Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer... Visa mer
Nu har jag hittat något som kan vara intressant! När jag kommer igång med inredningen av bilen, så ska jag fundera om man ska köpa något av dessa hållare och montera in flera extra mätare. Jag ska byta innertaket efter jag har lackat bilen och innan lack så tar jag bort innertaket och alla lister runt dörrarna. När det blir återmontering av inredningen, det är då jag ska ta beslut om man ska köpa någon av dessa hållare, så man har lite tid att fundera hur man ska göra!
Håller med, den hade nog gått att få till så det ser rätt så original ut. Speciellt om man använder originalmätare, de på bilden ser ut att vara Volvos original till 240 om jag inte ser helt fel. Var hittade du den, om man får fråga?
Jag hade nog valt nr:1 på bilden där, den med tre mätare, så kan man ju ha luftgallren intakt a.
Är nog minst problem att sätta in, men jag tycker att den med 4 mätare ser snyggare ut och sitter bättre i höjd. Om man väljer dom vita, så då har man kvar luften. Tycker att det här ser bra ut, jag kommer ju bara att köra när det är fint väder. Sen kan det vara kul att ha något som ingen annan har.
Håller med, den hade nog gått att få till så det ser rätt så original ut. Speciellt om man använder originalmätare, de på bilden ser ut att vara Volvos original till 240 om jag inte ser helt fel. Var hittade du den, om man får fråga?
Smaken är olika, för min del kan det bli vilken som helst, men tycker ändå att den med 4 mätare ser häftigt ut och jag har inte sett någon här i garaget som har dom. Jag var inne och kollade på finn.no, är nästan som blocket i Sverige. Hemsidan är http://www.volvorsport.com/ och alla dessa mätare är till 7-940, och inte till 240 som du tror.
Jag hade nog valt nr:1 på bilden där, den med tre mätare, så kan man ju ha luftgallren intakt a.
Är nog minst problem att sätta in, men jag tycker att den med 4 mätare ser snyggare ut och sitter bättre i höjd. Om man väljer dom vita, så då har man kvar luften. https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-f2ca04f41aee33b92094169bc0c5d2ee.jpg Tycker att det här ser bra ut, jag kommer ju bara att köra när det är fint väder. Sen kan det vara kul att ha något som ingen annan har.
Jo den övre placeringen är ju klart mer överskådlig, det får jag hålla med om.
Nu har jag börjat att plocka bort inredning i bilen, trots att man har ont i ryggen. Nu försöker jag att plocka bort lite då och då, ska byta innertaket och den kommer jag att montera efter lack. Finns en del att göra innan allt är utrivet. Tog bort alla baklampor och satte lamphållarna i dom vita baklamporna. Fick ur lite i bagaget när jag tog bort lamporna, bilden jag tog blev lite dålig, men har kvar på vänster sida att ta ut slutsteget.
Någon som vet vad som händer om svänghjulet står fel? När jag monterade ihop lådan så visste jag inte att svänghjulet ska sitta som på bilden när motorn är nollad. Men motor startade i varje fall och nu funderar jag om den går, även om svänghjulet sitter lite fel? Tycker att den vibrerar lite på tomgång.
Någon som vet vad som händer om svänghjulet står fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-e66eb4998a491ee3ceca0b8fcc5aa8d4.jpg När jag monterade ihop lådan så visste jag inte att svänghjulet ska sitta som på bilden när motorn är nollad. Men motor startade i varje fall och nu funderar jag om den går, även om svänghjulet sitter lite fel? Tycker att den vibrerar lite på tomgång.
Den tänder ju fel om de står fel .. men då kan den bara sitta lite fel ... för ananrs startar den inte
Någon som vet vad som händer om svänghjulet står fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-e66eb4998a491ee3ceca0b8fcc5aa8d4.jpg När jag monterade ihop lådan så visste jag inte att svänghjulet ska sitta som på bilden när motorn är nollad. Men motor startade i varje fall och nu funderar jag om den går, även om svänghjulet sitter lite fel? Tycker att den vibrerar lite på tomgång.
Den tänder ju fel om de står fel .. men då kan den bara sitta lite fel ... för ananrs startar den inte
mvh
Tackar för info. Jag ska i varje fall kolla om den står rätt, få fundera om jag bara ska ta ner lådan eller om man ska ta både motor o låda.
Har nu funderat ett tag, och besluta att jag ska sätta ihop bilen och lacka bilen vid ett senare tillfälle. Innertaket kommer att byta och fixa till inredningen. Mitt mål är att få ut bilen i sommar. Håller på med bakluckan och är nästan klar. Det som är kvar att göra är att koppla in dimljuset. För att koppla in dimljuset, så sätter jag in 2 dioder, där en från dimljuset och en från bromsljuset för att vara säker på att inget annat lyser när dimljuset är på.
Någon som vet vad som händer om svänghjulet står fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175523/175523-e66eb4998a491ee3ceca0b8fcc5aa8d4.jpg När jag monterade ihop lådan så visste jag inte att svänghjulet ska sitta som på bilden när motorn är nollad. Men motor startade i varje fall och nu funderar jag om den går, även om svänghjulet sitter lite fel? Tycker att den vibrerar lite på tomgång.
Den tänder ju fel om de står fel .. men då kan den bara sitta lite fel ... för ananrs startar den inte
mvh
Tackar för info. Jag ska i varje fall kolla om den står rätt, få fundera om jag bara ska ta ner lådan eller om man ska ta både motor o låda.
ja ta ner lådan tar ju inte så himmla lång tid .. de lite knölligt då.. men typ 30 min sen är de ju lätt se om hjulet sitter fel
Såg att vi hade Volvo Servicehandbok Renovering Motor B 200, B 230 som vi köpte i Göteborg. Hade jag gått efter den boken med steg för steg anvisningar, så hade jag monterat svänghjulet rätt.
Att byta bromsljus lampa var lite nervöst att ta isär. Tog bort ifrån skrotbilen först, för att se hur man tar isär bromsljuset. Men på det så sprack höljet, men på Turbon gick det bra att få isär bromsljuset och byta lampa.
Nu håller jag på att ta ur motor o låda, för min del blir det lättare att kolla svänghjulet, då jag har ryggproblem och kan inte ligga på rygg under bilen. Detsamma gäller när jag skruvar på motorn, så kan jag bara hålla på en liten stund i taget, så jag måste fixa hjälp med att ta ur motor o låda. Igår tänkte jag kolla kamremen och provade att få alla markeringar rätt, men hur många varv jag än drog runt motorn, så fick jag inte rätt på markeringarna, så jag nollade motor och satt rätt remen igen, för att vara säker på att allt sitter rätt när jag ska kolla svänghjulet. Har en snowcap och funderar på om man ska lacka den i bilens färg eller ha den original?