Nudelpalm skrev:
CHEEVA skrev:
Nudelpalm skrev:
Så Toyota Prius < Toyota Auris < Honda CR-V?
Fördelen med Hondan är ju faktiskt att man kan stoppa in saker i den för att få den att köra snabbare eller mer bränslesnålt... + att den inte är på topp 10-listan över mest sålda bilar i Sverige!
Dock var jag på Veho Bil igår för att köpa kylarvätska (OKQ8 ville tydligen inte sälja till lillmercan), och kikade på en B-klass. Ingen provkörning tyvärr, men A-klassen framstår mer som en gokart i papp jämfört med en B-klass från 2012 eller senare. Jäkla knepigt det här!
Provkör en B-klass, de är jävligt trevliga faktiskt
Den är dessutom enormt mycket trevligare att både köra och titta på än de asiatiska alternativ som listas
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Just er Rapid hade dock vissa problem med packade chimpanser vid monteringsbandet.
DSG-strul som för många andra ägare av dessa folkvagnar.
Manuell Rapid med en pålitlig motor om VAG har lyckats trycka ned någon sådan utan problem med kamkedjan, kamremmen, oilsludge, topplockshaveri, turboras, vattenpumpshaveri, så är det väl en rätt trevlig bil. Även om jag föredrar asiatiska bilar av flertalet skäl.
Tråkiga och köra och titta på är ytterst subjektivt då jag verkligen vill lovorda Civicens responsiva chassi eller Aurisens trevliga multilinkbakvagn av samma typ som den komfortinriktade storebrodern Avensis har. Men det är mina tankar och hur jag känner kring bilarna, andra får givetvis tycka och tänka vad dom vill.
Ja, jo... DSG-lådan var inte frisk efter några hundra mil. Den lilla dieseln gjorde ett bra jobb för övrigt. Men tittar man på en VAG-produkt med DSG och bensinmotor så kanske man bör få körkortet indraget. Trodde de flesta visste det vid det här laget, det är ju bara att googla.
Nackdelen med den där listan bara är att Skoda Rapid, Ford Kugan och Fiat 500X är panikfula, och verkar ha "halvbra" lastningförmåga faktiskt... Sen är jag lite skeptisk till VAG-bilar i allmänhet, ej kunnig som jag är så har jag ändå hört många som köper dugligt nya bilar och säljer innan 10 000 mil för att slippa problem, och folk som har haft VAG-bilar mer än 10 000 mil har haft grymma problem med motor och växellåda och sånt... För att inte tala om dieselgate.
Som det ser ut nu egentligen verkar listan ha ökat från "någon helt OK bil" till:
"runt" 150k:
Toyota Avensis
Toyota Auris HSD Kombi
Honda Civic Tourer
Över 150k:
Mercedes B-klass
Mazda 6, dock beroende på om man ska gå på senaste generationen eller förra generationen... Senaste är dock 1000 gånger snyggare
EDIT: Vetefan vad jag hade rökt men man kunde hitta Mazda 6-kombis för runt 160k, så jag reviderar mitt svar!
Panikfula... Ska lägga det ordet på minnet.
Då är det väl bara att köpa en Toyota Auris HSD Kombi och åka hem? Fina grejer! Dessutom så erbjuder inte bara bilen en stabil koppling till OBDII med appen Torque utan det finns även modifierade APK som kan visa batteripackens status cell-för-cell. Du verkar teknikintresserad och detta är släden för dig! ... jag menar Er.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!