. Det är en brutal kraft i sportläget när DSGn nästan slår i växlarna.

Det måste vara nån bug i mjukvaran, som du säger frirullningen försvinner. Ska fråga en vettig verkstad om det när tillfälle ges. Verkstaden där jag köpte bilen kommer aldrig någonsin få se min bil igen.

Yes jag har bytt tema i AID. Svårt att fånga på bild, det blir mer rörlig grafik. Finns några andra tweaks jag ska prova nu när jag köpt den nya VCDS HEX NET dongeln efter den klarar de nyaste modulerna i bilen. Bl. a. komfortinsteg, att stolen åker bakåt när dörren öppnas ska tydligen gå att göra.

Jag har inne hos min VW återförsäljare där jag köpte bilen. Tydligen är det samma på Passaten med frirullning som lägger ner i individuellt läge.
Ska fungera så tydligen, även ifall jag upplever det som en mjukvarubugg.

Kan man fixa tema och allt med VCDS HEX NET? Tänkte jag skulle beställa en sådan i så fall. Tror du det påverkar någon garanti eller så?

Mvh

Det går att göra mycket med VCDS. Det är lite overkill att köpa adaptern för en herrejösses massa pengar för det lilla ändamålet kan jag tycka men det får ju du avgöra naturligtvis.

Ingen fara med garantin, man använder ju mjukvaran som redan finns i bilen. Sen behöver man ju förstå vad man gör med VCDS. Det går väldigt enkelt  att göra bort sig rejält.

Alla kan köpa ett tennisracket, men det betyder ju inte att man kan spela tennis om du förstår vad jag menar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
6 september 2017
Trådstartare
#54
Svårt att fånga på bild som sagt eftersom en del grafik är rörlig. Jag tror man kan ändra designen på mätarna och få den till nya Golf GTI och R. Ska kika på det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-b06a53d19f699e95ae654e3c4343a9e5.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
6 september 2017
Trådstartare
#55
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-54ae6660bc717abd3867ee5d69620384.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

8 Inlägg
6 september 2017
#56

Ser fint ut i guld, jag har dock en viss läggning till R blåa färger :-)
En fråga, hade du vågat dig på en exempelvis BSR optimering:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3371/vol … -2017-cuaa

Ifall Ja, när? Efter första service, efter garanti gått ut.
Mvh
Senast redigerat av NIC78 (6 september 2017)

1 271 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
#57
Jag har optimerat flera av mina bilar och aldrig funderat över bilens ålder eller hur hur långt de har gått. När fabriksgarantin gått ut har jag vid service på auktoriserad verkstad bett dem att inte göra eventuella uppdateringar på motorstyrdonet och aldrig fått någon motfråga på det.

Ingen erfarenhet av BSR men det verkar ju vara seriöst med verksamhet i många länder dessutom. Vtech har jag använt och det har fungerat utmärkt, det gör säkert BSR också. Viktigt är att välja någon som verkar seriös och inte möter upp på en stormarknadsparkering för att slanga in mjukvaran. Då kan man knappast förvänta sig support vid eventuellt behov.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
#58
Nope, det finns ingen mjukvara i min för att ändra mätartavlorna till Golfens tyvärr.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

8 Inlägg
8 september 2017
#59
Soulman skrev:
Nope, det finns ingen mjukvara i min för att ändra mätartavlorna till Golfens tyvärr.

Synd, dock hittade jag på internet någon som lagt in mätartavlor ifrån Passat på sin Tiguan, såg något roligare ut. Kul att posta till dig och får kvalificerande svar, då du har väldigt bra koll på det mesta! Gjorde du tillvalet Dynaudio? Kanske det tillval jag ångrar mest att jag inte gjorde, R-line int. är ett annat (min budget sträckte sig bara till 350k och då fick jag ändå ned priset 70k). Isolera dörrar känns klokt hursomhelst.
Senast redigerat av NIC78 (8 september 2017)

8 Inlägg
8 september 2017
#60
Soulman skrev:
Jag har optimerat flera av mina bilar och aldrig funderat över bilens ålder eller hur hur långt de har gått. När fabriksgarantin gått ut har jag vid service på auktoriserad verkstad bett dem att inte göra eventuella uppdateringar på motorstyrdonet och aldrig fått någon motfråga på det.

Ingen erfarenhet av BSR men det verkar ju vara seriöst med verksamhet i många länder dessutom. Vtech har jag använt och det har fungerat utmärkt, det gör säkert BSR också. Viktigt är att välja någon som verkar seriös och inte möter upp på en stormarknadsparkering för att slanga in mjukvaran. Då kan man knappast förvänta sig support vid eventuellt behov.

Mailade igår BSR, och de har nu lagt till Tiguan 220 i sitt sortiment av trim 226hk/356Nm -> 301hk/421Nm.
Jag klurar vidare på det, skulle helst haft mer vrid än så. Men då måste jag säkert byta turbo också, vilket blir dyrt. Tur i allt är att Tiguan 180 TSI, är en helt annan motor. Så att det inte bara skiljer mjukvara utan detta är en betydligt enklare modell. För mig känns det iallafall bättre då jag fick slanta upp betydlig mer pengar för 220 (ca 35k, att DCC kom på köpet får man bara välkomna). Det ända jag stör mig på är att det är lite mycket hårdplast vid dörrar,stolar och mittkonsol, men så är det ju ingen dyr Audi heller (även DCC comfort + individual mode med frirullning hoppas jag kan fixas). Annars är Tiguanen super.


Sök