2 januari 2017
Trådstartare
Första inlägget!
Vår lilla Merca W169 (A-klass från 2005) börjar kännas lite gammal och komma upp i den ålder/miltalet att mycket behöver fixas på den. Vi köpte den med 6,9k mil på mätaren för knappt 3 år sen och är nu uppe i nästan 13k mil, och istället för att tänka logiskt och sånt där annat tråkigt som min bättre hälft tycker så börjar jag såklart kolla på nya bilar istället. Men det är ju en jävla djungel, så jag behöver hjälp!
Det jag är intresserad av är:
1: Dugligt bränslesnålt, frun bilpendlar 2,5 mil enkel resa varje dag.
2: Rymlig, jag är "bara" 185cm men mercan har ovanligt bra utrymmen, och jag vill vara safe för eventuell framtida tillökning (så tänk typ bilbarnstol i baksätet och barnvagn i bagageutrymmet inom 5 års tid)
3: Dugligt nytt, för jag har intalat mig själv att en nyare bil (max 5 år) har ett tag på sig innan förslitningsgrejer börjar uppstå och konstiga felmeddelanden dyker upp i tid och otid. Dessutom verkar de vara mer bränslesnåla. Dock är jag osäker på hur man ska tänka gällande miltalet, ska man försöka hålla sig till bilar som rullat till exempel max 2000 mil per år, eller kan man hitta guldkorn med mer mil på mätaren som skulle vara billigare att äga?
4: Dugligt billig per mil. I dagsläget betalar vi lite över 17kr per mil för mercan (lån, försäkring, drivmedel, skatt) och det är där någonstans jag vill hålla mig.
Sen om bilen skulle ha spexiga saker som backkamera, automat och ha hybridmotor alternativt vara en miljöbil (enligt Blockets definition iaf) är det ännu lättare att se över om vi inte ska skaffa en ny bil.
Av någon anledning har jag snöat in mig på Toyota Auris HSD Kombi som går att få tag på för under 150k med få mil och i princip möter alla "krav" listade ovan (500kr billigare i månaden också). Dock gillar vi lite stilen på A-klassen (byggd på höjden snarare än längden) och en B-klass med dieselmotor vore inte helt fel, men då springer priset iväg lite.