![https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-d317afb7c6c96f6b9f64e76941f67690.jpg]()
Då är det dags. Läser en del och skriver en del, dags att bidra ytterligare. Första gången jag lägger upp en projekttråd.
I slutet januari-17 anländer antagligen den första levererade i Sverige (enligt min säljare) GTS versionen av den nya Tiguanen. 240HK TDI biturbo, samma spis som återfinns i Passat B8. Utrustningslistan är lång, typ allt utom det gnekande läckande panoramataket är ibockat. Been there, done that så att säga. 7-växlad DSG finns det mycket åsikter om, i Tiguanen finns dock DQ500 som får anses vara lika bra eller lika dålig som andra bilmärkens robotlådor. För mig har denna låda tidigare varit helt bekymmersfri till skillnad från den lilla 7-växlade DQ200.
Jag använder ingen svets eller vinkelkap i mina bilar utan det handlar mer om att förfina den grunden jag redan tycker om, annars hade jag väl köpt mig en annan bil. Tyvärr saknar jag garage så fix och trix utförs utomhus i lämplig väderlek eller vid de tillfällen jag tillfälligt kan låna ett varmt och torrt utrymme.
Bilden är en pressbild från Volkswagen, återkommer med egna bilder när bilen levererats. Den är dock Candywhite med svart helskinn och svart inredning. Väntetiden är sjukt lång på nya Tiguanen, närmare 6-8 månader beroende på utförande. Jag har väntat ett tag.
Saker som kommer initialt göras på bilen;
Foliera all krom blank svart
Tillverka stänkskydd (finns inga till R-Line GTS)
Montera stenskottsfilm på fronten
På sikt planerar jag att;
Sänka den men behålla de elektroniska stötdämparna.
Optimera
Bygga ut multimedia
Byta avgassystem
Byta tryckrör
Fortsättning följer...